To, o čem se nedávno ještě jen mluvilo, se stalo realitou. Britští řidiči elektromobilů se musí připravit na novou daň, která zásadně změní pravidla hry. Od dubna 2028 začne platit takzvaná Electric Vehicle Excise Duty (eVED), tedy zdanění elektrických a plug-in hybridních vozů podle ujetých mil.
Za každou ujetou míli má majitel plně elektrického auta ve Velké Británii zaplatit 3 pence (cca 0,83 Kč). Řidiči plug-in hybridů budou odvádět polovinu, tedy 1,5 pence (cca 0,41 Kč) za každou ujetou míli. Sazby se navíc potom mají každý rok podle inflace zvyšovat.
Přečtěte si také:
Podle propočtů britské rozpočtové rady OBR vyjde průměrného řidiče elektromobilu, který ročně najede asi 8500 mil (tedy asi 13 600 kilometrů), nová daň v roce 2028/2029 zhruba na 255 liber (cca 7000 Kč). Vláda zároveň připomíná, že jde přibližně o polovinu toho, co dnes v průměru zaplatí za palivovou daň řidiči benzinových a naftových aut.
Důležité je, že poplatek za každou ujetou míli nepřichází místo stávajícího silničního poplatku, ale k němu, navíc. Elektromobily už od roku 2025 ztrácejí výjimku z placení silniční daně VED a budou také platit, přestože „jen“ základní roční sazbu 195 liber (cca 5400 Kč). Nadále platí také příplatek za dražší vozy.
Příjmy z této daně chce vláda použít na opravy a údržbu silnic po celé zemi a zároveň nahradit postupně mizící příjem z palivové daně, jak roste podíl elektromobilů. Nová daň se má vztahovat na osobní auta. Elektrické dodávky, autobusy a těžké nákladní vozy mají být zatím z režimu vyňaty.
Rozhodnutí o novém zdanění elektromobilů přichází v rámci podzimního rozpočtu ministryně financí Rachel Reeves. OBR odhaduje, že nová daň vynese kolem 1,1 miliardy liber (cca 30,3 mld. Kč) v roce 2028/2029 a až 1,9 miliardy liber (cca 52,4 mld. Kč) v dalším období. Jiný dokument počítá do konce dekády dokonce s 1,4 miliardy liber ročně (cca 38,6 mld. Kč). Výnos přitom závisí na tom, kolik Britové nakonec skutečně koupí elektromobilů.
Právě v tom je ale háček. OBR varuje, že kombinace nového zdanění a dalších faktorů poptávku po elektromobilech spíš sníží. V následujících 5 letech se podle odhadu prodá zhruba o 440 tisíc elektrických aut méně, než by se prodalo bez nových opatření. Část ztráty má kompenzovat další podpora, ale čistý pokles OBR odhaduje stále na průměrných 24 tisíc aut ročně.
Vláda se snaží kritiku mírnit změnami v jiných daních a dotacích. U elektromobilů se má od dubna 2026 zvednout hranice pro příplatek za „drahé auto“ v rámci VED z dnešních 40 tisíc liber (cca 1,10 mil. Kč) na 50 000 liber (cca 1,38 mil. Kč). To znamená, že vozy s cenou do 50 tisíc liber se tomuto příplatku 425 liber ročně (cca 11 700 Kč) vyhnou, zatímco u benzínových a naftových aut zůstane limit 40 tisíc liber.
Přečtěte si také:
Vláda také přislíbila další 1,3 miliardy liber (cca 35,9 mld. Kč) na prodloužení programu Electric Car Grant až do roku 2030 a 200 milionů liber (cca 5,5 mld. Kč) na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Zároveň slibuje urychlení výstavby veřejných rychlonabíječek a různé daňové úlevy pro provozovatele dobíjecích stanic.
Na druhé straně však britská vláda odmítla snížit DPH na veřejné dobíjení z 20 % na 5% sazbu, která platí pro domácí elektřinu. Právě řidiči bez možnosti nabíjet doma tak budou dál platit za elektřinu citelně víc.
Jak bude daň fungovat v praxi
Jednou z největších nezodpovězených otázek je způsob výběru nové daně. Zatím padly jen náznaky, že by se mohly využívat údaje o stavu počítadla najetých kilometrů při povinných technických kontrolách. Druhou možností je systém pravidelného samoodečtu kilometrů ze strany řidiče.
Prezident automobilového klubu AA Edmund King upozorňuje, že systém musí být jednoduchý a srozumitelný. „Řidiči budou mít k takovému systému přirozeně mnoho dotazů. AA proto bude prosazovat, aby byl spravedlivý, transparentní a snadno pochopitelný,“ uvedl. Podle něj bude nutné chránit specifické skupiny, jako jsou pečovatelé, kteří používají auto k práci, nebo obyvatelé venkova, kteří se bez auta neobejdou.
Ještě jezdíte „zdarma“? Zákonodárci v USA navrhují změnu, chystají daň za každý ujetý kilometr
Experti zároveň navrhují, aby o sazbách rozhodoval nezávislý orgán, nikoliv přímo vláda. To by podle nich mohlo důvěru veřejnosti v tento nový systém zvýšit.
Automobilky, provozovatelé dobíjecích sítí i ekologické organizace se shodují v jednom. Změna přichází v citlivém momentu, kdy je trh s elektromobily stále v přechodné fázi a zákazníci jsou opatrní.
Palivová daň dál stojí, ale jen do roku 2026
Nový systém kilometrovného pro elektromobily přichází společně s dalším odkladem zvýšení palivové daně. Ministryně financí Rachel Reeves v rozpočtu oznámila, že základní sazba zůstane v dubnu zmrazená na 52,95 pence za litr (cca 14,60 Kč), což znamená už 16. rok bez nominálního zvýšení. Takzvaná „dočasná“ sleva 5 pencí na litr (cca 1,38 Kč), kterou zavedl předchozí premiér Rishi Sunak, ale začne být od září 2026 postupně rušena.
Rozpočtová rada odhaduje, že prodloužené zmrazení palivové daně bude stát státní rozpočet asi 2,4 miliardy liber (cca 66,2 mld. Kč) v příštím roce a v dalších letech kolem 900 milionů liber ročně (cca 24,8 mld. Kč). Zároveň ale podle ní přispěje k mírně nižší inflaci.
Přečtěte si také:
Ministryně financí svůj krok obhajuje argumentem spravedlnosti. „Všechny vozy se podílejí na opotřebení silnic, proto chci, aby byly daně nastaveny podle toho, kolik řidiči jezdí, a ne jen podle typu pohonu,“ uvedla v parlamentu. Dodala, že nový systém má ve Velké Británii pomoci zdvojnásobit rozpočet na údržbu silnic.
Součástí balíku jsou i další změny v dopravě. Vláda například prodlužuje strop jízdného na autobusy ve výši 3 liber za jízdu (cca 83 Kč) a zároveň poprvé po 30 letech zmrazuje regulované jízdné na železnici. Zcela jiným směrem míří úprava DPH u taxislužeb, která ruší výjimku pro část taxislužeb mimo Londýn, a podle kritiků tak přinese „daň na taxi“.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










