nehoda-pojistna-udalost

Škodu po nehodě pojišťovně hlásí všichni její účastníci. Dnes už to jde i online

Autor: Anina Russová - Zdroj: Pojišťovna Direct, srovnávač klik.cz, Česká kancelář pojistitelů - Foto: Pavel Srp - 2. 11. 2025


Denně se stane až tři stovky větších či menších dopravních nehod. A většina z nich se řeší i přes pojišťovnu, která poškozeným, ale v některých případech i viníkům, vzniklé škody proplatí. Poradíme, jak škodu pojišťovně nahlásit, a co všechno byste si k tomu měli připravit.

Škody pro poškozené jsou vždy hrazeny z povinného ručení viníka. Ten pak může po pojišťovně chtít uhradit i škody na jeho vlastním autě, ale jen v případě, že má správné, nejčastěji havarijní pojištění. Pokud viník nemá sjednáno povinné ručení, je potřeba škody řešit s Českou kanceláří pojistitelů, která se o vše postará a vynaložené finance pak po nepojištěném viníkovi bude vymáhat zpět. A jak je to s nahlášením škod pojišťovně?

Zjednodušeně řešeno všichni. Ten, kdo je poškozený se musí spojit s pojišťovnou viníka. A viník udělá totéž, nahlásí nehodu své pojišťovně, u které má povinné ručení. Následná náhrada škody pro poškozené je vždy řešena u pojišťovny viníka. Zároveň je lepší nehodu a všechna poškození nahlásit co nejdříve. Klidně ještě na místě nehody. „Zákonem není stanovený termín, do kdy musíte škodu nahlásit pojišťovně, nicméně je ideální škodu nahlásit neprodleně. Lhůta by se neměla prodloužit na několik týdnů, ale maximálně na několik dnů,“ upozorňuje srovnávač pojištění klik.cz. „Čím dříve, tím lépe. Občanský zákoník vám na to dává tříletou lhůtu, ale vždy je lepší, když se na pojišťovnu obrátíte co nejdříve po nehodě,“ doplňuje pojišťovna Direct.

Záznam o nehodě i online

Pojišťovna bude požadovat záznam o dopravní nehodě, v případech, kdy bylo nutné volat policii také její protokol. „Pojišťovna po vás bude pravděpodobně také vyžadovat prohlídku vozidla likvidátorem. Vyžádat si od vás může také další potřebné doklady, jako je například kopie technického průkazu vozidla, kopie řidičského průkazu nebo faktura za opravu vozidla apod,“ vysvětluje klik.cz.

A jak vlastně pojišťovně vše nahlásit a dodat? Velká výhoda je, že žijeme v digitální době, takže vás nečeká žádné pobíhání po pobočkách. Česká kancelář pojistitelů spustila webovou aplikaci Bouračka, pomocí které můžete vše v klidu vyřešit třeba jen s pomocí mobilu.

Jak je to nově se záznamem o nehodě? Papír nepotřebujete, ale když nejsou data, tak se bude hodit

„Aplikaci jsme vyvinuli tak, aby byla maximálně jednoduchá a srozumitelná. Uživatel je veden krok za krokem, takže i ve stresové situaci přesně ví, co má dělat. Nechybí automatické načítání údajů z registrů, rozpoznání registrační značky ani možnost skenování dokladů – to vše výrazně urychluje proces a omezuje chyby. Oproti papírové verzi přináší digitální řešení větší rychlost, přesnost a klid. Je skvělé být u toho, když technologie reálně zlepšuje lidem život,“ popisuje Pavel Riegger, CEO společnosti Trask, která stojí za vývojem aplikace Bouračka.

Webová aplikace Bouračka je dostupná zdarma. Primárně slouží pro nehody s odhadovanou škodou do 200 tisíc korun bez zranění a bez podezření na trestný čin.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru