Když se řekne Škoda 110 R, mnohým se vybaví ladné kupé ze 70. let, které se stalo snem tehdejších motoristů. Auto, které mělo styl, charakter i závodní ambice. Pro automobilku znamenalo úspěch nejen v běžném provozu, ale i na závodních tratích, kde jeho závodní verze sbíraly cenné trofeje. Dodnes je eRko mezi sběrateli vyhledávanou klasikou a symbolem doby, kdy se na vozy ještě hledělo s trochou romantiky.
Právě k této legendě se nyní vrací tým designérů Škoda Auto, konkrétně Richard Švec, který má blízko k čistým a elegantním liniím. Fascinuje ho, jak se původní Škoda 110 R dokázala spojit s motorsportem, a proto se rozhodl přenést jejího ducha do současnosti. Výsledek? Vize, která není ani retro, ani pouhým experimentem. Je to spíš moderní pojetí auta, které by mohlo oslovit i dnešní mladou generaci řidičů.
Přečtěte si také:
Švec si dal za cíl vytvořit tvary, které připomenou původní model, aniž by sklouzly k nostalgii. Jeho návrh tak ctí jednoduchost, čisté plochy a eleganci, ale zároveň pracuje s prvky, jež připomínají závodní geny vozu. Rozšířené blatníky, ochranný rám v interiéru, kola s centrální maticí nebo žebrování kapoty – to vše nenápadně odkazuje na legendární Škodu 130 RS.
Moderní interpretace je ovšem čistě elektrická. I díky tomu mohly vzniknout kompaktnější proporce, protože odpadla potřeba velkých chladicích otvorů. Přesto návrh pracuje s detaily, které dávají smysl – třeba nasávací otvor pod zadním okénkem, jenž by mohl sloužit k chlazení baterií.
Technologická stránka návrhu působí futuristicky. Zmizela klasická zpětná zrcátka, nahradily je kamery. Hlavní světlomety na první pohled ani neuvidíte, protože jsou ukryté pod posuvnými kryty. Zepředu i zezadu na sebe vůz upozorňuje světelnými prvky Tech-Loop, které poprvé představila studie Škoda Vision O. Nechybí ani prosvětlené logo Škoda, které působí jako detail z konceptů.
Přečtěte si také:
Zajímavé je i to, jakým způsobem návrh vznikal. Základní proporce Švec nejprve načrtl na papír, aby pak celé dílo dotáhl digitálně a vytvořil i 3D model. Díky tomu působí jeho „novodobé eRko“ překvapivě realisticky, a přestože jde zatím jen o vizi, nelze se ubránit myšlence, že by takový vůz mohl jednou skutečně vyjet na silnice.
Škoda 110 R měla ve své době duši a osobitost. Švec se snažil přenést právě tuto emoci do současného designu. Možná i proto působí jeho studie tak přesvědčivě. Není to jen hra s tvary, ale pokus o dialog mezi historií a budoucností.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek