Silnicemi v okolí Přerova už několik měsíců projíždí těžká stavební technika a nákladní auta naložená zeminou. Dělníci tu totiž pracují na stavbě posledního úseku D1. Nejstarší a nejdelší české dálnice.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: „Je tady obrovské množství zeminy, které musíme převážet v rámci komunikací. Samozřejmě to má obrovský dopad na provoz. Jak na silnicích nižší třídy, tak i v samotném Přerově. Bohužel to stavby přináší. Všechny tyto komplikace se zde musí snést. Aktuální situace je prakticky nejhorší, protože zrovna nyní přichází doba, kdy budeme navážet hodně materiálu. Jakmile se dostaneme z těch zemních prací, situace se trošku uklidní. Potom to bude spíše o těch konstrukčních vrstvách a postupně o asfaltu a o tom povrchu. Což bude trošku jednodušší situace než je na začátku stavby, kdy je potřeba na stavbu navézt velké množství zeminy.“
Petr Černík, hlavní stavbyvedoucí: „Samozřejmě je potřeba trošku brát zvýšenou opatrnost, když vozidla třeba odbočují doleva. Může to případně způsobit drobnější zdržení. Chtěl bych proto řidiče poprosit o shovívavost. Nákladní auto prostě není osobák, takže nějakou dobu to trvá, než se rozjede a odbočí.“
Jinak ale stavba budovaná na zelené louce zatím žádné výraznější dopravní omezení podle stavbyvedoucího nepřináší. Lokální uzavírky přijdou, až když se bude dálnice napojovat na stávající silniční síť.
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: „Pro Přerov je to klíčová stavba, aby se podařilo uvolnit přetíženou dopravu právě v samotném městě. Stavba běží nejrychleji, jak je to možné, od prvopočátku. V tuto chvíli máme kompletně hotové skrývky ornice a začínají se zakládat samotná zemní tělesa. A také jednotlivé mostní stavby.“
Desetikilometrový úsek D1 kolem Přerova vyjde na zhruba sedm miliard korun bez DPH. Stavět se po letech odkladů začal v prosinci 2022.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: „Zatím se harmonogram dodržuje. Myslím si, že se na stavbě pracuje opravdu s obrovským nasazením. Zhotovitel se stavby chopil velmi dobře. Od začátku práce probíhají velmi efektivně a rychle. Věřím, že ten harmonogram se zprovozněním v březnu roku 2026, což je nejpozdější termín, bude dodržen a stavba opravdu v tomto termínu bude zprovozněna.“