Každý ví, že semafor má tři barvy. Každý také ví, co jednotlivé barvy znamenají. Ačkoliv ne každý to respektuje, stačí se více dívat kolem sebe a garantujeme, že na minimálně jednoho řidiče, který projede na červenou určitě narazíte. Je ale velmi pravděpodobné, že semafory brzy dostanou ještě čtvrtou barvu. Ta nebude určena nám, řidičům, ale autonomním vozidlům.
Aut bez řidičů, tedy autonomních vozidel je stále víc. Řada automobilek navíc pracuje na systému autonomního řízení, který už řidiče potřebovat nebude. A pro systému těchto aut by klasické semafory se čtyřmi barvami mohly být zbytečně náročné. Proto v Americe testují systém semaforu, který navíc dostane ještě bílé světlo. A pomocí něj by autonomní auta věděla, co mají v křižovatce dělat. Kromě bílého světla na semaforu by tato vozidla komunikovala mezi sebou a tím se tak vlastně dohodla, které auto křižovatkou případně projede jako prví.
„Poskytnutí částečné kontroly nad plynulostí provozu autonomním vozidlům je poměrně nová myšlenka,“ vysvětlují američtí výzkumníci a dodávají, že tento koncept by mohl zkrátit čekací doby pro chodce a zlepšit plynulost dopravy jak pro autonomní vozidla, tak i pro řidiče běžných aut.
To je první fáze. V té druhé budou do provozu s takovými semafory integrována právě i běžná neautonomní auta. Pokud by na semaforu svítilo bílé světlo, běžní řidiči budou následovat auto před sebou. Pokud brzdí, budou brzdit také, pokud naopak nebrzdí a do křižovatky jede, pojedou za ním. Jakmile by v okolí semaforu nebyl dostatek autonomních aut, semafory by se přepnuly zpět na klasické tři barvy, které dnes běžně známe.
V testovacím provozu to v Americe funguje už nyní, stačí k tomu pouhých 10 % autonomních aut v okolí semaforu. V budoucnu chtějí v Americe tento koncept otestovat v praxi s reálným provozem, semafory i dopravou.