test-ford-mustang-mach-e-rally-elektromobil-2025-8

Rozhodnuto. Velká Británie opravdu zpoplatní každý ujetý kilometr v elektromobilu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autoexpress.co.uk, theguardian.com - Foto: Pavel Srp - 28. 11. 2025


To, o čem se nedávno ještě jen mluvilo, se stalo realitou. Britští řidiči elektromobilů se musí připravit na novou daň, která zásadně změní pravidla hry. Od dubna 2028 začne platit takzvaná Electric Vehicle Excise Duty (eVED), tedy zdanění elektrických a plug-in hybridních vozů podle ujetých mil.

Za každou ujetou míli má majitel plně elektrického auta ve Velké Británii zaplatit 3 pence (cca 0,83 Kč). Řidiči plug-in hybridů budou odvádět polovinu, tedy 1,5 pence (cca 0,41 Kč) za každou ujetou míli. Sazby se navíc potom mají každý rok podle inflace zvyšovat.

Podle propočtů britské rozpočtové rady OBR vyjde průměrného řidiče elektromobilu, který ročně najede asi 8500 mil (tedy asi 13 600 kilometrů), nová daň v roce 2028/2029 zhruba na 255 liber (cca 7000 Kč). Vláda zároveň připomíná, že jde přibližně o polovinu toho, co dnes v průměru zaplatí za palivovou daň řidiči benzinových a naftových aut.

Důležité je, že poplatek za každou ujetou míli nepřichází místo stávajícího silničního poplatku, ale k němu, navíc. Elektromobily už od roku 2025 ztrácejí výjimku z placení silniční daně VED a budou také platit, přestože „jen“ základní roční sazbu 195 liber (cca 5400 Kč). Nadále platí také příplatek za dražší vozy.

Příjmy z této daně chce vláda použít na opravy a údržbu silnic po celé zemi a zároveň nahradit postupně mizící příjem z palivové daně, jak roste podíl elektromobilů. Nová daň se má vztahovat na osobní auta. Elektrické dodávky, autobusy a těžké nákladní vozy mají být zatím z režimu vyňaty.

Konec jízdy elektromobilů zdarma: Švýcaři chtějí zpoplatnit jejich nabíjení (včetně toho domácího) a najeté kilometry

Rozhodnutí o novém zdanění elektromobilů přichází v rámci podzimního rozpočtu ministryně financí Rachel Reeves. OBR odhaduje, že nová daň vynese kolem 1,1 miliardy liber (cca 30,3 mld. Kč) v roce 2028/2029 a až 1,9 miliardy liber (cca 52,4 mld. Kč) v dalším období. Jiný dokument počítá do konce dekády dokonce s 1,4 miliardy liber ročně (cca 38,6 mld. Kč). Výnos přitom závisí na tom, kolik Britové nakonec skutečně koupí elektromobilů.

Právě v tom je ale háček. OBR varuje, že kombinace nového zdanění a dalších faktorů poptávku po elektromobilech spíš sníží. V následujících 5 letech se podle odhadu prodá zhruba o 440 tisíc elektrických aut méně, než by se prodalo bez nových opatření. Část ztráty má kompenzovat další podpora, ale čistý pokles OBR odhaduje stále na průměrných 24 tisíc aut ročně.

Vláda se snaží kritiku mírnit změnami v jiných daních a dotacích. U elektromobilů se má od dubna 2026 zvednout hranice pro příplatek za „drahé auto“ v rámci VED z dnešních 40 tisíc liber (cca 1,10 mil. Kč) na 50 000 liber (cca 1,38 mil. Kč). To znamená, že vozy s cenou do 50 tisíc liber se tomuto příplatku 425 liber ročně (cca 11 700 Kč) vyhnou, zatímco u benzínových a naftových aut zůstane limit 40 tisíc liber.

Vláda také přislíbila další 1,3 miliardy liber (cca 35,9 mld. Kč) na prodloužení programu Electric Car Grant až do roku 2030 a 200 milionů liber (cca 5,5 mld. Kč) na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Zároveň slibuje urychlení výstavby veřejných rychlonabíječek a různé daňové úlevy pro provozovatele dobíjecích stanic.

Na druhé straně však britská vláda odmítla snížit DPH na veřejné dobíjení z 20 % na 5% sazbu, která platí pro domácí elektřinu. Právě řidiči bez možnosti nabíjet doma tak budou dál platit za elektřinu citelně víc.

Jak bude daň fungovat v praxi

Jednou z největších nezodpovězených otázek je způsob výběru nové daně. Zatím padly jen náznaky, že by se mohly využívat údaje o stavu počítadla najetých kilometrů při povinných technických kontrolách. Druhou možností je systém pravidelného samoodečtu kilometrů ze strany řidiče.

Prezident automobilového klubu AA Edmund King upozorňuje, že systém musí být jednoduchý a srozumitelný. „Řidiči budou mít k takovému systému přirozeně mnoho dotazů. AA proto bude prosazovat, aby byl spravedlivý, transparentní a snadno pochopitelný,“ uvedl. Podle něj bude nutné chránit specifické skupiny, jako jsou pečovatelé, kteří používají auto k práci, nebo obyvatelé venkova, kteří se bez auta neobejdou.

Ještě jezdíte „zdarma“? Zákonodárci v USA navrhují změnu, chystají daň za každý ujetý kilometr

Experti zároveň navrhují, aby o sazbách rozhodoval nezávislý orgán, nikoliv přímo vláda. To by podle nich mohlo důvěru veřejnosti v tento nový systém zvýšit.

Automobilky, provozovatelé dobíjecích sítí i ekologické organizace se shodují v jednom. Změna přichází v citlivém momentu, kdy je trh s elektromobily stále v přechodné fázi a zákazníci jsou opatrní.

Palivová daň dál stojí, ale jen do roku 2026

Nový systém kilometrovného pro elektromobily přichází společně s dalším odkladem zvýšení palivové daně. Ministryně financí Rachel Reeves v rozpočtu oznámila, že základní sazba zůstane v dubnu zmrazená na 52,95 pence za litr (cca 14,60 Kč), což znamená už 16. rok bez nominálního zvýšení. Takzvaná „dočasná“ sleva 5 pencí na litr (cca 1,38 Kč), kterou zavedl předchozí premiér Rishi Sunak, ale začne být od září 2026 postupně rušena.

Rozpočtová rada odhaduje, že prodloužené zmrazení palivové daně bude stát státní rozpočet asi 2,4 miliardy liber (cca 66,2 mld. Kč) v příštím roce a v dalších letech kolem 900 milionů liber ročně (cca 24,8 mld. Kč). Zároveň ale podle ní přispěje k mírně nižší inflaci.

Ministryně financí svůj krok obhajuje argumentem spravedlnosti. „Všechny vozy se podílejí na opotřebení silnic, proto chci, aby byly daně nastaveny podle toho, kolik řidiči jezdí, a ne jen podle typu pohonu,“ uvedla v parlamentu. Dodala, že nový systém má ve Velké Británii pomoci zdvojnásobit rozpočet na údržbu silnic.

Součástí balíku jsou i další změny v dopravě. Vláda například prodlužuje strop jízdného na autobusy ve výši 3 liber za jízdu (cca 83 Kč) a zároveň poprvé po 30 letech zmrazuje regulované jízdné na železnici. Zcela jiným směrem míří úprava DPH u taxislužeb, která ruší výjimku pro část taxislužeb mimo Londýn, a podle kritiků tak přinese „daň na taxi“.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

32 názorů na “Rozhodnuto. Velká Británie opravdu zpoplatní každý ujetý kilometr v elektromobilu”

  1. Hlavní kritika tohohle zákona je, že daní elektrická auta 2x. U spalovacího zaplatíte fuel tax na litr benzínu a hotovo. U elektrického nyní zaplatíte 20% daň za elektřinu a teď ještě druhou daň za každý najetý kilometr.

  2. Dobrý den, chtěl bych také něco napsat z vlastní zkušenosti.
    K čemu jsou dotace na elektromobily?- Bez dotace bych si první elektroauto
    nekoupil. Po roce a půl zkušenosti vím, že už si NIKDY jiné než elektro nekoupím. Musel jsem se přizpůsobit nabíjení, ale jako jsem si zvykl na denní nabíjení telefonu zvykl jsem si i na zasunutí nabíjecího kabelu do auta. Žádný smrad a strach ze zimních startů, auto okamžitě reaguje na plyn, žádné rozvody, žádné oleje, garanční prohlídka místo 12000,-Kč 2300,-Kč, zatím dálnice zdarma. Ty povídačky o destičkách jsou bludy lidí, kteří nikdy elektroauto neměli, ale rozumí tomu, Moje kola jsou bez prachu z destiček stále jako nová, protože používám maximální rekuperace.
    Musím ještě napsat, že dobíjím z vlastní solární elektrárny a na ujetých 25000 km jsem dokoupil cca 500kW elektriky- cca 3000,- Kč.
    Ano elektrárna něco stála, ale provoz elektroauta její návratnost v mém případě posunul na méně než čtyři roky.
    Určitě čistá elektrika nebude pro lidi ze sídliště, ale k vlastnímu domu nebo bytu s garáží jistě i bez solární elektrárny.

      1. Ať si zařídí solární elektrárnu na střechu. Spousta lidí v panelákách vůbec auta nemá, nebo bude mít ještě dlouho spalováky. Když budou dobíjet 1-2x za týden, tak se vystřídají pohodlně všichni a kdo bude potřebovat víc, tak si dobije ve stojanech u obchoďáků.. Prozatím to bude stačít. V příštích letech všude vyrostou dobíjecí stanice jak houby po dešti.

        1. Soláry na střechu musí schválit nejprve celé SVJ, dále se musí řešit PBŘ stavby a hlavně v zimě je to skoro k ničemu… to jsou rady tvl :D

          1. Asi se to vyřešit dá, vím o několika panelácích s panely na střeše, ale musí se asi chtít.

    1. Jan svetlonos

      A co vám říká elektrosmog?
      Co vám říká vaše auricke pole?
      Proč si myslíte takový nárůst rakoviny . Užijte si vaše elektro auto….

      1. Miroslav Tmonoš

        Elektrosmog mi nic neříká, protože nemá ústa a nemluví.
        Aurické pole mi nic neříká, protože nemá ústa a nemluví. A patrně ani neexistuje.
        Nárůst rakoviny je způsoben bambilionem všelijakých faktorů, od genetických přes nevhodně zpracovanou potravu až po vliv prostředí.
        Užívám si své skvělé pohodlné ekologické a velmi zdravé auto.
        A také si užívám, že na rozdíl od vás nejsem pojašený mašíbl.

  3. Jiří Vaňásek

    Jenom doufám , že u nás začnou el. auta platit dálnici ,Nechápu ,proč jsou zvýhodněná ,když mají uhlíkovou stopu a né zrovna malou.

    1. Dálnice určitě a před rokem Babiš mluvil také o uvedení silniční daně na EV, takže nejspíš také.

  4. Zastavit platy vládním maškarám počinaje spodní,horní komorou a te zkorumpované justici do doby jasného růstu hospodářství této země . Pak se může diskutovat o nějaké elektro revoluci v dopravě .

  5. Je vzpamatuj, jsi po lobotomii? Takže elektro krmené dotacemi ze všech stran když má přispět alespoň trochu na to co zničí tak je to špatně? Nic proti elektro, ale mělo by mít stejné daně, ono ekologické reálně vůbec není, jen má výfuk a zničenou přírodu jinde. Výhoda je že je tiché, to je asi ta hlavní výhoda a nesmrdí pod nos.

      1. Někde jsem četl, že lidé, kterým selhává čich mají vysoké riziko brzkého úmrtí. Jste si jistý, že to není váš případ? Raději se nechce vyšetřit.
        Já cítím výfukové plyny z moderních aut i když jsem 10 metrů daleko. A nafťáky ještě dál.
        Když jsem ještě jezdil tankovat benzín k pumpám, tak jsem během celého tankování zadržoval dech, abych se z těch výparů nepozvracel. 40 litrová nádrž se tankuje asi 70 vteřin, vydržím i 90.

  6. Nějak nechápu, co jste čekali. Příjmy státu z alkoholu a PHM jsou jedny z největších. Pokud vypadnou, musí se někde nahradit. Že jsou úlevy dočasné, je snad jasné všem.

