Senioři za volantem mají specifické povinnosti. Jejich nedodržení vede k pokutám, ale i nehodám

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Ilustrační foto: BESIP - 23. 3. 2023


Vzhledem k tomu, že naše populace neustále stárne, přibývá také seniorů, kteří jsou aktivními řidiči. Bohužel jsou to ale právě senioři, kteří se řadí k nejvíce ohroženým skupinám motoristů. A zároveň jsou častými viníky dopravních nehod. Aby mohl senior za volant, musí splnit zákonem stanovené požadavky. Jejich nedodržení vede ke ztrátě řidičáku, pokutám, ale také i k vážným nehodám.

Jedna taková se stala v pondělí 20. března v obci Hranice. Podle policie tam 75letý řidič srazil chodkyni přecházející před přechod. Dalším se podařilo na poslední chvíli uskočit. Sražená žena musela být s vážnými zraněními transportována do nemocnice. V rámci vyšetřování se ukázalo, že senior sice nejel pod vlivem alkoholu nebo drog, měl ale propadlé lékařské osvědčení. Seniorovi tak hrozí až čtyři roky za mřížemi.

Senioři jsou často sice zkoušenými řidiči, ale zároveň nezvládají stále rychlejší a agresivnější provoz. Navíc u nehod seniorů jsou zaznamenávány fatálnější následky. „Dle statistik skončí nehoda jedince ve věku 65-74 let s dvakrát vyšší pravděpodobností jako smrtelná než u osob ve věku 30-49 let. U osob starších 74 let je tato pravděpodobnost až 16x vyšší,“ zdůrazňují specialisté na bezpečnost v dopravě portálu Senior bez nehod. Senioři nejsou žádnými piráty silnic, pokuty jsou u nich často výjimkou. Častěji bourají kvůli nepozornosti, nezvládnutí složité dopravní situace nebo zmatkování.

EU plánuje zpřísnění držení řidičáku pro seniory. Aby jim řidičský průkaz zůstal, budou muset na kontroly

Povinnosti platí pro každého

Každý senior, který chce řídit, musí splnit podmínky stanovené zákonem. Jde o povinné zdravotní prohlídky, které musí absolvovat poprvé v 65 letech, poté v 68 letech a následně každé dva roky. „Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška, ze které vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Zahrnuje také například komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu,“ vysvětlilo ministerstvo dopravy.

Dále také dodalo: „Pokud se ukáže, že někteří lidé ve vysokém věku opravdu ze zdravotních důvodů nemohou zvládat řízení v určitém druhu provozu, existuje zde již dnes institut takzvaného harmonizovaného kódu, podle kterého lze řidiči omezit jízdu v okruhu určitých kilometrů od místa bydliště nebo pouze ve městě či regionu. Cílem tohoto opatření je primárně to, aby i řidič, jehož schopnost je v důsledku zdravotního stavu omezena, měl dále možnost využívat některé typy komunikací a pohodlně si dojet například ke svému lékaři nebo na nákup. Pokud tedy lékař u řidiče – seniora zjistí při prohlídce zdravotní problémy, neznamená to pro řidiče automatickou ztrátu možnosti řídit.“

Pokuty jsou vysoké

Ve chvíli, kdy senior povinnost absolvovat lékařskou prohlídku ignoruje, dopouští se přestupku. Za propadlý lékařský posudek hrozí pokuta až do 10 000 Kč a až roční zákaz řízení. Pokud jej řidič jen zapomene doma, může se dočkat pokuty až do 2000 Kč.

Velký problém ale nastane ve chvíli, kdy senior bez lékařského posudku způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli je totiž zdravotně nezpůsobilý k řízení motorových vozidel a pojišťovna v tu chvíli může a nejspíš i bude požadovat proplacení škod, které způsobil. A to jak těch na majetku, tak na zdraví, přičemž může jít i o milionové částky.

Štítky: , , , , ,

110 názorů na “Senioři za volantem mají specifické povinnosti. Jejich nedodržení vede k pokutám, ale i nehodám”

  1. Máte naprostou pravdu. Co taky chytrého může vymyslet Brusel? A hned se k němu přidávají naši odborníci. Senior Jarmil.

  2. Rád bych si tu přečetl kolik procent vážných nehod zaviní senioři a kolik začínající řidiči. Možná bychom se byli překvapeni.

    1. bohužel žádné srovnání není zveřejněno stále se jde po duchodcích informace jsou jednostrané jako ve všem

  3. Publicistka, která dokáže napsat:
    „(senior bez lékařského posudku)… je totiž zdravotně nezpůsobilí k řízení motorových vozidel“
    by se měla pro pravopis vrátit do základní školy, nebo se posadit do pokladny v supermarketu. Že je pro ni pravopis tím samým, jako pro řidiče znalost předpisů jí nedochází, a nebo na to prostě jen kašle, jak je dnes moderní?

  4. Jarda.
    V dnešní době mě udivuje formát dokladu na obyčejném papíru. Při vydávání u praktického lékaře jsem prohlásil, že doklad zmenším z A4 na kopírce. V ordinaci jsem byl upozorněn, že bych v případě kontroly mohl mít problém. Hlídka dopravní policie si v dnešní době může ledasco ověřit, třeba mám-li zaplaceno zákonné pojištění a pod. a to že nemá hlídka u sebe potřebnou techniku, je její problém. Proč ne tedy i zdravotní prohlídku, která by se do karty řidiče dostala třeba elektronickým zasláním údajů od praktického lékaře / po provedené prohlídce a podle daného data/ na příslušný úřad, oprávněný údaje o řidiči doplňovat. A papírový doklad od lékaře pro řidiče-důchodce jen jako potvrzení o odeslání, když by někdy bylo třeba něco rozporovat nebo třeba pro cestu do zahraničí. Hlídka na silnici také nepozná, vystavil li potvrzení můj praktický lékař, nebo pouze lékař mě známý. V případě nutnosti časového omezení pro úraz a podobně elektronicky lékařem odeslaný záznam o dočasném omezení je nejrychlejší.
    Jako žijící na vesnici vítám možnost v případě nutnosti i jen stanovit omezení v platnosti ŘP a zachování částečné mobility ve známém kraji a pod.
    Postrádám naopak informace o možném doškolování novinek a změn v dopravních předpisech, kdy tyto, pokud jsou tak jen ve větších místech a i když je zpravidla možné se zúčastnit, tak o akci se dozví jen nejbližší okolí. Ona by účast neškodila ani mladším řidičům, zejména až budou „zaučovat“ jako zkušení mladé 17leté řidiče, jak se uvažuje.

    1. Jiří Kobylák

      Pěkně napsané a naprosto souhlasím. Od roku 2025 bude stačit jediný doklad, ze kterého bude patrné, že jsem řidič, mám potřebnou kvalifikaci, jsem vlastníkem vozidla, vozidlo je pojištěné, má platnou technickou prohlídku….tak i ta lékařská prohlídka by se tam vešla. Otázka je kompatibilita s evropským právem.

      1. Milan Formánek

        Vážený pane, píšete o kompatibilitě s evropským právem, ale myslím, že jsme jediný stát v EU, kde musí být důchodce (řidič) nad 65 let podroben vyšetření, které si samozřejmě musí sám uhradit. Nikde v Evropě tento doklad být nemusí. Tam v 90 letech můžete zajet za svými dětmi z domova důchodců na třídní schůzky. Ale, pokud z nějakého zdravotního důvodu nejste způsobilý, tak doktor může zařídit zákaz řízení. A to dostanete jako úřední rozhodnutí. Takže vlastně zase „malá domů“ pro doktory.

  5. výrazný deficit kognitivních nebo exekutivních funkcí, včetně deteriorace intelektu V češtině je to co ? Exekutiva to souvisí se zcizením?

  6. Před rokem mně přímo pod auto vlítla cyklistka z cyklostezky. Ta končila, ústila do silnice po mé pravé straně, velice šikovně hned za kontejnerem na odpad. Cyklistu tak není šance vidět, dokud nevjede do vozovky. První moje reakce byla „a je to v háji, to nedám“, ale ubrzdil jsem auto pár centimetrů od ní. Paní se mně moc omlouvala a nechápala, že se na ni nerozčiluji, i mně povídala, že by se vůbec nedivila, kdybych na ni začal řvát. Na to jsem jí odpověděl, že pro mně je podstatně cennější zjištění, že mi i v 65 fungují reakce tak jak mají.

    1. Mam souseda je mu asi 42let,jenom co si pamatuji,tak vloni měl tři dopravni nehody,jim zaviněné,jednu hodně vážnou, a vesele jezdi dále, zadna omezení, kontroly zdravotni zpusobilosti,je prece mladý. Ja mam v 69letech najeto 2,5milionu klilometru s jedinou nezavinenou nehodou,a abych se třásl ,jestli mi dovoli dále ridit auto Nejradeji by chteli,abychom pracovali do sta,ale ridit by zakazovali od šedesáti,parchanti.Take by mne zajimalo kolik z tech asi dveste nehod za den zpusobi senioři, ale to se nedozvite,stejne jako jine pravdy,pravda se dnes nenosí.

      1. Člověče měj soudnost vždyť je to pravda a ve finále buď rád že tě prohlédnou a potvrdí že si fit. Kolik nezodpovědných jich jezdí. Vidím to denně živím se řízením sotva stojí na nohou klepou se a vlezou do auta. Těch soudných je drtivá menšina. Taky chodím každý rok na prohlídku a jsem tomu rád. Ještě bych přidal co 3 roky školení povinné. Když nechceš neřídíš.

  7. Slyšeli jste formulaci : právo na důstojný život. Týká se to i seniorů, což tak respektovat i seniory a poskytovat jim podmínky pro život. Je přirozené respektovat práva žen, práva dětí apod. Na silnicích máme přechody pro chodce, máme pruhy a stezky pro cyklisty. Prostě ve společnosti respektujeme různá práva na ochranu, ale senioři mladým dravcům zavazí. V tento moment senioři vadí..Všechna omezení pro seniory by měly mít neodvolatelně odloženou platnost o 40 roků. Zákon nesmí být zrušen. Pokud někdo jedná proti platnému zákonu, měl by nastoupit trest. Pavel stařeček

  8. Správně je uvedeno, že u nás je stále rychlejší a agresivnější silníční provoz. Ovšem policii to nezajimá. Chtěl bych vidět, kolik z těch více jak dvou set nehod za den zaviní senioři. Jsem si jist, že většinu zaviní ti rychlí mladí a středně staří borci. U nás v Brně na osumdesátce jezdí 120 až 150 km/h. Když jim překáží auto v jejich rychlosti, začnou kličkovat z pruhu do pruhu, aby se dostali do čela. To jezdím poměrně málo, ale skoro při každé jízdě narazím na takového hazardéra, napý. zrovna včera při výjezdu z Brna k dálnici.

