Kvůli ruské invazi na Ukrajinu vyhlásil svět na Rusko ekonomické sankce, které na něj dopadají poměrně tvrdě. Tamní průmysl si musí poradit, jak dokáže, a v automobilovém průmyslu to bude znamenat třeba to, že se budou opět vyrábět auta bez katalyzátoru. Jako před mnoha desítkami let.
V Rusku se v současnosti vyrábí pouze ve čtyřech továrnách, ostatní svůj provoz zavřely. Aby ale bylo možné výrobu udržet, jsou Rusové ochotní ustoupit z ochrany klimatu a začít vyrábět auta bez katalyzátorů. Tím se dostanou až na ekologickou normu Euro 0, která platila před třiceti lety.
Většinu továren zavřely samy evropské (i některé mimoevropské) automobilky, ale stojí i provoz některých místních – například AvtoVAZ. Důvodem je především kritický nedostatek některých dílů. Výrobce automobilů LADA byl dokonce nucen přesunout celozávodní dovolenou, kterou má zpravidla o letních prázdninách, na duben. Jak to ale dopadne potom, je stejně velkou otázkou, protože Renault, který je majoritním vlastníkem podílu v ruské automobilce, se chce svého podílu zbavit.
Rusko má se západními sankcemi problém. Prodej aut kolabuje a jejich ceny závratně rostou
Výroba nějakým způsobem běží v továrnách automobilky UAZ, která vyrábí prehistorické modely Hunter a Buchanka, jejichž kořeny sahají do hlubokého socialismu, a ještě jedno o něco modernější SUV Patriot. Vyrábí se i v továrně čínské automobilky Haval, protože Čína na Rusko sankce neuvalila. Další nezastavenou továrnou je Sollers, kde jsou vyráběny Mazdy. A poslední běžící továrnou je Avtotor, z jehož výrobních linek sjíždějí modely Hyundai, Kia. Montovala se tu i BMW, ale jejich výroba byla už před několika týdny zastavena.
Aby ale alespoň tyto čtyři provozy fungovaly, plánuje Rusko zrušit ekologická omezení a umožní tím vyrábět modely, které mohou splňovat jakoukoliv emisní Euro normu. Třeba i tu nulovou, protože nebudou mít katalyzátor. Díky absenci katalyzátoru totiž nebude potřeba některých vzácných kovů, čidel a senzorů, ale i řídících jednotek. Výkonný ředitel analytické agentury Autostat Sergej Udalov k tomu řekl: „Životní prostředí není pro spotřebitele až také důležité.“ Automobilky AvtoVaz, Kamaz, UAZ i GAZ už prý připravují některé své modely s nižšími emisními normami.
„V naší zemi je spousta málo osídlených a těžko dostupných oblastí, kde emisní norma Euro 5 není vždy důležitá,“ řekl Oleg Afanasiev, oficiální zástupce automobilky Kamaz a dodává, že auta s emisní normou Euro 5 a vyšší jsou také příliš složitá na údržbu.
Tiskové oddělení automobilky UAZ ve svém komuniké uvedlo, že je potřeba zjednodušit výrobu, aby se zabránilo jejímu zastavení kvůli vyřešení problému s dovozem některých dílů. S obnovením ekologických aut se počítá ihned, kdy bude problém s nedostatkem dílů vyřešen.
Vláda RF rozhodla o dalších krocích k záchraně tuzemského automobilového průmyslu. Bylo rozhodnuto jít íránskou cestou a umožnit továrnám na automobily vyrábět cokoli, v jakékoli kvalitě, podle ekologických standardů jakékoli úrovně, na kterou je závod schopen klesnout.
Tohle je podtitul jednoho článku tady:
https://www.avtovzglyad.ru/avto/avtoprom/2022-03-18-kak-vlasti-reshili-spasat-otechestvennyj-avtoprom/
Super nápad, by jsme s měli poučit. Největší znečišťovatelé klidně přestanou filtrovat exhalace a tady budeme živořit, jen abychom „mysleli“ eko.
Mimochodem, právě Evropa je hlavním znečišťovatel světa, neboť odsunula většinu průmyslu mimo EU a teď si hrajeme na záchrance světa.
Ale do Austrálie (sankce/nesankce) dál Rusko vyváží moderní náklaďáky. Tak ti „Karle“ nevím.
a ropu stále prodává do usa
Bude vyrábět i auta bez katalyzátorů,stk také nemají tak o nic nejde,nebudou řidiči mít starosti a poruchy