    1. Kde jste na tohle přišel, to by mě fakt zajímalo. Obzvláště daň z alkoholu. To je fakt vtip dne🤣🤣🤣

    1. proč by měli být elektro auta zvýhodnovány ?A co je na tom elektro autě dobrý? Víc ničí silnice svoji váhou,pneu,brzdové destičky, vyšší výrobní náklady,Náklady na dobíjecí stanice, náklady na likvidaci.

      1. Co to tu melete za blbosti. Moje auto má stejnou váhu jako spalovák, děstičky oproti spalováku mi vydrží 4x více, protože el. auto brzdí rekuperací(motorem). S pneu je to stejné jako u spalováků. Rozdíl je, že je luxusnější, ekologičtější a nesmrdí. A jsou vyšší náklady na pořízení.

        1. Pohotovostní hmotnost vozidla Karoq vs Elroq (rozměrově totožná vozidla): Karoq: 1399 až 1583 kg, Elroq: 1949 až 2119 kg tj. hmotnost vyšší o 39 a 34%. A nebo srovnání jen jednoho modelu s různými pohony a sice Kona a Kona Elektric. Tam je to 1370 až 1525 kg oproti 1610 kg (starší verze) resp. 1760 až 1818 kg (novější verze). To je rozdíl 17,5% (starší verze) resp. 28 a 19% (novější verze). Mimochodem když jsou dle Vás váhově stejná proč se diskutuje o nutnosti zvednout pro elektromobily hmotnostní limit pro řidičák B z 3500 kg na 4250 kg.
          Brždění motorem není výdobytek elektriky. Tohle umí i auto se spalovákem jen je třeba zvolit správný převodový stupeň a využít kompresi motoru. Takže i mě se spalovákem vydrží destičky dost dlouho. Že je elektrika luxusnější si jen nalháváte. V maximální výbavě rozdíl mezi spalovákem a elektrikou není. Ekologičnost elektriky je diskutabilní a nesmrdí jen v místě provozu, ale jejich palivo (elektrika) produkuje emise CO2 (tepelné elektrárny) a vodní páry (jaderné elektrárny) jinde.

          1. Věcná, konstruktivní a pro všechny čtenáře srozumitelná argumentace a zcela bez osobního osočování. Jen dodám, je celá řada oblastí, kterou svým používáním a přístupem, dokáže nejvíce ovlivnit a vyřešit sám člověk, majitel auta a řidič. Změnit letité zvyky, může být pro některé složité, ale kde ke vůle je i cesta a nejde zde o klišé. Pokud nejsme pokrytci, každý dokáže i spalovací auto používat výrazně lépe, pokud jde o ekologii a to dokonce v tom reálném a ne často zmanipulovaném smyslu. Je občas dobré, pracovat se sebereflexí a zamýšlet se nad procesem ve smyslu „příčina – jednání – následek – výsledek“. Pokud jde o daň, vždy šlo, jde a půjde o jednoduchý princip nabídky a poptávky, který je vtažen i do této problematiky. Kde vzniká poptávka, zájem a roste tržní atraktivita, není otázkou zda, ale kdy, se objeví poplatek, daň případně regulace, aktualizace norem apod. Pokračujte Martine.

          2. Tak s tou výrobou paliva (elektřinou) do elektromobilu jste oproti výrobě paliva (nafta) do nafťáku dost mimo mísu.

          3. Vyčítat jaderné elektrárně vodní páry je trochu mimo. Jednak to není žádná zátěž, druhak je na tom zhruba stejně jako všechny tepelné elektrárny, třeťak mnoho JE chladí bez těch chladících věží produkujících páru, kterou ostatně produkují rybníky, lesy i pole.

      2. Daniel Sedláček

        Argumentace brzdovými destičkami je u elektroaut nesmysl. Díky rekuperaci se brzdy používají násobně méně než u spalováku. To je realita. Ony i ty ostatní argumenty nejsou relevantní, protože je lze aplikovat i na auta se spalovacími motory. Diskutujme věcně a pravdivě. Extrémy neprospívají ničemu.

    2. Proto,e vždy když se objeví něco co funguje, najde se i zástup pijavic které si na tom chtějí namastit kapsu.

  7. pohádka -Tajemství staré bambitky-placení daně ze všeho?A nebo ještě starší věc-Fantomas-daň z práva na život. A je to tu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru