Skoro celoročně je možné na silnicích potkat velká nákladní auta naložená dřevem. Jenomže právě v tomto druhu přepravy policisté vidí řadu problémů a dokonce nebezpečí. Řidiči a přepravci, kteří se specializují na převoz vytěženého dřeva, často naprosto ignorují všechny zákonné povinnosti. Nejen, že tato pravidelně přetížená auta devastují silnice, ale špatně uložený náklad je podle policie extrémně nebezpečný pro ostatní řidiče.
I proto se na kamiony se dřevem zaměřila policie z Vysočiny a nestačila se divit. Zastavila jednoho řidiče, u kterého bylo špatně prostě úplně všechno. Dle informací od policie mu nesvítila žádná světla, tekla mu provozní kapalina z hydraulické ruky na nakládání dřeva, náklad byl o tři čtvrtě metru výš, než dovolují předpisy a navíc byl o 2,6 tuny těžší. Výčet přestupků ale pokračoval. Krom toho všeho nebyl 23letý řidič schopen předložit záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku. Neměl ale ani malý techničák a zelenou kartu. Vše bylo předáno správnímu úřadu a policisté řidiči zakázali další jízdu.
I další řidič, kterého policisté kontrolovali, jel přetížení. Ovšem tentokrát hned o 5 570 kilogramů. Ani on pak neměl záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku. Policisté k tomuto případu dodali: „Provozovateli jízdní soupravy za přetížené vozidlo policisté uložili kauci ve výši 50 000 Kč. Protože dopravce nezajistil řádné vedení záznamů o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, byla dopravci uložena ve výši 10 000 korun a za přestupky, kterých se dopustil řidič, byla uložena pokuta na místě v příkazním řízení ve výši 15 000 korun.“
Rok 2020 byl ve znamení přetížených kamionů. Policie rozdala milionové pokuty
Řidiči odmítají vážení
Podle policie jsou kontroly vozidel a jízdních souprav přepravujících dřevní hmotu z její strany vždy velmi důkladné. „Při kontrolách vozidel převážejících dřevní hmotu se velice často setkáváme s nekázní řidičů. V nejčastějších případech je to přetížení vozidel nebo jízdních souprav a dále nesprávně zajištěných nákladů. Řešíme rovněž situace, kdy se řidič po výzvě odmítne podrobit kontrolnímu vážení a při kontrole odmítne najet s vozidlem na nízkorychlostní kontrolní váhy,“ dodal Michal Ferbar, vrchní komisař dopravní policie kraje Vysočina.
Řidič přitom je přitom na výzvu policisty povinen podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení, kdy zajížďka, včetně cesty zpět, nesmí být delší než 16 kilometrů. Za odmítnutí, tedy neuposlechnutí výzvy podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu vážení jsou policisté oprávněni uložit pokutu do výše 30 000 korun. Zároveň zakáží další jízdu.