Od 1. ledna 2024 už u sebe řidiči nebudou muset vozit řidičský průkaz a zelenou kartu. Pro policisty bude při případné kontrole velmi snadné si všechny náležité údaje zjistit v registrech. Oba doklady ale mohou řidičům chybět při případné nehodě. Poté jsou totiž povinni sepsat záznam o nehodě, který by měl obsahovat data jak z řidičáku, tak ze zelené karty.
Záznam o nehodě je povinný
Ať už jde o ťukanec na parkovišti nebo větší nehodu, ze zákona jsou účastníci povinni sepsat takzvaný záznam o nehodě. „Záznam o dopravní nehodě je dokument, který obsahuje informace o dopravní nehodě a slouží jako důkaz při řešení jejích následků. Obvykle v něm najdete základní informace o nehodě, jako jsou datum, čas a místo nehody, jména řidičů a kontakty na ně, popis poškození vozidel, zranění osob a další relevantní informace,“ vysvětlila pojišťovna Moneta.
Většina z nás v autě vozí takzvaný euroformulář určený právě k vyplnění po nehodě. Faktem ale je, že zákon nijak nespecifikuje, jak by takový záznam měl vypadat. Zákon jen říká, že může být vyplněn na místě nehody policií, účastníky nehody nebo pojišťovnou, v závislosti na právních předpisech platných v dané zemi. Účastníci nehody jsou také povinni podrobně zaznamenat všechny relevantní informace o nehodě, včetně jména, adresy a registračního čísla vozidla druhého řidiče a jmen svědků, pokud jsou k dispozici.
Co s chybějícími údaji?
Ti, kteří s sebou vozí právě ten tak rozšířený euroformulář se ale od nového roku mohou setkat s tím, že nemohou vyplnit všechny údaje. Několik kolonek je totiž připraveno pro informace ze zelené karty, další pak pro informace z řidičáku. Jak pak v tu chvíli postupovat?
Dobrou zprávou je, že pojišťovny by s případnými chybějícími údaji neměly mít problém. „Povinností je identifikovat účastníky dopravní nehody a také vozidla. U účastníků je nadále povinnost se prokázat (to může být učiněno i elektronickým způsobem, aplikací), u vozidla je dostatečnou identifikací registrační značka a případně VIN. Ostatní údaje jsou spíše doplňkové a pojišťovna je schopna je při následné likvidaci dohledat v datových zdrojích, které má k dispozici. Existenci pojištění si pojišťovny vcelku snadno ověří díky datům v ČKP. Neexistence či nepředložení zelené karty tedy není brzdou v procesu, toto se již skutečně odehrává na poli elektronické výměny dat,“ vysvětlila nám Monika Majerčíková z pojišťovny Generali.
Dodala ale, že by řidiči měli myslet na to, že ve chvíli, kdy si oba od nového roku nepovinné doklady nechají u sebe, mohou si výrazně zjednodušit život. „Pokud tedy některý z účastníků u sebe nemá ani zelenou kartu ani řidičský průkaz, není to překážkou k povinnému sepsání záznamu o dopravní nehodě. Nadále však může být pro mnoho lidí jednodušší mít u sebe řidičský průkaz a zelenou kartu, obzvlášť při nehodě může být jednodušší se prokázat těmito fyzickými doklady. Vozit tedy s sebou doklady již nutnost nebude, jejich nepřítomnost ve voze tedy ani nemůže být případně sankcionována, ale pokud je bude mít řidič u sebe, může se mnoho procesů minimálně ze začátku roku 2024 zjednodušit,“ zdůraznila.
Pokud doklady u sebe už vozit nechcete, je dobré si je třeba vyfotit do mobilu. I to může podle Michala Kárného z pojišťovny Direct výrazně pomoci. „Doporučujeme mít například dokumenty nafocené v mobilu nebo mít aplikaci pojišťovny, kde informace jsou. Případně si můžou i potřebné údaje vypsat a vozit s sebou,“ poradil.