skoda-lakovna

Škoda zavedla novou technologii lakování. Nanese tenčí vrstvu barvy, šetří tím životní prostředí i materiál

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda -  21. 9. 2022


Škoda Auto neustále hledá inovace podporující udržitelnost. Nejnověji zavedla v českých výrobních závodech novou technologii lakování, která umožňuje nanášení tenčí vrstvy barvy. To šetří materiál i životní prostředí.  Jedna ze čtyř vrstev lakování vozu, takzvaný plnič (neboli primer), je teď díky inovované technologii významně tenčí než doposud. Tato změna znamená významnou úsporu materiálu.

Přečtěte si také:  "Prostě nutno vidět," píše se v inzerátu na Škodu Felicia se 17 tisíci najetými kilometry. Stojí 300 tisíc

„Ve Škoda Auto pracujeme v těsné koordinaci s našimi partnery důsledně na tom, abychom dále snižovali uhlíkovou stopu činnosti naší společnosti. Přitom prověřujeme také zavedené metody a sázíme na inovativní materiály šetrné vůči přírodním zdrojům, jako například v naší lakovně,“ vysvětluje Christian Putz, který v oblasti Nákupu ve Škoda Auto zodpovídá za exteriér vozu. „Nanášením tenčí vrstvy laku ušetříme ročně 720 tun materiálu, aniž bychom učinili jakékoli kompromisy z hlediska kvality,“ dodává. Díky úspoře odpadne zhruba 50 000 kilometrů, které by jinak najely kamiony vozící materiál od dodavatele.

Důležité přitom je, že výsledný lak zachovává stávající špičkovou kvalitu z hlediska vzhledu, trvanlivosti i ochranné funkce. Škoda Auto samozřejmě nové řešení intenzivně testovala. Vozidla lakovaná novým způsobem automobilka vystavila po dobu 10 měsíců přímému slunečnímu záření, prachu i kamínkům a simulovala při testech nejrůznější klimatické podmínky. Testy potvrdily, že nový materiál vydrží přinejmenším totéž co předchozí řešení.

Přečtěte si také:  BMW 3.0 CSL lakují specialisté v továrně v Landshutu. Všechna grafika je lak, polepy tu nenajdete

Nová receptura

To, že i nová tenčí vrstva splňuje extrémní nároky na životnost a kvalitu, je dáno tím, že jde o nový materiál. V principu se sice nový plnič neliší od těch tradičních, stejně jako ony má obvyklé složky (např. pigment, pojivo, plnivo, rozpouštědlo), ovšem receptura, podle které je namíchán, je zcela nová. A samozřejmě tajná.

749_22_SKODA_fabia_sklo_infografika_CZ_94ff2a6d-scaled

Jako doposud je také plnič ředitelný vodou (voda je tedy oním rozpouštědlem). I využívání tohoto druhu materiálů pomáhá snižovat dopady výroby automobilů na životní prostředí. „Nový materiál již využíváme ve všech závodech v České republice. V našich výrobních provozech používáme vysoce moderní postupy a dále je důsledně rozvíjíme. Například naše lakovna, která byla uvedena do provozu v roce 2019 v Mladé Boleslavi, tak v celém odvětví stanoví měřítka v otázkách udržitelnosti i efektivity nákladů a procesů,“ říká Marek Jancák, vedoucí výroby vozů Škoda Auto.

Přečtěte si také:  Škoda Enyaq iV dostane předek z konceptu Vision 7S. Chystají se i další elektrické modely a Kodiaq iV

Tenčí vrstvou plniče však inovace Škoda Auto v oblasti lakování nekončí, experti pracují i na dalších novinkách. Testují například možnost využití základní barvy bez nutnosti použití plniče, zkoumají využití nových efektivnějších vosků, nebo řeší možnost využití tenčí vrstvy čirého laku. Plánují také v procesu lakování využívat více biomateriálů.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *