Světová zdravotnická organizace vydala velmi podrobnou a rozsáhlou studii na téma bezpečnosti na silnicích. Z té vyplývá v kostce to, že nejhůře a nejvíce se bourá v rozvojových zemích a také fakt, že nejčastějšími obětmi při nehodách jsou lidé od 5 do 29 let. Průměrně ročně na silnicích zemře 1,35 milionu lidí, což je pro představu víc, než kolik obyvatel má Praha.

Celá studie je extrémně podrobná a rozsáhlá a prostudovat si ji můžete zde. My pro vás máme několik zajímavostí, ovšem ne moc veselých, které nás v ní zaujaly nejvíce. Jak už jsme naznačili výše, nejvíce lidí na silnicích umírá v nepříliš rozvinutých zemích jako je Libérie, která je podle výsledků studie vůbec nejrizikovější zemí světa. Na 100 000 obyvatel tam připadá 35,9 úmrtí z důvodu dopravních nehod. A to jak přímo při nehodě, tak později na její následky.

Hodně špatně je na tom například také Burundi, kde je to 34,7 úmrtí na 100 000 obyvatel. V těchto zemích do tak hrozivých čísel notně přispívají chodci. Například v Africe při nehodě zemře 44 % chodců, kdežto celosvětový průměr je „jen“ 26 %.

A jak si stojí Evropa a Česká republika? Vlastně vůbec ne špatně. I když v tomto případě je jakékoliv číslo vlastně špatné. Nejlépe je na tom Norsko, kde na 100 000 obyvatel spadá 2,1 úmrtí. Dobře si vede také Německo, kde jsou to 4,1 úmrtí na stejný počet obyvatel. Světově jsou na tom nejlépe na Maledivách, kde je to pouze 0,9 úmrtí na 100 000 obyvatel. A co Česká republika. Možná i díky mnoha kampaním, tlaku úřadů a bezpečnějším autům na našich silnicích na tom nejsme tak špatně. I když samozřejmě stále máme na čem pracovat. Podle zjištění organizace u nás spadá na 100 000 obyvatel 5,9 úmrtí. Nutno říct, že v Evropě patříme k těm horším státům. Máme tedy co zlepšovat, ale podle toho, jak se, tak kolem sebe na silnicích občas díváme, je před námi ještě velký kus cesty.