Na silnici platí pravidla, které musejí řidiči dodržovat. Jedním z nich je i tzv. pravidlo zipu. To platí v případech, kdy se počet jízdních pruhů snižuje, ale přitom nejde o odbočovací pruhy. V takovém případě by se vozidla měla do pokračujícího jízdního pruhu řadit střídavě, podobně jako zuby na zipu, odkud pramení samotný název.
Na tzv. pravidlo zipu pamatuje zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. V tom se v §12 v odstavci 5 píše: „Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.“
Toto pravidlo vzniklo hlavně kvůli tomu, aby se při snížení jízdních pruhů nevytvářely kolony. Auta by měla v obou pruzích jet přibližně stejně rychle a měla by před sebou vždy tvořit dostatečnou mezeru na to, aby se do ní mohlo auto z končícího pruhu bezpečně připojit. Každé přibrzdění nebo úplné zastavení totiž způsobí vznik a následný nárůst dopravních kolon.
To, jak by to mělo být správně, vysvětluje například toto video:
Toto ovšem neplatí v případě, kdy se z původně dvou jízdních pruhů stává jeden průběžný a druhý odbočovací. V tu chvíli nejde o pravidlo zipu, ale o běžnou změnu jízdního pruhu, kdy je třeba dbát na správnou přednost v jízdě.
Zipování mi nedělá problém ale je fakt, že někteří si to asi vykládají, či nevykládají jinak. Hodně se mi stane, když jedu až na konec , kde se pruhy sbíhají, že řidiči troubí a nebo hrubě gestikulují. Nechápu kolikrát pruh vozidel padesát metrů dlouhý a druhý prázdný.
Přeji šťastnou cestu.
To je pak těžké, když autor nezná ani jízdní pruhy.
„Na silnici platí pravidla, které musejí řidiči dodržovat.“
Taková pitomost, dokud vás někdo nepustí, tak se nezařadíte. Mám takovou zkušenost, že když vím, že přijde zúžení nebo snížení počtu pruhů, musím do průběžného. To samé platí na kruháku s dvěma pruhy. Nikdy do vnitřního, i kdybych vyjížděl posledním výjezdem. Autor bude rizí theoretik z Aspen institutů.. ;o)
Je to o tom, že vás někdo pustí, pravidlo nejde vynucovat. Opsamý článrek z pravidel se zavádějícím nadpisem. Hlavně, že jdou prachy za článek.
Ta animace, video nic moc. Pořád lepší než animace Besipu. Je třeba v průběžném pruhu dělat mezery včas, aby zipování bylo plynulé a nezipovat 15km rychlostí.
Souhlasím s tím, že ta animace je až příliš optimistická ,navíc jde vlastně o dvojí zipování. Z dlouhodobé praxe vím, že jen zcela vyjímečně Vám někdo už dopředu udělá místo pro zařazení při zipování, většinou Vás řidič pustí ,když se mu tam už nutíte. Jinak se ale situace se zipovaním v běžném provozu výrazně zlepšila a ubylo snah těch urputných nepouštěčů !!!
Já mám zasadu – dnes jedu já a zítra pustím tebe.