Ford_BlueCruise-autonomni_jizda-dalnice

Řidiči zneužívají aktivní asistenty řízení a zbytečně riskují. Čím více jich mají, tím méně mají pozornosti za volantem

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Americký institut pro bezpečnost v dopravě - Foto: Ford - 21. 9. 2024


Řada z nás svým způsobem žije v budoucnosti, kterou jsme dříve vídali jen ve filmech. Máme celý svět v kapse v telefonu a auta už dnes umí jezdit takřka sama. Jenže právě to se začíná ukazovat jako problém. Zákony zpravidla nedovolují, aby řidič nechal auto s aktivovaným autopilotem jet úplně samo. Někteří to ale nerespektují, nechávají se rozptylovat, nesledují řízení, a to znamená vysoké riziko nehody. Jako velký problém to vidí především Americký institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS), který také upozorňuje na nutnost zavedení opatření.

Různé pokročilé asistenty pro řízení nabízí stále více značek a stále více řidičů je využívá. IIHS testoval několik řidičů, především v modelech Volvo S90 s funkcí Pilot Assist a Tesla Model 3 se systémem Autopilot. Oba systémy během let, kdy studie probíhala, prošly řadou aktualizací a neustále se zlepšovaly. Oba ale stále vyžadují, aby měl řidič ruce na volantu a sledoval provoz stejně, jako kdyby řídil. To řidiči zpočátku dělali, ale jak čas plynul, na systémy si zvykli a přestali se chovat v souladu se zákony a pravidly bezpečného provozu. To znamená, že čím lépe systém fungoval, tím více byli řidiči přesvědčeni, že se řízení věnovat nemusí. Za volantem tak místo sledování provozu jedli nebo běžně telefonovali. Někteří vůbec nesledovali provoz, dokonce si i četli.

Ukázalo se totiž, že každý testovaný řidič si časem zvykl na to, jak a kdy auto upozorní na nutnost aktivního podílení se na řízení. A jakmile zjistili, že upozornění přichází jednou za několik minut v podobě pípnutí, stačilo sáhnout na volant a na pár kilometrů měli zase klid. To je podle IIHS problém.

Fordy už budou umět jezdit i na českých dálnicích úplně samy. Řidič nebude muset vůbec držet volant

„Výsledky studie jen ukazují, jak rychle se lidé učí. Pokud zjistí, že věnování řízení může znamenat jen občasné šťouchnutí do volantu, navíc v pravidelném intervalu, tak nic jiného dělat nebudou. Řidiči v testu přizpůsobili své chování tomu, aby se mohli věnovat rušivým činnostem, třeba telefonování. To jen ukazuje, že systémy, byť jen částečné automatizace řízení potřebují výraznější ochranná opatření proti takovému zneužívání,“ popsal výsledky testu prezident IIHS David Harkey. IIHS se zaměřila na řadu výrobců aut a na to, jak mají nastavená varování asistenčních systémů, a ukázalo se, že poměrně dobře nastavené má systémy jen Lexus. Varování ostatních jsou příliš slabá, přesněji řečeno, málo otravná.

„Řidiči pak mohou získat mylný pocit, že automatizace a asistenční systémy jim usnadňují dlouhé cesty, ale ve skutečnosti je to naopak. Systémy bohužel postrádají vhodná ochranná opatření proti zneužití,“ dodal Harkey. IIHS by tak ráda dotlačila výrobce aut k tomu, aby zpřísnili upozornění na nesprávné užívání systémů, jakými jsou i různé verze autonomního řízení. Alespoň do doby, dokud jeho plné využití nebude legální.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru