Rozhovor: Bezpečnost, snížení rychlosti, lepší život a kapka arogance. Bojovníci za snížení rychlosti v Praze si jdou tvrdě za svým

Autor: Anina Russová - Foto: Poslední Generace 30 pro Prahu - 20. 4. 2023


Už několik týdnů se pražští řidiči potýkají s pravidelnou blokádou hlavních tahů ze strany skupiny Poslední generace, která bojuje za zavedení 30km/h rychlosti v hlavním městě. Zatím jejich počínání vede k naštvání řidičů, kolonám a nepochopení. Nutno říct, že sama skupina k tomu aktivně napomáhá. A to jak protesty, tak svým poměrně výrazně arogantním vystupováním na sociálních sítích a vůči svým kritikům. Právě proto jsme se rozhodli dát Poslední generaci prostor k tomu, aby své jednání a to, co vlastně požaduje, přiblížila. Položili jsme skupině několik otázek, které vám, včetně odpovědí tiskové mluvčí, přinášíme.

V prvé řadě je potřeba říct, že základ toho, co Poslední generace požaduje, není nemožný nebo špatný. Snížení rychlosti ve městě, minimálně v místech, kde se pohybuje hodně lidí, má logiku. Faktem je, že provoz se neustále zrychluje, zvyšuje, a pro chodce či cyklisty může být nebezpečný. To má ale i druhou stranu mince, tedy samotné chodce a jejich chyby. Za rok 2022 se dle policejních statistik stalo 947 nehod, které zavinili sami chodci a při kterých zemřelo 13 osob. Jde o meziroční nárůst o 182 nehod. Jakkoliv jde o smutné číslo, celkový počet nehod s účastní chodců se už několik let snižuje. Jedním z důvodů je jistě i vyšší technická a technologická vyspělost vozidel, především pak stále lépe fungující asistenční systémy. Poslední generace si ale jde velmi tvrdě za svým, za rukojmí si bere řidiče, začíná bojovat proti některým typům vozidel, ale do politiky vstoupit nechce. Přitom právě tam je možné něco změnit.

Skupina na sociálních sítích vystupuje poměrně agresivně a arogantně, byť je faktem, že komentáře některých diskutujících nejsou jiné. Často je z jejich komunikace patrný výsměch a naprosté pohrdání každým, kdo s nimi nesouhlasí. Ohánějí se příklady ze zahraničí, tedy městy, kde byly zóny s maximální rychlostí 30 km/h už zavedeny, a vše funguje. Jsem přesvědčena, že kdyby na to skupina šla lépe, pořádně a pokud možno slušně, vše by vypadalo jinak.

Rozhovor plný zášti

Poslední generaci jsem poslala několik dotazů, které jí měly dát prostor k tomu, aby naštvaným řidičům, a nejen jim, vysvětlila, co chce, odkud pochází a zda si myslí, že na to jde dobře. Na otázky odpovídala tisková mluvčí skupiny Veronika Holcnerová. Prvotní reakce na zaslané otázky byla poměrně jasná a přesně ve stylu komunikace celé skupiny.

Veronika Holcnerová mi jako úvod mailu napsala: „Jakkoli mi vaše dotazy připadají velmi návodné a číší z nich podobná neprofesionalita, jakou znám asi jen od JXD (novinář Jiří X. Doležal – pozn. redakce), případně od bulvárních plátků, níže přikládám odpovědi.“

Jak by podle vás mělo zavedení 30 km/h vypadat? Kde všude byste chtěli, aby byla tato maximální rychlost zavedena?

Chceme plošné omezení rychlosti v širším centru s výjimkami tam, kde se nepohybují lidé a kde je bezpečně vyřešená cyklistická infrastruktura.

Proč vlastně chcete toto omezení?

Třicítka významně zvyšuje bezpečnost všech účastníků provozu. Když auto srazí chodce při rychlosti 50 km/h, je 80% pravděpodobnost, že chodec zemře. Při rychlosti 30 km/h má chodec naopak 90% pravděpodobnost, že bude žít. To nemůžeme ignorovat. Díky omezení rychlosti se také prokazatelně sníží hladina hluku, omezí se počet automobilů na silnicích, díky čemuž se nebudou v takové míře tvořit zácpy, obyvatelům Prahy se zvýší kvalita života a dojde nejspíš i k mírnému snížení emisí z dopravy.

V tomto případě má tisková mluvčí pravdu. Od rychlosti 40 km/h a níže se opravdu výrazně snižuje riziko smrtelných nehod. Podle Besipu ovšem ve městech častokrát nezpůsobuje smrtelná zranění vlastní náraz, ale jeho důsledky, tedy odhození a pád na silnici nebo náraz do jiné překážky.

Pokud to chápu dobře, začalo to požadavkem na 30 km/h, ale pokračuje návrhem na zákaz některých typů vozidel. Jak byste si to představovali?

Pokud odkazujete na náš Twitter, kde jsme přesdíleli zahraniční novinový článek zabývající se takovým návrhem, tak ano, takový příspěvek na Twitteru máme. Rozhodně se ale nejedná o náš požadavek. Jsem si jistá, že rozdíl teď již dokážete chápat.

Všimla jsem si, že na pochody berete i malé děti. Nicméně pochod je pořád v provozu, není to tedy podle vás zbytečný risk? Chodit s malým dítětem po silnici?

