Test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron

Autor: Pavel Srp - 5. 9. 2017


Automobilky čím dál více zapojují do pohonů svých aut elektřinu a tak se s hybridy, plug-in hybridy a nebo rovnou elektromobily setkáváme mnohem častěji. Na této vlně jede také Audi, která nabízí plug-in hybridní ústrojí i pro A3.

Plug-in hybridní Audi A3 nese dovětek e-tron a automobilka slibuje, že v čistě elektrickém režimu dokáže dojet až do vzdálenosti 50 kilometrů. Je to reálné a nebo je to pohádka na dobrou noc? A jak se s autem jezdí? To jsme se pokusili zjistit v redakčním testu.

Liší se designově e-tron od „běžných“ verzí?

Neznalé oko na první pohled výraznější rozdíly nepostřehne. Trénované oko si ale několika odlišností všimnout může. V prvé řadě jsou to LED pro denní svícení umístěné v rozích předního nárazníku. Přední část dále doplňují stříbrné lišty v masce chladiče.

Stříbrné lišty lze nalézt ale také v zadním nárazníku, ty jsou ve tvaru obráceného „L“. Záď také pozbývá koncovku výfuku, která je vyvedena za nárazníkem do země. Záď je – stejně jako oba přední blatníky nebo maska chladiče – ozdobena logy „e-tron“.

I pokud se na karoserii díváte důkladně, všimnete si pouze jednoho otvoru v blatníku. Ten slouží jako hrdlo nádrže, ale Audi A3 e-tron je plug-in hybrid, tedy může získávat elektrickou energii také z vnějšího zdroje. Kde je tedy dobíjecí zdířka? Je schovaná za logem v masce chladiče, které se vyklápí. Šikovné a vcelku nenápadné řešení.

Interiér se od verzí na fosilní paliva prakticky neliší. Nabízí ale bohatší výbavu zahrnující mimo jiné systém Advanced key, palubní počítač s barevným displejem, automatickou klimatizaci, volbou jízdních (i elektrických) režimů Audi drive select a podobně.

Pohonné ústrojí

Audi A3 e-tron kombinuje elektromotor a přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TFSI. Zatímco elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 75 kW/102 koní a maximální točivý moment 330 Nm, spalovací motor disponuje hodnotami 110 kW/150 koní a točivým momentem 250 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je 150 kW/204 koní a točivý moment až 350 Nm. A to znamená, že toto plug-in hybridní audi je poměrně agilní, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,6 sekundy.

Stiskem startovacího tlačítka auto aktivujete, motor ale nenastartuje. V autě je tedy úplný klid. Spalovací motor se snaží zapojovat do práce co nejméně, zejména pokud jsou akumulátory s kapacitou 8,8 kWh dostatečně nabité. Z 0 do 100 % to trvá z běžné 230V zásuvky něco přes tři hodiny. O tom, jak nabíjení probíhá a kdy bude vůz zcela nabitý vás informuje například údaj na palubní desce a nebo aplikace MMI Connect. V základní výbavě jsou dva druhy nabíjecích kabelů – k domácí 230V zásuvce a nebo k průmyslové 380V zásuvce.

Audi A3 e-tron nabízí tři elektrické jízdní režimy: čistě elektrický, automatický hybridní a tzv. „battery hold“. První z nich je jasný. Po jeho aktivaci pojede auto výhradně na elektřinu, podmínkou jeho aktivace jsou ovšem nabité baterie na určitou úroveň. Hybridní režim bude automaticky vyhodnocovat, zda si Audi vystačí pouze s elektromotorem a nebo je třeba do práce zapojit i spalovací motor. Snaží se přitom, aby se benzinový agregát do práce zapojoval co nejméně. Třetí režim má za úkol šetřit baterie, nespotřebovávat elektrickou energii tak, aby „ji bylo možno použít později“, například v centru města.

Jak A3 e-tron jezdí?

Automobilka slibuje dojezd 50 kilometrů. V praxi jsme takové hodnoty ale nedosáhli. Pokud jsou baterie zcela nabité, je reálný dojezd kolem 40 kilometrů. V čistě elektrickém režimu dokáže jet Audi A3 e-tron až do rychlosti 135 km/h, po dosažení této rychlosti už více nezrychlí. Pokud by bylo potřeba zrychlit, stačí prošlápnout pojistku pod plynovým pedálem a do práce se zapojí spalovací motor, zrychlování pak může pokračovat až ke 222 km/h, kde leží maximální rychlost.

Při jízdě je auto tiché a to i v případě, že je benzinový motor v chodu. Odhlučnění je perfektní a to i na dálnici. Že jedete 150 km/h se dozvíte až pokud se podíváte na (příplatkové) digitální budíky Audi Virtual Cockpit, zrychlování je totiž velmi nenápadné.

Po sundání nohy z plynu audi nerekuperuje, plachtí, takže se zpět do baterií příliš energie nedostává. Po přepnutí voliče automatické šestistupňové převodovky do manuálního režimu ale A3 e-tron rekuperovat začne. Ani tak ale baterii pouhou jízdou dobíjet nelze. Dostanete do ní pouze tolik elektřiny, že vystačí maximálně na pár kilometrů jízdy. Akumulátor se nedá zcela vybít, stále si nějakou energii, aby mohl benzinovému motoru pomáhat, ponechává. A jaká je spotřeba paliva? Bez problémů se dá jezdit mezi 5 a 6 l/100 km.

Audi A3 e-tron je stavěno hlavně na klidnou jízdu. Protože jde o (plug-in) hybrid, jsou brzdy nejisté. Pedál je „gumový“, brzdný účinek se nedá příliš odhadnout ani dávkovat. Potěší ale naopak poměrně pohodlný podvozek a to i na 18″ kolech, které testované auto obouvalo (v základu 17″).

Závěr

Audi A3 Sportback e-tron je autem, které je perfektně sladěno a nepůsobí, jako by do něj byl elektromotor nějak dodatečně instalován. Potěší odhlučněním kabiny od veškerých rušivých vnějších vlivů a vcelku příznivá spotřeba paliva i více než 40km dojezd čistě na elektřinu spolu s praktičností auta, která zástavbou elektrického pohonu nijak zásadně neutrpěla (je jen vyšší podlaha v kufru).

Základní cena v současné chvíli startuje podle ceníku na 1 017 900 Kč, vyšší verze výbavy označené jako „sport“ a „design“ stojí shodně minimálně 1 110 900 Kč. Zajímavé je, že Volkswagen Golf GTE, který používá stejné pohonné ústrojí, je podle konfigurátoru dražší. Jeho cena startuje na od 1 039 900,- Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Nenápadný design,Necitlivé brzdy
Spotřeba paliva a dojezd na elektřinu,Vyšší pohotovostní hmotnost
V základu levnější než Volkswagen Golf GTE,Cena se s příplatky může vyšplhat vysoko
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A3 Sportback e-tron
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín + elektromotor
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,250 Nm při 1600 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru:,75 kW/102 koní
Točivý moment elektromotoru:,330 Nm
Celkový výkon:,150 kW/204 koní
Celkový točivý moment:,350 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,222 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (S tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.8
Emise CO2:,40 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Kapacita akuulátoru:,8.8 kWh
Délka:,4 310 mm
Šířka:,1 785 mm
Výška:,1 427 mm
Rozvor:,2 637 mm
Pohotovostní hmotnost:,1615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,280 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru