Úroveň technické kompetence vývojářů ve Škoda Auto se dočkala dalšího ocenění. Nově přebírají zodpovědnost za vývoj spalovacích motorů řady EA 211 do 50 modelových řad sedmi značek koncernu Volkswagen.
Škoda Auto bude pro potřeby celého koncernu vyvíjet veškeré spalovací motory řady EA 211. Doposud automobilka vyvíjela zejména atmosférické motory MPI této řady, nedávno převzala zodpovědnost i za vývoj agregátů TSI.
Pro značku je to důkaz její vyspělosti. „Převzetí odpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 je pro automobilku Škoda jednoznačným potvrzením vysoké úrovně její technické kompetence. Zároveň je tím podtržen i význam značky Škoda v rámci celého koncernu Volkswagen, neboť motory této řady nacházejí uplatnění v 50 modelových řadách sedmi koncernových značek,“ komentuje krok Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje.
Nová zodpovědnost navazuje nejen na dřívější kompetence v oblasti motorů MPI, ale také na další úkoly, které Škoda v rámci koncernu VW plní. Už nyní zodpovídá například za vývoj platformy MQB A0 Global, která může právě motory EA 211 využívat. Dále pro celý koncern vyvíjí bubnové brzdy. A společně s vývojem nové generace modelu Škoda Superb vznikal v Mladé Boleslavi i nový Volkswagen Passat.
Motorářská tradice
Škoda Auto pokračuje v motorářské tradici, která v Mladé Boleslavi trvá již téměř jedno a čtvrt století. Historie vývoje a výroby spalovacích motorů v tomto městě totiž sahá až do roku 1899, kdy Václav Laurin s Václavem Klementem sestrojili svůj první bicykl s pomocným motorem. Už v roce 1905 pak firma Laurin & Klement představila svůj první automobil, Voiturette A, který byl poháněný firmou vyvinutým kapalinou chlazeným motorem o objemu 1,1 litru.
Až na výjimky pak vlastní agregáty automobilka používala do spojení s koncernem Volkswagen téměř výhradně. A ani toto spojení v roce 1991 motorářskou tradici v Mladé Boleslavi nepřerušilo, byť se pod kapotami vozů Škoda začaly objevovat i motory vyvinuté dalšími značkami koncernu. Škoda pokračovala ve vývoji vlastních agregátů a ty i nadále vyráběla.
Už v roce 1997 začala v Mladé Boleslavi výroba motoru 1.0 MPI, který značka dodávala i ostatním automobilkám koncernu. Z vlastního vývoje pocházel dnes již legendární agregát 1,2 HTP řady EA 111, tedy předchůdce aktuální řady EA 211. Za téměř 15 let výroby si tento tříválcový motor našel místo ve více než 3,5 milionu vozů všech koncernových objemových značek (vedle značky Škoda mezi ně patří také Volkswagen, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy).
Výroba motorů řady EA 211 začala v Mladé Boleslavi v roce 2012 novým typem 1,0 MPI. Krátce poté Škoda Auto převzala zodpovědnost za kompletní vývoj agregátů MPI pro celý koncern. V roce 2014 automobilka zprovoznila zbrusu nové motorové centrum, které jí dalo k převzetí zodpovědnosti za celou jednu rodinu motorů potřebné kapacity a špičkové technologie.
Vysoká účinnost, nízká spotřeba
Teď tedy inženýři v Mladé Boleslavi vedle agregátů MPI postupně převezmou i práci na budoucích motorech TSI řady EA 211. Modelová řada EA 211 se dnes vyznačuje vysokou mírou variability. Motory totiž mohou mít tři, nebo čtyři válce, zdvihový objem od 1,0 do 1,6 litru a v současnosti pokrývají výkonové spektrum od 48 do 115 kW. Motory mohou spalovat benzín, CNG či etanol a existují i v provedeních, která využívají mild-hybridní a plug-in hybridní techniku.
„Spalovací motory řady EA 211 charakterizuje vysoká účinnost, příkladná kultivovanost a nízká spotřeba paliva. Na těchto vlastnostech budeme dále stavět při vývoji atmosférických i přeplňovaných verzí, které mají před sebou zajímavou budoucnost na řadě světových trhů,“ říká Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátů Škoda Auto.
V případě agregátů MPI jde o atmosféricky plněné motory s nepřímým vícebodovým vstřikováním paliva, které se vyznačují značnou robustností. Typickým zástupcem této řady je agregát 1,0 MPI, který značky používají ve svých nejmenších a cenově nejdostupnějších modelech. Motory TSI jsou pak přeplňované výfukovým turbodmychadlem. Jde o silné motory s vysokým točivým momentem, které mohou pohánět široké spektrum modelů a řidičům přinášejí vedle kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby i příjemnou ovladatelnost. Zástupci této řady jsou třeba oblíbený tříválec 1,0 TSI nebo čtyřválce 1,4 TSI (pro plug-in hybridy) a 1,5 TSI.
Vývojáři v Mladé Boleslavi budou tyto motory nadále vylepšovat a přizpůsobovat potřebám a pravidlům na desítkách globálních trhů. Cílem je vyvinout ještě silnější a úspornější motory s nižšími emisemi s důrazem na maximální spolehlivost.