Není to risk. Účastníci pochodů jdou v organizovaném útvaru chodců a na průvod dohlíží policie, která také dává pozor na to, aby auta projížděla bezpečně. Co je pro děti nebezpečné, je pohybovat se po velkých městech jako Praha či Brno za současné situace, kdy máme přebujelou IAD (individuální automobilovou dopravu – pozn. redakce) a auta projíždějí městem nebezpečnou rychlostí.

Komunikují s vámi na vaše téma politici? Respektive magistrát?

Ano. Například ve čtvrtek máme schůzku s primátorem Svobodou a náměstkem pro dopravu Hřibem.

Proč nevstoupíte do politiky, abyste měli přeci jen větší možnosti, jak vaši věc dostat do ostrého provozu?

Možná jste si všimla, že politici mají téma omezení IAD na stole už dlouho. Zahrnuli jej dokonce do pražského klimatického plánu. Bohužel ale od plánů nebyli schopní přejít k činům. Jako občané tedy využíváme svého demokratického práva na protest. Demokracie opravdu není jen o tom, že jednou za pár let přijdete k volbám, anebo sami vstoupíte do politiky. Její důležitou součástí je i aktivní občanská společnost.

Na sociálních sítích se často řeší to, kdo vaši skupinu financuje. Můžete to tedy čtenářům vysvětlit? Kde konkrétně má vaše skupina kořeny?

Ano, všimli jsme si, že určitá část trollů na sociálních sítích se momentálně snaží devalvovat náš hlas ve společenské debatě tím, že se vyvolávají dojem, že jsme někým placení. Vnímáme to vlastně jako potvrzení úspěšnosti probíhající kampaně. Zjevně ohrožujeme něčí nekalé zájmy.

Naše skupina vznikla oddělením od české odnože Extinction Rebellion. Jsme normální občané a protestům se věnujeme ve svém volném čase po pracovní době. Protesty samotné nejsou nijak nákladné a financujeme je z darů od našich příznivců.

Nemyslíte si, že vaše komunikace na sociálních sítích vám spíše škodí? Některé posty a příspěvky vyznívají dost arogantně, některé až drze. A když k tomu připočteme chyby v těchto komentářích, ale i tiskových zprávách, jak vás mají lidé brát vážně? Někteří totiž reagují tak, že jste jim jen pro legraci. Co s tím chcete dělat?

Ne, nemyslíme. Například Twitter nám v tuto chvíli funguje jako velmi dobrý mobilizační nástroj.

Magistrát protest nepovoluje

Na protesty jsem se zeptala i na pražském magistrátu. Jeho tiskový mluvčí Vít Hofman nám řekl: „Limit 30 km/h dává smysl zavádět nejdříve na vhodných místních komunikacích, které spravují městské části. Na páteřní komunikaci takové omezení není opodstatněné. Městské části metodicky v této věci řídíme Projekty zón 30 pravidelně pro městské části projekčně připravuje Technická správa komunikací, aby zóny vypadaly pokud možno všude stejně. Jedná se však o místní komunikace nižších tříd, kde jsou k tomu příslušné právě městské části.“

Magistrát pak už před časem vysvětlil, že veřejná shromáždění jsou zakotvena v ústavě, a proto se nepovolují, ale pouze ohlašují. „Taková shromáždění jsou pak poměrně logicky médii i veřejností hodnocena zpětně, ovšem dopředu je není dle zákonných možností, jak zakázat, neboť svolavatelé využívají svých ústavních práv, proti kterým není obrany. Ani negativní stanovisko policie podle zákona nemá vliv na konání či nekonání takového veřejného shromáždění a úřady ani v tomto případě nemají zákonnou možnost shromáždění zakázat. Pořádání veřejných shromáždění je zkrátka zakotveno ústavně, což právně stojí nad tímto stanoviskem i některými zákony,“ popsal magistrát na svém webu.

Protesty budou nejspíš pokračovat

Tiskové mluvčí Veroniky Holcnerové jsme se také zeptali, na co se mají řidiči připravit v následujících týdnech a zda mohou očekávat další blokádu dopravy. „Ano, plánujeme. V tuto chvíli máme nahlášená shromáždění do konce června a konat se budou se zhruba týdenní frekvencí, stejně jako doposud. Může se samozřejmě stát i to, že dosáhneme dohody s magistrátem a kampaň ukončíme. Vzhledem k tomu, že se jedná o hodinové omezení (ne blokaci) každý týden, tak si nemyslím, že by se řidiči museli nějak připravovat. Informace o pochodech zveřejňujeme na svém facebookovém profilu vždy několik dní předem,“ popsala Holcnerová.

Pro úplnost pak dodáváme, že Extinction Rebellion je skupina aktivistů, která blokuje dopravu takřka v celém světě. Nejčastěji se její členové lepí k silnicím, ale také ničí historické památky a umělecká díla. Na Wikipedii se k tomuto uskupení pak píše: „Hnutí čelí pochybnostem, zda je schopno oslovit různorodé komunity a zda se nedopouští chyb v komunikaci s veřejností. Případně, že její akce omezují až ohrožují nikoliv elity a korporace, ale obyčejné občany z nižších nebo nejnižších ekonomických a sociálních vrstev. Jako příklad bývá uváděno blokování MHD v dopravní špičce či jiné způsoby přímé akce.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru