Fenomén „mamataxi“ je stále rozšířenější a před řadou škol to ráno vypadá jako v autobazaru. Rodiče své děti vozí do škol, parkují přímo před vchodem, často na chodníku, u přechodů pro chodce nebo i na nich a napomáhají tak k velmi nebezpečným situacím. Požádat rodiče, aby děti do škol nevozili, už pár škol zkusilo. Ovšem bez efektu. Co ale funguje, to je systém školní ulice, kdy je před školu prostě vjezd zakázán. Někde mají tento systém už otestovaný a spustí ho znovu se začátkem září, jinde až během prvního školního měsíce.
Přesně to má v plánu třeba Praha 10 v ulici Brigádníků před základní školou Solidarita. Od 22. září zde bude mezi sedmou a osmou ráno omezen vjezd automobilů. Jde o dobu, kdy ke škole míří nejvíc žáků a městská část se snaží zajistit jejich bezpečnost.
Přečtěte si také:
„Cílem opatření je především zvýšit bezpečnost dětí v ranní dopravní špičce. Před školami je často chaos – auta se mísí s chodci, děti vystupují z aut, rodiče spěchají do práce. Školní ulice tento tlak na chvíli zklidní: prostor před školou bude patřit dětem – pěším, na kolech i koloběžkách. Rodiče, kteří své děti i nadále potřebují dovézt autem, budou moci využít vyhrazenou zónu typu Kiss and Ride (K+R) v ulici V Olšinách s navazující cestičkou k aleji nebo zón parkování u školy v ulici Turnovského, které jsou od 6 do 8 h bez placení. Zavedení školní ulice vychází z dopravní studie připravené expertní pracovní skupinou složenou ze zástupců městské části, hlavního města Prahy, Policie ČR, Besipu, dopravních odborníků a iniciativy Pěšky městem. Její zavedení navazuje i na pozitivní zkušenosti z jiných částí Prahy a dalších českých měst,“ vysvětluje městská část Praha 10.
Co je vlastně školní ulice?
Zjednodušeně se jedná o úpravu dopravního provozu, kdy po krátkých 30 minut před začátkem školního vyučování do ulice před školou nesmí vjíždět žádná motorová vozidla. Prostor tak zůstane klidný a bezpečný pro místní obyvatele i pro všechny, kdo dorazí do školy po svých, na kole, koloběžce či jiným způsobem. Zákaz vjezdu je řešen dopravními značkami a také fyzickou zábranou z dopravních kuželů. Kužely mohou být nakrátko odsunuty tak, aby mohli ze školní ulice kdykoliv vyjet rezidenti a ke škole se dostala vozidla přepravující držitele karty ZTP. Klíčová je spolupráce školy s rodiči, protože to jsou právě oni, kdo u míst uzávěry podávají zájemcům informace o projektu.
Další zákaz pro tolik oblíbené mamataxi. Praha 6 od září zavede více školních ulic se zákazem vjezdu
„Projekt školních ulic velice podporuji z několika důvodů. Kromě zlepšení bezpečnosti si dítě, které chodí do školky či školy pravidelně pěšky, osvojuje kompetence, které pak využívá celý život – umí se pohybovat v dopravním provozu, registruje orientační body v terénu a má dobrý odhad vzdálenosti a času. Pokud cestu sdílí s kamarády, rozvíjí navíc své sociální dovednosti. I právě proto věřím, že se projekt osvědčí a přidají se do něj další školy v Praze,“ uvádí radní hl. m. Prahy pro oblast školství Vít Šimral.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Opět se řeší následky a ne příčiny. Rodiče se bojí pustit děti samotné kvůli různým nebezpečným existencím. Kdyby se s těmi nebezpečnými existencemi dokázala společnost vypořádat, rodiče by se nemuseli bát a mohli by pustit děti samotné.