  9. Vážení senioři, kteří se tak bráníte, jsem ještě mladý kluk, ale už moc hodně dlouho. Pracuji jako dopravní i klinický psycholog. Lékaři ke mě posílají seniory na vyšetření, ale nesdílím vaše optimistické názory, jak jste skvělí. U 80% z nich diagnostikuji různé druhy demence nebo výrazný deficit kognitivních nebo exekutivních funkcí, včetně deteriorace intelektu. Nelze to samozřejmě paušalizovat, ti bez deficitu se většinou ke mě nedostanou. Ale ti, kteří mají problém, si to nepřiznávají a tvrdí mi opak, jak jsou na tom psychicky skvěle, zvednou se ze židle a začnou poskakovat, mávat rukama a volají „pane doktore, mě nic není, vidíte?“ Nebo se mi také jeden „zdravý“ senior vymočil na podlahu a divil se tomu, že se mi to nelíbí. Takových případů mám ve svém diagnostickém portfoliu více. Často však využívám harmonizované kódy, kterými navrhuji omezit řízení motorových vozidel za určitých podmínek. Takže přeji všem pevné zdraví, hodně ujetých kilometrů bez nehod a dožití se vysokého věku :-))

    1. Vážený mladíku Jirko

      nechci vám brát iluze ani práci, ale od vašeho pracovního stolu skutečně jen velmi těžko poznáte jak je kdo dobrý nebo špatný řidič. Že většina seniorů už nejezdí rychle a zběsile? Tento trend je přece zcela v duchu doby. Rychlost ve městech se stále snižuje. Doba kdy auta nebudou řidiče už potřebovat je za dveřmi!
      Pomalu si hledejte jinou práci, vaše dobrozdání ani názory už brzo nebudou nikoho zajímat.😊

    2. Vážený pane Jirko, kolik jste toho najezdil za svůj život Vy ?Sedíte někde v kanclu nebo ordinaci,někteří co k Vám musí jít mají odcouváno to co Vy najeto.Aby jste mohl posoudit jestli je senior schopen řídit tak by jste s ním musel absolvovat jízdu a nesoudit od stolu

    3. Nepochybně máte do jisté míry pravdu. Nicméně ani já, lékař, bych Vašimi testy patrně neprošel. Nikdy mně totiž nešlo řešit pitomé psychologické úkoly na zjistění IQ typu doplňovat posloupnost teček na obrázcích. Přesto mám za sebou mnohé statisíce kilometrů bez jediné nehody a v životě jsem ani neplatil pokutu. Svižná jízda mně přitom nijak nevadí.

      1. reakcionář

        Jo, IQ testy to je to ono :) nevím, kdo je tvoří, ale při jednom jsem shořel jak papírovej čert a druhý jsem zmáknul na 148 :)

    4. No možná, kdybyste nemachroval, „pane doktore“ a napsal to těm důchodcům srozumitelně, tak by se našli i tací, kteří by se zamysleli sami nad sebou a Vámi zmiňované „defekty“ své osobnosti líp rozpoznali…..co Vy na to? A nepište mi v odpovědi, že si to má vygůglit, jo? Jana

    5. Vážený doktore, nedělají Vám to močení schválně? Nedávno jsem ibsolvoval psychotesty a testy na reakci jsem měl lepší, než mladší adepti….je to o každém člověku individuálně. Neházejte 60+ do jednoho pytle. Nejsme všichni tací, jak je popisujete.

  10. Vláda by měla uzákonit, aby řidiči kteří se po r.2063 dožijí 65let musí vrátit řidičáky. To by bylo hned VESELO a po ftákách!!!

    1. Vy jste asi padlej na hlavu že ? Proč nesebírat řidičáky na doživotí těm hazardérům kteří na 50 jezdí 120 a více a nebo lítají z pruhu do pruhu a ohrožují ostatní řidiče a způsobí nehodu a ujedou na to se zaměřte a né na seniory co při svém věku jezdí opatrně

    2. Ty taky budeš senior a co pak? Budeš jezdit čím, na kole na tříkolce v kočárku, nebo vlakem pro nákup a léky a k lékaři.POKUD je mi známo tak pro seniory platí dopravní předpisy a když má nějakou indispozici nesmí sami řídit. My senioři to dodržujem celý život, ale co vy experti, vy asi ne.Věčně ožralý a sjetý a co dodržování rychlosti rozestupy atd. Já mám řidičák C už 50 let skoro bez nehody. A co ty blbe. Řidičák je můj majeteka běda kdo mi na něj hrábne ty komouši Blbej!!
      KELT

  11. Vážení, je mi bohužel již 75 let.
    mám ŘP od 15 let, od 23 let jsem byl profesionál řidič, mám i zbrojní průkaz. Jsem si vědom svého zdravotního stavu, obv.lékaři jsem řekl, že pokud nebudu schopen řídit vozidlo, ŘP odevzdám. Je to osobní, já vím. Lékař si ale usmyslel, že mne připraví o ŘP, ZP. Posílá mne na nesmyslené kontroly, dostanu jednoznačné potvrzení – SCHOPEN, Na revmatologii lékař nechápal proč mi má dávat potvrzení o schopnosti řídit vozidlo. Ale až mám všechna potvrzení z kontrol je obvoďák ochoten dát potvrzení a napíše délku 12 měsíců !!!!! A je spokojen za výkon práce. Že musím jít = jet nakoupit, s nákupem domů je nezajímá.

  12. V článku se píše, že příčinou nehody bylo, že senior neměl platnou prohlídku. Jak tento fakt může způsobit nehodu? Nehodu přece způsobuje nedání přednosti, nezvládnutí řížení a podobně. A bylo by dobré doplnit, kolik času uplynulo od ukončení platnosti potvrzení (týden, měsíc, pět let?).
    Povinné lékařské prohlídky jsou, česky řečeno, na draka. Neslyšel jsem o případu, že by lékař potvrzení odmítl vydat – byl by sám proti sobě. Dostává od pojišťovny za každého pacienta určitý paušál a odmítnutý senior by pravděpodobně odešel k jinému lékaři. Poplatek řádově stovky Kč za vydání potvrzení taky není k zahození.

  13. Je mi 89 a už to nezvládám. Nejde to. Furt někde nějaký cedule, mladý se můžou zbláznit, když jedu 50 v obci. Nevím, co si dokazujou.

    1. A co si v tomto věku dokazujete Vy? Asi by bylo hlavně ve Vašem zájmu ten řidičák vrátit, nezdá se Vám?

    1. Publicistka, která dokáže napsat:
      „(senior bez lékařského posudku)… je totiž zdravotně nezpůsobilí k řízení motorových vozidel“
      by se měla pro pravopis vrátit do základní školy, nebo se posadit do pokladny v supermarketu. Že je pro ni pravopis tím samým, jako pro řidiče znalost předpisů jí nedochází, a nebo na to prostě jen kašle, jak je dnes moderní?

  14. Musím říci, že nikdo nikomu nic nehlásí. Od svého oftalmologa jsem obdržel jasné a jednoznačné potvrzení, že k řízení vozidel brýle již nepotřebuji. Mladá slečna na úřadě při výměně řidičského oprávnění jej nevzala v potaz, přes jasnou formulaci v potvrzení uvedenou. Nejspíše má přes svůj věk problémy s vyššími kognitivními funkcemi. Tak jsem nucen brýle při řízení používat a tím ohrožuji z rozhodnutí úřednice své okolí. S byrokratickou hloupostí prostě nelze bojovat.

    1. Myslím si, že pozornost by se měla obrátit ke zdrogovaným a opilým mladým a perspektivním. Lidé v letech si totiž dovedou celkem dobře uvědomit, co ještě zvládnou. Nepotřebují k tomu tabulky ani pipinu – entrovačku. Vyhrožovat jim vezením a nesmyslně vysokou pokutou je jen ukázkou unijních vypitých mozků.

        1. Vážený pane nechte už seniory v lidu ! Na sklonku tohoto týdne před osmou hodinou ranní, mladý bláznivý řidič na autobusové zastávce na přechodu pro chodce ,kdy děti jezdí do školí srazil a zmrzačil chlapce při rychlé jízdě a předjíždění. Já osobně v 75 letech zabránila velké nehodě mladšího řidiče kterého za volantem postihla mozková příhoda a to jediné mojí rychlou reakci a naprostým klidem.Ridicak vlastním 40 let a denně jezdím.

      1. Vaclav vaclavek

        Dulezitos lekařské kontroly pro seniory je precenova.Mnohem prinosnejsi by byla možnost proškolení .Místo 300 Kč lékaři dát tyto peníze skolicimu středisku.Senior by byl seznámen s novinkami v silničním provozu a v ideálním případě provést jízdní zkouška na cvičné poligonu.
        .

      2. Tak s tím nemůžu souhlasit. Můj znamy, kterému je letos 80 let byl pro své okolí nebezpečný v autě asi 6 let zpět, tedy asi v 74 letech. Sám si to neuvedomoval, musela zasáhnout dcera, která se domluvila s obvodní lékařem, aby mu zakázal řídit. Známý to těžce nesl, vždyť on přeci umí řídit a všichni se proti němu spikli, do nedávná nemohl svého doktora vystát a stále to rodině vyčítá.

    2. O rozhodnutí zda jsou brýle nutné nerozhoduje oftalmolog ani úřednice vydávající ŘP, ale ošetřující lékař, který toto musí napsat do svého vyjádření ke zdravotnímu stavu. To, že vychází ze zprávy očního lékaře je sice zřejmé, ale úřední šiml má výšeuvedený postup.

  15. Tomas Marný

    Je mě 70 a zatím řídím bez problémů. Nikde ještě nezaznělo, že jsou řidiči, kteří jezdili špatně v době svého „mládí“ nebo aktivního věku. O motorizmus se zajímám celý život, přitom i vnímám své okolí a vidím kolem sebe takové řidiče. Pokud se u takového „řidiče“ změní tělesné dispozice vlivem věku, tak v 60 letech je postrach silnic.

  16. Láďa Marek

    Je mi 73 let. Jezdím zatím bez problémů, jen trochu pomaleji pro jistotu. Na to stačí dodržovat předepsanou rychlost. Budu samozřejmě rád, když mne moji nejbližší jednou upozorní, že už bych měl skončit. A myslím, že není potřeba se v těchto reakcích vzájemně osočovat. tím se nic nevyřeší.

  17. Jsem vysloužilý hasič, 35 let jsem jezdil k dopravním nehodám. Za celou dobu kterou jsem strávil u tohoto povolání na své směně C v našem úseku, pamatuji jen jednu dopravní nehodu kde zemřely manželé důchodci, a ještě ne vlastní chybou. Vždy to byli osoby mladší, proto mě nesedí to neustále osočování důchodců. Ne jednou se mi stalo že jedu po obci předepsanou rychlostí a mám v kufru narvaný osobní nebo nákladní auto které mě v jednom případě nutí s troubením abych jel rychleji, o kamionech ani nemluvě. To mě ještě nikdy neudělal senior.To je ta agresivita některých ostatních řidičů. Je dopravní značka pro začátečníky aby se bral na ně ohled, proč by nemohla být taková značka také pro důchoce s písmenem třeba S a kdo na ně nebere ohled nebo je dostane do problémů tak dvojitá pokuta. Na vesnici potřebujeme auto k lékaři , nakoupit, dojet k svým dětem hlídat jejich potomky aby mohli jít do práce když jsou nemocné. Nedovedu si představit u nás jet autobusem ráno nakoupit a odpoledne se s dvěma taškami se vrátit. Poctivě jsme si ušetřili na důchod v tehdejší době, tuto uspořenou částku nám nikdo nezvětšil aby to odpovídalo dnešní době, moc toho nepořídíme při dnešní drahotě. Na taxi nám nikdo asi nepřidá.

  18. Pokud budete neschopný odevzdejte řidičák, Já mám 68let 1000000km, bez nehody a jezdím v pohodě. Je to v lidech. Jiří.

  19. Dobrý den,
    je mi skoro 67 let a celý život aktivně řídím. Po zkušenostech mým otcem, tchánem i sám se sebou vím, že schopnosti řičičů seniorů jsou omezenější. Pánové přiznejme si to férově a nedehonestujme nikoho mlíkem na bradě. Pravidělně se věnuji všem řidičským kvízům a občas jsem některou značkou překvapen. Loni jsem absolvoval celodenní školení pro seniory na polygonu. Byl jsem z toho hutování auta a sebe v kritických situacích (smyky, losí test ,…)totálně vyčerpán a jsem přesvědčen, kdyby to bylo pro seniory povinné, tak někteří odevzdají řidičák dobrovolně. Jen si myslím, že je tu legislatívní chyba v dokladování lékařské kontroly. Ve vlastním autě doklad mám. Ale to si jej mám dát i do všech služebních aut a myslet na to kde ten papír A4 je? Soukromě jsem si jej naskenoval do mobilu a doufám, že by to mohlo stačit. Dodatečně se do tá vždycky doložit. Umí někdo poradit?
    Pepa

    1. Potvrzení nosím v pouzdře na doklady kde mám vše potřebné k řízení. Takže při řízení čehokoliv mám vše vždy s sebou. Mirek

    2. Lubomír Hrubý

      Dobrý den pane Josefe.
      Je mi 74. Na polygonu jsem byl trénovat čtyři roky po sobě. Třikrát v HK, loni ve Vysokém Mýtu. Jsem Pražák, takže krom cvičných jízd na polygonu jsem byl nucen absolvovat i poměrně dlouhou cestu tam i zpět. V hustém provozu. Necítil jsem se nijak vyčerpán. Mohu říci unaven, ne vyčerpán. Dle mého záleží na kondici každého jednotlivce, ať se jedná o mladého člověka či seniora. Záleží také na tom, jak to má ten či onen srovnané v hlavě.
      Zdravím. Luboš

    3. Miroslav Prášek

      Je mi 78, jezdím od 14 let (Moped) rád a hodně . Nikdy jsem neměl zaviněnou nehodu. Zmenšil jsem to na A 6 a přeložil tak, aby se to vešlo k ŘP . Policie v kraji Liberec a Zlín s tím nemá problémy. Otázka je, co jinde. Mirek.

    4. Dobrý den.
      myslím si, že váš názor má určitou mezeru a já s ním ne zcela souhlasím. Sázím 100:1, že když na takové celodenní školení pro seniory na polygonu vezmete i neseniory, budou z toho vyčerpáni úplně stejně a někteří ještě více než ti senioři.
      A co se týče dopravních značek, i tady jsem přesvědčen kolik neseniórů by bylo překvapeno kolik různých dopravních značek existuje.
      Takže, aniž bych chtěl dehonestovat někoho s mlíkem na bradě, jak vy říkáte, či naopak vynášet do nebes seniory, jsem 100% přesvědčen o tom, že právě agresivita těch s míkem na bradě v řízení se s řízením seniorů nedá srovnávat. Jsou agresivní a nebezpeční ne jen k sobě, ale i ke svému okolí.
      A doklad o lékařské prohlídce, s tím máte problém? Na řidičský průkaz mám pouzdro a v tom mám i uložené, složené lekařské osvědčení. Takže žádný problém.
      Jirka

  20. Je mi 78 let, jezdím od 15 ti let, mám ŘP – C, ještě jsem, musím zaklepat, neměla žádnou dopravní nehodu, ale když přijíždím ke křižovatce, nebo na kruhák a mám i přednost, vždy si říkám – co když mě ji ten jiný řidič, který mi má dá přednost nedá? Už se mi to mnoho krát vyplatilo! zdravím všechny solidní řidiče !

  21. Řekl mi lékař při prohlídce „Při nehodě váš dobrý zdravotní stav ani opatrnost a zkušenosti nikoho nebudou zajímat, pro policii je při určení příčiny nehody rozhodující věk.“

  22. Dobrý den. Jsem důchodce mám 66 let .Skoro celý život jsem jezdil nákladními auty. Tak že mám mozek abych věděl kdy skončit. A myslím že ostatní důchodci také. Ještě jsem v TV neviděl nahánět důchodce hlídkou pro rychlost , bez řidičáku, s drogami ,nebo pod vlivem. Jsou to většinou mladí hoši nebo děvčata . A ty kontroly u doktorů beru prostě stárneme.

    1. Jsem stejně starej jako ty taky jsem celej život jezdil Bus ,tady jde o to nezapomenout na tu prohlídku jinak poldové jak kterej tě vosolej a nedej bože někoho škrábnout bez papíru z prohlídky škoda jde za tebou,já si to poznamenám vždy v kalendáři

      1. Vratislav Zapletal

        Máš na mysli mladýho Kočku? Kolik lidí jelo v protisměru s následky jako jeho jízda? Hlavní problém, o který tu jde, je to, že věk nejde paušalizovat. Někdo jezdí v 70 naprosto v pohodě a kontroly ho spíš šikanují, někdo jezdí od 20 ti jako magor a žádná kontrola mu nehrozí, maximálně na množství podkožního tuku, aby v kremačce dobře hořel. Ale úplně klidně to může být i naopak. Nejde, nejde a znovu píšu nejde paušalizovat!

  23. PhDr.Pavel Novák

    Souhlasím s Váma a s vaším názorem. Řídím od třetí třídy ZDŠ, začínal jsem na traktoru Zetor…Dnes jezdím s M.B. Neměl jsem nehodu z mého zavinění. Doufám, že mi to vydrží do 100 let…

  24. Bežte do pr..dele. Příští rok mi bude 65 a strašně rád bych si to s vámi v řízení rozdal. Jezdím od 18. Pokud umíte psát, tak určitě i počítat. Utři si mlíko na bradě!

  25. Moje zkušenost…v 65 letech po 45 letech bez nehody paní doktorka : já bych vám to raději nedala, co když se něco stane a já budu popotahovaná že jsem vás nechala jezdit….

  26. Pracovat až do smrti to by senioři mohli,snížit jim valorizaci důchodů samozřejmá věc.Teď ještě jim sebrat řidičáky a bude klid!

  27. Bohuslav Caha

    Slávek
    Myslím si,že v případě názorových téměř utkání, by např .Min.Zdravotnictví ve spolupráci s Policíí mohlo zpracovat posuzující kritera pro způsobilost řidiče seniora při žádosti o podpis u obv.lékaře,který by osvědčoval stav.V případě negat.vního posudku by měl řidič právo odvolání a přezkoušení u nezávislých k tomu určených odborných lékařů komisařů.Způsobilost by mohla mít i stupně omezení při odvolacím řízení.To vše jen u starších řidičů nad 80 let.Dnes jsou mnozí senioři, řekl bych rozhodná většina i zdatnějši po všech stránkách důležitých z hlediska vědomostí i míry odpovědnosti ,ale také po fyzické stránce. Myslím si ,že senioři mají už dost odstrkování a také by to byl důvod k rozsáhlé společenské nespokojenosti.

    1. Přeji Dobrý den. Navrhuji, aby stát, lidem, kteří dobrovolně odevzdají Ř.P. vyplatil odškodné a to ve výši poloviny finančních nákladů na Ř.P podle rozsahu v současných cenách. A bude po problému, důchodci budou jezdit TAXI službou…

      1. „A bude po problému, důchodci budou jezdit TAXI službou…“, … kterou budou řídit důchodci jako třeba já!

    2. Ladislav Hájek

      Plně s Vámi souhlasím,na seniori se neustále útočí,podívejte se jak jezdí kamioňáci,mockrát se mi stalo,že mi nedali přednost na kruháči,naštěstí jsem to dosud zvládl ,také jsem zvládl vybržďování mladým řidičem,škoda že je zakázáno mýt autokameru ,bylo by po problému.
      Jemi 76 let a jsem bez nehod.

      1. Láďo, tak tu kameru nemyjte, ale dejte si ji na přední sklo (pochopitelně tak, aby neomezovala výhled) a vesele natáčejte! Ale v Rakousku ji sundejte!

  28. Přesně tak, jsou to jen a jen pomluvy. Ano sice bourám skoro každý měsíc, no ale vy si myslíte že to dělám schválně? Tak já vám něco řeknu vážení, nedělám to schválně, víte.

    1. Já na doporučení lékaře. manželky a dětí jsem zaparkoval doživotně. í kdyý jsem za 30 let za volantem neměl jedinou nehodu.Skončil jsem v 77letech a vůbec mně to nechybí.

  29. Paní Russová, píšete nesmysly a úmyslně štvete proti seniorům. Váš příspěvek hodnotím jako dezinformaci. Měla by jste být za to potrestána. Důchodci se podílí na dopravních nehodách cca 5% a NE, že často způsobují dopravní nehody. S těmito informacemi podporujete štvavou politiku naši vlády proti seniorům. Nebít nás nebyla by jste ani VY ani naše neschopná vláda.

    1. Váš komentář je dezinformace, pane Františku. O tom, že „důchodci často způsobují dopravní nehody“, se v textu nepíše nic. Píše se tam, že „jsou častými viníky dopravních nehod“.

      Hezký den,
      Pavel Srp

        1. To rozhodně není to stejné a ani významově totéž. Když by důchodci často způsobovali nehody, pak by často bourali, ale pokud jsou častými viníky dopravních nehod, pak tu či onu (jednu, tři nebo sedm) nehod, které se stanou, „jen“ zaviní. Je potřeba psanému textu rozumět.

          A ano, pane Vladimíre, při psaní je potřeba si hrát se slovíčky.

          1. Častými viníky nehod budou patrně ti méně zdatní důchodci, tak jako jsou častými viníky méně zdatní řidiči 19 letí, 20 letí, 21 letí, atd atd. Je to o osobní odpovědnosti řidiče. Nepožívat alkohol, drogy, nebýt neurotikem a agresorem, to vše je možné vidět denně na silnici. Takže k lékaři všichni řidiči každé dva roky, bez rozdílu věku. Hlavně k psychologovi, případně k psychiatrovi.

          2. K rozdílu ve významu „způsobit nehodu“ a „zavinit nehodu“ nebo „být viníkem nehody“ je nutné doplnit i statistiku policie, v kolika procentech případů se tyto pojmy odlišují. To abychom věděli, zda je to hra se slovy, nebo má ten rozdíl faktický význam.

            1. Ještě bych doplnil. Pokud by měla být procenta relevantní, tak by měla být vždy vztažena k počtu najetých km – obecně – danou skupinou a ne k počtu potencionálních řidičů v dané skupině. A jde jedno jestli jde o ženy, muže, mladé, staré. To je jediný relevantní udaj při zvažování nebezpečnosti někoho, kdo má vyjet na silnici. Bohužel pro jednoduchost většinou udávají procento potencionálních řidičů v daných skupinách.

          3. Mně připadá , že se tu vede válka proti seniorům, důchodcům. Pořád jenom důchodci chtějí vyšší důchody , důchodci neumí s penězi, důchodci naletí podvodníkům, důchodci neumí řídit atd….takovou dehonestaci , co tu vede internet , to se nikde v Evropě nevidí ! My jsme odpracovali více ,jak 40 let , platili daně i teď platíme daně . A pořád z nás dělají nějaké podřadné lidi a vyžírky. To , že živí stát armádu nepřizpůsobivých o tom se nesmí psát a mluvit . Ale do seniorů a důchodců se pořád navážejí. Že jim není stydno , takto se chovat.

            1. Ano, jsem důchodce, ale v opravdovém důchodu jsem ještě nebyl. Je mi 72 let a ještě před 3 roky jsem brázdil Evropu se zájezdovým autobusem. Měsíčně 10000 km a mám za sebou víc jak 3 milióny km bez nehody. Stále jezdím busem , již jen po ČR a hodlám to vydržet do 80. Zdraví zatím slouží a psychotesty mám na 1. Tak se ptám, jsem snad odpad společnosti, že po nás tak šlapete? Ještě dodatek: dodnes nemám brýle a čtu i ta mrňavá písmenka v mobilu. Na dálku přečtu RZ cca na 50 m. Tak proč?

              1. Karle,
                naprostý souhlas a věřím,že budeš jezdit dále,pokud nenastanou nějaké zdravotní problémy.
                To tě drží při životě.
                Mě je 75 a bez volantu bych si život nedokázal představit. Jezdím busy zájezdy po Evropě a ještě si zpívám

              2. Gratuluji, jezděte dál. Já mám 83 a jezdím denně po Praze, víkendy do hor 150 km. Jezdím podle předpisů a jsem často ohrožován za pomalou jízdu především řidiči TIR nebo mladými řidiči s ojetými vozy nad 1600 kubíků. Jeden to nezvládl, roztočil se na silnici v mírné zatáčce a rozbil mi levou část vozu a urazil zadní kolo. Když vylezl z auta hrozně se divil, vyšetřující policistka mi řekla, že má 14 dnů řidičák.

      1. Vážený pane Srpe,
        … „důchodci často způsobují dopravní nehody“, a …„jsou častými viníky dopravních nehod“. To je přece PRAŠŤ JAKO UHOĎ !!

        1. Hana Batelková

          Mnĕ se to zdá jednoznačné. No přeci způsobil nehodu a tím pádem on je viníkem nehody.

  30. Neustálé kecy o seniorech. Nejrizikovější skupinou jsou mlaďoši se silnými auty
    od jejich tatínků. Je mi 65 let a aktivně řídím od 18 let. Nelze porovnávat dobu před
    40 lety se současnou dobou, kdy jsou lidé úplně vyšťavení a celá řada z nich splňuje
    definici psychopata. Kdo bude vyšetřovat tyto individua?

  31. Určitě by bylo vhodné vnést do diskuze o tomto problému pár statistických údajů ze strany Policie ČR o procentuálním podílu na zaviněných dopravních nehodách různých věkových skupin, včetně skupin důchodců, např. 65 – 70 let a 70 – 80 let. Porovnání o zaviněných dopravních nehodách s jinými věkovými skupinami by určitě ukázalo na schopnosti či neschopnosti důchodců k řízení motorových vozidel.

    1. Na jedné straně nejsou staří lidé staří a tak je ženeme další roky do práce a za to malé důchody, ale na řízení auta jsou staří starý již v 60 ti letech, do práce ještě v 68 a pak v 70 a kdo ví kde se to zastaví ? Já bych odpověděl, zastaví se to až žádný člověk nebude tak dlouho žít, třeba 120 let..

    2. Bohužel, policejní statistiky jsou velmi zkreslené. Pokud by měla být procenta relevantní, tak by měla být vždy vztažena k počtu najetých km danou skupinou a ne k počtu potencionálních řidičů v dané skupině. A jde jedno jestli jde o ženy, muže, mladé, staré. To je jediný relevantní udaj při zvažování nebezpečnosti někoho, kdo má vyjet na silnici. Bohužel, pro jednoduchost zjištění většinou udávají procento potencionálních řidičů v daných skupinách. Jde o hru přesných nerelevantních čísel.

  32. To je bezvadné, jak se u nás cílí na seniory. Oni totiž nezvládají krizové situace, jsou nepozorní, atd.. Zato mladí, kteří mají vše na háku, jsou v úplné pohodě. Znám málo seniorů, kteří si dovolí telefonovat za jízdy, ale vídám hodně mladších dam, které volají, i když mají ve vozidle dítě. Také „profíků“, kteří přece nebudou používat hands – free. Neustále se potýkáme s řidiče pod vlivem čehokoliv, ale je mezi nimi minimum seniorů. Nemluvě o šmejdů se zákazem řízení, nebo dokonce bez řidičského oprávnění. Ty kolikrát neumíme ani pořádně potrestat. Takže cílová skupina senior to jednoduše schytá. Jen tak na okraj, mám pocit, že senioři jsou podstatně zodpovědnější, než řada juniorů od 15 do 65 let.

    1. Souhlasím a mám kritickou připomínku k autorce článku kde konstatuje:senioři jsou zkušenými řidiči,ale zároveň nezvládají stále rychlejší a agresivnější provoz.Že agresivity na cestách je stále víc je známo,ale tím provoz není pro nikoho určitě bezpečnější.Nechápu ale,že se autorka ztotožňuje s rychlejšímprovozem.Pokud vím tak rychlostní limity se nezvyšovaly a,že je ve většině případů senioři dodržují tak mají být za to perzekuování?To co se děje u nás cestách,v sousedních zemích je neakceptovatelné.
      Petr.

  33. Slova Miroslava Horníčka: myšlení říká to zvládneš, to dáš, tělo: zkus to a zemřeš.

  34. 51 let jsem řídil bez nehody a dostal 2 pokuty pak do mě nalitl řidič 23 ket který telefonoval za jizdy. Měl jsem zlomené 3 obratle. Dál jezdim řídím s klidem bez problémů již zase 5 let. Nechápu omezování tzv. Seniorů máme podle mne lepší zkusenostu i um za volantem než bláznivé mladí.

    1. Tak svámí souhlasím je mi 70 let a řídím stále stejně jako ve dvaceti možná je to tím že jsem pracoval celý život jako řidič z povolaní i dnes ještě pracují na dohodu jako řidič a jezdím u firmy již dalších 5 let.

  35. Nevím proč současná vláda všem seniorům (důchodcům) válku, odmítnutí zákonné valorizace a nyní odebrání řidičského oprávnění, postavila společnost do konfrontace mladí vers. staří. Očekávám další restrikce.

  36. Je s podivem jak se každý naváží do seniorů a přitom bezohlednost mnoha mladších řidičů, kteří v mnoha případech ohrožují ostatní účastníky provozu svou agresivitou nikoho nezajímá. Je to snad normální? Je to sice běžné, ale nikolv normální.

  37. Pokud řidič neměl po celou dobu řízení nehodu, lékař mu potvrdí, že je schopen řídit motorové vozidlo, nechápu, proč by měl být buzerován. A jsou to bohužel senioři, kteří jsou bez řidičského oprávnění naprosto vyřízení. Nedostanou se k lékaři, nedostanou se nakoupit, nedostanou se na úřady a pod. Ti, co podceňují a odsuzují řidiče – seniory, budou také jednou staří a nebo mají své staré rodiče. Zamýšlí se nad tím někdo? Děsí mne nynější trend – „jsi důchodce? překážíš a skopneme Tě do kanálu, aby s Tebou byl pokoj“. Zaslouží si toto senioři?

  38. Dobrý den. Než začnete kritizovat seniory, podívejte se na statistiky a zjistíte, že nejvíce nehod s nejhoršími následky mají nevyježdění řidiči do cca 24 let věku. Senioři mají vysokou míru velkých zranění díky již menší tělesné odolnosti nežli mladí. Stále se ale hovoří o mladých a o nás seniorech, ale co ten zbytek. Ten jezdí bez nehod a nebo má na svědomí ten zbytek nehod? https://nehody.cdv.cz/ Děkuji za pozornost. Senior Jirka

  39. Bohumil Trpišovský

    Je to bohužel pravda, ale každý je snad tak zodpovědný, že by si měl uvědomit jak na tom je se svým zdravím a ujistit se co ještě dokáže.

    1. Bohužel jsem se několikrát přesvědčil u několika známých i neznámých lidí, že si nepřipouštějí a neberou vážně některé příznaky zdravotního problému. Jeden známý který měl nehodu mi následně přiznal, že se mu udělalo mdlo ale řekl si že to už nějak dojede, no nedojel, havaroval a jen štěstí zajistilo to, že přežil bez vážných zranění. A toto platí i pro mladší ročníky i ti si řeknou vždyt o nic nejde to dojedu.

    2. S tím bohužel souhlasím.Mám v okolí jeden případ této nezodpovědnosti a jen doufám,že až zjistím,že už ,,blbnu,, dokáži řp vrátit.
      Ale už dnes vím,že to bude hodně bolet!
      Ale než někomu vlastní vinou ublížit?!

    3. Je mi 70 let,jezdím bez nehody souhlasím s Vámi,že když se na to necítím nesednu za volant.Ráda řídím neumím si představit být bez auta.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru