Škoda Auto neustále hledá inovace podporující udržitelnost. Nejnověji zavedla v českých výrobních závodech novou technologii lakování, která umožňuje nanášení tenčí vrstvy barvy. To šetří materiál i životní prostředí. Jedna ze čtyř vrstev lakování vozu, takzvaný plnič (neboli primer), je teď díky inovované technologii významně tenčí než doposud. Tato změna znamená významnou úsporu materiálu.
„Ve Škoda Auto pracujeme v těsné koordinaci s našimi partnery důsledně na tom, abychom dále snižovali uhlíkovou stopu činnosti naší společnosti. Přitom prověřujeme také zavedené metody a sázíme na inovativní materiály šetrné vůči přírodním zdrojům, jako například v naší lakovně,“ vysvětluje Christian Putz, který v oblasti Nákupu ve Škoda Auto zodpovídá za exteriér vozu. „Nanášením tenčí vrstvy laku ušetříme ročně 720 tun materiálu, aniž bychom učinili jakékoli kompromisy z hlediska kvality,“ dodává. Díky úspoře odpadne zhruba 50 000 kilometrů, které by jinak najely kamiony vozící materiál od dodavatele.
Důležité přitom je, že výsledný lak zachovává stávající špičkovou kvalitu z hlediska vzhledu, trvanlivosti i ochranné funkce. Škoda Auto samozřejmě nové řešení intenzivně testovala. Vozidla lakovaná novým způsobem automobilka vystavila po dobu 10 měsíců přímému slunečnímu záření, prachu i kamínkům a simulovala při testech nejrůznější klimatické podmínky. Testy potvrdily, že nový materiál vydrží přinejmenším totéž co předchozí řešení.
Nová receptura
To, že i nová tenčí vrstva splňuje extrémní nároky na životnost a kvalitu, je dáno tím, že jde o nový materiál. V principu se sice nový plnič neliší od těch tradičních, stejně jako ony má obvyklé složky (např. pigment, pojivo, plnivo, rozpouštědlo), ovšem receptura, podle které je namíchán, je zcela nová. A samozřejmě tajná.
Jako doposud je také plnič ředitelný vodou (voda je tedy oním rozpouštědlem). I využívání tohoto druhu materiálů pomáhá snižovat dopady výroby automobilů na životní prostředí. „Nový materiál již využíváme ve všech závodech v České republice. V našich výrobních provozech používáme vysoce moderní postupy a dále je důsledně rozvíjíme. Například naše lakovna, která byla uvedena do provozu v roce 2019 v Mladé Boleslavi, tak v celém odvětví stanoví měřítka v otázkách udržitelnosti i efektivity nákladů a procesů,“ říká Marek Jancák, vedoucí výroby vozů Škoda Auto.
Tenčí vrstvou plniče však inovace Škoda Auto v oblasti lakování nekončí, experti pracují i na dalších novinkách. Testují například možnost využití základní barvy bez nutnosti použití plniče, zkoumají využití nových efektivnějších vosků, nebo řeší možnost využití tenčí vrstvy čirého laku. Plánují také v procesu lakování využívat více biomateriálů.