Víte, co všechno se může stát za jednu jedinou sekundu? Možná si myslíte, že nic moc, ale podle policie stačí právě jedna sekunda k tomu, abyste rozhodli o osudu jak svém, tak i ostatních okolo.
Mobil raději odložte
Používání mobilního telefonu za jízdy a nedostatečné věnování se řízení je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Policie se ale až příliš často setkává s případy, kdy řidiči za jízdy drží v ruce mobilní telefon, telefonují, posílají SMS zprávy, anebo se z jiného důvodu nedostatečně věnují řízení a dění v silničním provozu. Takoví si nejspíš vůbec neuvědomují, co všechno se během čtení zprávy může stát.
Věděli jste třeba, že při rychlosti 50 km/h znamená jedna sekunda zraku upřená na mobilní telefon 14 ujetých metrů fakticky bez řidiče? K tomu je ale potřeba připočítat další alespoň jednu sekundu případné reakční doby řidiče, což je dalších 14 metrů. Minimálně. A k tomu přidejme dalších asi 12 až 14 metrů na případný náběh brzd a brzdnou dráhu. To znamená asi 40 metrů kvůli jedné zprávě. Nezapomínejme, že špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě či za deště mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek!
Takřka polovina řidičů se dívá spíš do mobilu než na silnici. Přitom ví, že je to špatně
A takových řidičů středočeští policisté před nedávnem v rámci akce zaměřené na bezpečnost v dopravě řešili opravdu hodně. „Policisté během akce zkontrolovali 2214 motorových vozidel, kdy v 487 případech zjistili porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Během řízení používalo hovorová zařízení 71 řidičů,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Markéta Robková.
Problém jsou i bezpečnostní pásy
Kromě mobilů policisté kontrolovali také použití bezpečnostních pásů. Ty ignorovalo 63 řidičů a pasažérů. Přitom důvody, proč pásy opravdu při každé jízdě používat, jsou naprosto logické. Pás podrží tělo při nárazu, čímž zamezí dalším zraněním či případně vypadnutí z auta. „Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky, tedy dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo. Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění. Jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo. V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte například 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci,“ zdůraznila Markéta Robková.
A na pásy by v žádném případě neměli zapomínat ani cestující na zadních sedadlech. Zjednodušeně a trošku drsně platí, že pokud chcete zabít posádku vpředu, tak se vzadu nepoutejte. „I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony. Na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky. Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz,“ doplnila policejní mluvčí Markéta Robková.