Na letošním ročníku srazu klasických aut Sosnová Classic mohli fanoušci opět vidět v akci vůz, který se proslavil havárií na Rallye Monte-Carlo 2002. Jak se řídí více než 20 let starý WRC speciál?
Po úspěších ve světové rallye během 90. let, kdy tým Škoda Motorsport sbíral úspěchy v nižších kategoriích nejprve s Favoritem a později s Felicií Kit Car padlo rozhodnutí postavit se těm nejlepším týmům v tehdy nové kategorii WRC. To však znamenalo postavit zcela nový speciál s pohonem všech kol, s čímž tým Škoda Motorsport neměl žádné zkušenosti. Předchozí zkušenosti z vývoje Octavie Kit Car s pohonem předních kol mohly být využity jen zčásti, zbytek byl zcela nový.
Náročnou výzvu tým zvládl a Škoda Octavia WRC se v ročníku 1999 postavila na start Rallye Monte-Carlo. O jejích sportovních výsledcích se toho napsalo už hodně, my se pojďme spíše podívat na to, jak se s autem jezdilo.
Silný dvoulitr
Pod kapotou měla Octavia obvyklou pohonnou jednotku té doby, přeplňovaný benzinový dvoulitr, který ze sebe vydoloval výkon 221 kW/300 koní při 3250 otáčkách. Točivý moment dosáhl u pozdějších verzí dokonce 600 Nm. Z dnešního pohledu se jedná pořád o velmi silný motor.
Oproti motoru v současném voze Škoda Fabia RS Rally2 je cítit hlavně více točivého momentu v nižších otáčkách, reakce, a hlavně nástup plnícího tlaku turbodmychadla je však dnes výrazně lepší. Je to podobné jako u silničních vozů. Škoda Octavia RS první generace má také výrazně vyšší turboefekt než současný model.
I přes výraznější turboefekt se však výkon motoru dobře kontroluje a dávkuje. Jen pro zajímavost, turbodmychadlo v Octavii na míru postavila společnost Garrett a jeho výměna je mimořádně nákladnou záležitostí. Nehledě na to, že jejich zásoba nemilosrdně klesá. V tom je zákaznicky orientovaná Fabia RS Rally2 milosrdnější, protože přeplňování jejího motoru obstarává sériové turbodmychadlo.
Aktivní diferenciály
Verze Evo2 ve videu má v systému pohonu všech kol zakomponované dva aktivní, hydraulicky ovládané, diferenciály. Vzadu byl klasický mechanický samosvor. Mezi mapami aktivních diferenciálů mohl jezdec přepínat na ovládacím panelu vlevo od volantu. Hydraulika té doby nebyla z nejrychlejších, takže auto vyžaduje na asfaltu v Sosnové, kde bylo video natáčeno, specifický jízdní styl, při kterém bylo nutné razantním stlačením plynového pedálu překonat masivní nedotáčivost v nájezdu do zatáčky. Poté se sevřely všechny diferenciály a Octavia se přehodila do krásně plynulého a táhlého přetáčivého smyku.
Z jezdeckého pohledu se tato hranice mezi nedotáčivostí a přetáčivostí dá dobře kontrolovat, protože jezdec každé kolo trefoval přesně vrcholy zatáček a výjezdový smyk pak dotáhl až na vnější hranu tratě sosnovského okruhu. Octavia není tak klidná a precizní jako současné vozy, ale její rozevlátý styl chytne za srdce každého rallyového jezdce.
Pohyby nejsou na škodu
Velký rozdíl je v tlumičích. Octavia WRC se díky nim a své délce poměrně výrazně pohybuje v podélné a příčné ose. Potápění vozu při brždění však překvapivě pomáhá jezdci lépe číst úroveň přilnavosti pneumatik zejména při brzdění. Ve skutečnosti je tak o trochu snazší číst grip vozu než u rallyových speciálů současné generace, které jsou v oblasti tlumičů o poznání dál. Octavia je i na dnešní poměry velmi dlouhé auto, což jí dává na jednu stranu přetáčivý charakter, ale také stabilitu ve vyšších rychlostech, což si řada jezdců během její soutěžní kariéry pochvalovalo.
Velikost však neznamená vyšší hmotnost, takže Octavia se bez potíží vešla do předepsaného limitu kategorie WRC, který byl 1230kg. Brzdy jsou svým výkonem a citlivostí plně srovnatelné se současnými vozy a jejich věk na nich není vůbec znát.
Respekt k historii
Jízda s vozem Škoda Octavia WRC je pro piloty jezdící s vozem Fabia RS Rally2 velkým zážitkem. I přes neskutečnou sílu motoru WRC je Fabia kategorie WRC2 celkově rychlejším autem. Za jejím volantem musíte být rychlejší a přesnější než v případě více než 20 let starého speciálu WRC. Přesto je Octavia báječná na řízení. Je divoká, impulzivní a musíte jí víc korigovat. Na všechno máte trochu víc času. Času, který si do poslední setiny sekundy užijete s úsměvem na rtech. Nicméně, jezdit pro zábavu na okruhu je úplně něco jiného než se hnát v ostrém tempu na rychlostní zkoušce. Ti, kdo tohle s Octavií WRC zažili, si zaslouží velký respekt.