Škoda používá logo okřídleného šípu už téměř 100 let. Poprvé se objevilo v roce 1926. Od té doby se ovšem skoro neměnilo, až na plasticitu a barevnost. Jenže změna tady byla a to poměrně zásadní. Do produkce se ovšem nedostala.
Psal se rok 2005, kdy automobilka Škoda představila na ženevském autosalonu koncept s názvem Yeti. Šlo o předchůdce dnešních SUV v nabídce značky, který přinesl nejen nový směr, ale zejména spoustu designových novinek. Více se o něm dočtete v tomto článku:
Koncept Škody Yeti ale ukázal ještě jednu věc. Na jeho přední kapotě byl jiný znak. Tradiční logo automobilky, které je okřídleným šípem, dostalo novou podobu. Logo prošlo modernizací, ačkoliv pořád vychází z původního návrhu.
Historie loga
Do sériové produkce se nové logo nikdy nedostalo a automobilka nakonec jen upravuje stávající design. A jak šel čas s logem Škoda?
V roce 1895 započala výroba jízdních kol pod obchodní značkou Slavia. Později se k nim přidaly i tzv. motocykletty, jízdní kola s přídavným motorem. Výroba automobilů byla zahájena v roce 1905. Logo Laurin & Klement provázelo vozy z Mladé Boleslavi do roku 1925, kdy bylo nahrazeno symbolem okřídleného šípu.
Logo Slavia (1895-1905)
Jízdní kola a motocykly vyjížděly z dílny v Mladé Boleslavi pod značkou Slavia. Základem loga bylo kolo s lipovými květy, které měly symbolizovat slovanské národy. Po čase byla doplněna jména zakladatelů Laurina a Klementa, která se později stala hlavním motivem nového loga.
Logo L&K (1905-1925)
Design loga L&K byl ovlivněn secesí, uměleckým slohem počátku 20. století. Iniciály zakladatelů společnosti jsou (pravděpodobně pro spojení mezi jménem Václava Laurina a latinským jménem vavřínu, Laurus Nobilis) obklopeny vavřínovými listy ve tvaru věnce, který byl od nepaměti spojován se slávou a vítězstvím. Vavříny možná předpověděly budoucí úspěch L&K.
Logo Škoda (1926-1933)
Od roku 1926 byly v Mladé Boleslavi vyráběny osobní automobily pod značkou Škoda. I když se jméno společnosti zcela změnilo, forma nového produktového loga ukazuje návaznost na předchozí fázi. Logo Škoda má nový, oválný tvar, ale jméno značky je stále dominantním prvkem v jeho středu a je obklopeno vavřínovými listy.
Logo Škoda (1926-1990)
Logo se slavným „okřídleným šípem” bylo poprvé použito v roce 1926. Jeho původ je zahalen tajemstvím. Někdy se tvrdí, že autorem nápadu (stylizovaná hlava Indiána s čelenkou o pěti pérech) byl obchodní ředitel společnosti Škoda Plzeň, T. Maglič. Modrobílé kruhové logo, doplněné o doprava letící šíp se stylizovaným ocasem, je v současnosti používáno na některých Škoda Originálních dílech (například na sklech oken nebo blocích motorů).
Logo Škoda AUTO (1999 – 2011)
I když je logo Škoda AUTO vnímáno jako jedna z nejoriginálnějších a stylisticky nejčistších značek na světě, jeho autor stále není znám. Černé a zelené logo, používané od roku 1999, dalo značce Škoda větší míru originality – černá symbolizuje stoletou tradici, zelená odkazuje na ekologický přístup.
Logo Škoda (2011 – 2016)
Pod sloganem „The New Power of Škoda” představila značka Škoda na autosalonu v Ženevě roku 2011 klíčové elementy nového korporátního designu, mezi jejichž typické prvky patří svěžest a preciznost. Tradiční logo okřídleného šípu získává nové spektrum barev, takže vypadá ještě výjimečněji a precizněji než dřív. Nejdůležitější změna se dotýká hlavní části loga, samotného okřídleného šípu, který je v nové verzi mnohem větší a výraznější. Odstín okřídleného šípu se změnil z „přirozené zelené” na novou, svěží „Škoda zelenou”. Vnější část je zvýrazněna chromovaným vzhledem.
Logo Škoda (od roku 2016)
Nové logo Škoda je založeno na myšlence „Vedeni vynalézavostí – chytré nápady od roku 1895“, která představuje přístup automobilky Škoda k zákazníkům a jejich potřebám s důrazem na její zásady a dědictví. Design loga, představený v druhé polovině roku 2016, je součástí nové firemní identity a ilustruje blízké propojení s VW Group. Zásadní změnou je pozice názvu „Škoda“, nově pod logem pyšnícím se okřídleným šípem, který doprovází značku již 90 let.
Ano Škoda Felicia (1994 – 2001)
Tak 100 korun bych zaplatil autorovi článku. Informace o ničem, ale má aspoň odstavce, podnapisy a není tam moc chyb.
To logo Škoda AUTO 1999-2011 měla snad už Felicia v roce 1994 ne ?
Tak tak, objevil se v roce 1994 na feliciích, do té doby byl jen na prospektech (favority měly ještě původní logo).
Článek o ničem…