Audi se rozhodlo, že bude připraveno na všechny možnosti pohonu svých aut. Kromě „běžných“ verzí se spalovacími motory nabízí i další pohony. V nabídce tak lze nalézt vozy elektrifikované, které označuje jako e-tron, na vodík s označením h-tron (zatím jen jako koncepty), ale také ty spalující CNG, tedy g-tron.
Audi rozšířilo nabídku modelů na CNG. Kromě již dříve předsatveného Audi A3 g-tron ji nyní rozšiřují A4 Avant g-tron a A5 sportback g-tron. Na rozdíl od menší A3, kterou pohání motor 1.4 TFSI, dostávají A4 a A5 nový, větší motor 2.0 TFSI. Stejně jako u A3 g-tron lze však k jejich provozu používat také palivo Audi e-gas.
Pod kapotou Audi A3 g-tron se nachází čtyřválcový motor 1.4 TFSI g-tron s výkonem 81 kW/110 koní. Větší modely A4 a A5 pohání turbomotor 2.0 TFSI, jehož výkon je 125 kW/170 koní a točivý moment 270 Nm. Pohon zajišťují vždy pouze přední kola, pohon všech kol quattro se do aut nevejde kvůli umístění nádrží na zemní plyn. Na výběr je alespoň manuální a nebo dvouspojková převodovka DSG.
Motory jsou konstruovány pro spalování stlačeného zemního plynu CNG (compressed natural gas) i benzinu. Motory musely byt důkladně přepracovány, protože CNG má výrazně vyšší zápalnou teplotu (cca 200-300 °C vs cca 600 °C). K přepínání mezi oběma palivy dochází automaticky, bez zásahů řidiče. Spalováním CNG navíc vzniká v porovnání s fosilními palivy výrazně méně emisí.
Vozy potěší příznivou spotřebou paliva, zejména při jízdě na CNG. A4 Avant g-tron s převodovkou S tronic spotřebuje v kombinovaném režimu podle Audi jen 3,8 kg zemního plynu na 100 kilometrů (při provozu na benzin: 5,5 l/100 km). Téměř stejnými hodnotami se může pochlubit také A5 Sportback g-tron s převodovkou S tronic. Při provozu na zemní plyn spotřebuje také 3,8 kilogramu CNG (na benzin je to 5,6 l/100 km).
Dojezd modelů g-tron na zemní plyn je až 500 kilometrů. Jakmile poklesne tlak v nádržích při zůstatkovém množství zemního plynu cca 0,6 kilogramu na méně než 10 barů, přejde řídicí jednotka motoru samočinně na spalování benzinu. Řidič tak má k dispozici ještě dojezd více než 450 kilometrů.
Nádrže jsou uloženy pod podlahou v zadní části vozu. Jsou vyrobeny z velmi odolných materiálů, z kompozitů vyztužených uhlíkovými a skelnými vlákny. V Audi A3 g-tron jsou celkem dvě, v A4 a A5 jsou čtyři. Větší modely přitom nabízejí plnohodnotný zavazadlový prostor, který má v modelu A4 Avant g-tron objem 415 litrů, v modelu A5 Sportback g-tron je to 390 litrů, objem kufru verze A3 Sportback g-tron je ale jen 280 litrů.
Zvenku se modely g-tron od těch sériových příliš neliší. Jde pouze o znak na víku zavazadelníku. Nádrž na plnění CNG není vidět, je schovaná pod stejným víčkem jako ta benzinová. Další odlišnosti lze zpozorovat na krytu motoru nebo v kapličce přístrojů, kde se nacházejí znaky g-tron. Palubní přístroje přidávají jeden ukazatel stavu paliva navíc a obsahují více zelené barvy. Pokud auto jede na CNG, svítí v levém „budíku“ zelená kontrolka.
Servisní náklady by měly být srovnatelné s běžnými modely, liší se jen servisní interval. Na rozdíl od vozů s fosilními palivy, která jezdí v proměnlivém dlouhém intervalu (až 30 000 km nebo 2 roky), jsou servisní prohlídky a výměny oleje každý rok nebo 15 000 km.
Zákazníci již mohou oba modely objednávat. Stejně jako u všech ostatních modelů se i verze g-tron vztahuje prodloužená záruka na 4 roky a nebo 120 000 kilometrů. Ceny začínají na 696 900 Kč za verzi A3 g-tron, 1 113 900 Kč za A4 Avant g-tron a 1 118 900 Kč A5 Sportback g-tron.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
První svezení: Audi A4 Avant g-tron
Měli jsme možnost krátce usednout za volant jednoho z vozů. Volba padla na Audi A4 Avant g-tron. Motor je po startu příjemně tichý a klidný. Zvukovým projevem se od benzinové verze prakticky neliší. O tom, jestli zrovna motor spaluje benzin nebo CNG, je řidič informován prostřednictvím zelené kontrolky v levém budíku v kapličce přístrojů. Auto preferuje zemní plyn, pouze pokud je tlak plynu v nádrži nízký, přepne na benzin. Z tohoto důvodu musí být v nádrži vždy alespoň nějaké palivo.
Palubní přístroje vypadají stejně jako v benzinové verzi, ale při detailním pohledu jsou trochu jiné. Místo teploměru v pravé části je tu stav nádrže na CNG a v palubním počítači je hodnota spotřeby zemního plynu uváděná v kg. Když jsme do auta sedali, svítila na něm hodnota 5,3 kg/100 km, ale auto sloužilo k předváděcím jízdám, je tedy otázkou, jakou spotřebu bude auto mít při běžném ježdění. To ostatně vyzkoušíme už příští týden, kdy si toto auto vyzvedneme k redakčnímu testu.
Potěšilo naladění podvozku. Auto je komfortní a s nerovnostmi na silnicích kolem pražských Modřan si poradilo skvěle. Zátah motoru je značný, nepolevuje v celém spektru otáčkoměru, ale ani nijak negraduje. Také spolupráce motoru s dvouspojkovou převodovkou se nám líbila.