Řidič mercedesu dostal aquaplaning. Zastavil se až o stojan čerpací stanice

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Nick Medhurst/Facebook - 1. 9. 2020


Už za pár týdnů letní dny vystřídá chladnější podzimní počasí a připravit se musíme také na deštivější dny. Ty s sebou nesou možnost toho, že napršená voda zůstane stát na silnici nebo dálnici, v důsledku čehož může řidič snadno dostat aquaplaning.

V době, kdy hodně prší, je hlavním pravidlem pro řidiče sundat nohu z plynu. Právě zpomalení může (ale nemusí, závisí to na mnoha dalších faktorech včetně ojetí pneumatik) zabránit vzniku aquaplaningu. Jenže řidič mercedesu na britské dálnici A20 mezi městy Sidcup and Swanley asi příliš nezpomalil. Držel si rychlost, což jak se ukázalo vzápětí, nebyl dobrý nápad. Najel totiž do velké louže, auto se „vzneslo“ a on nad ním zcela ztratil kontrolu. Přetočilo se do smyku a dveřmi napřed se vřítilo na blízkou čerpací stanici. Tam se zastavilo částečně o stojan a částečně o pick-up, jehož řidič zrovna tankoval.

Posádce mercedesu se nic nestalo, naštěstí ani nikomu jinému. Obě auta jsou samozřejmě hodně zničená, stejně jako stojan čerpací stanice. Vlastně to ale dopadlo ještě dobře. Kdyby býval nevjel smykem na pumpu, mohl se odrazit od svodidel a mohl nabourat do ostatních řidičů, kteří jeli v tu chvíli kolem něj.

https://www.facebook.com/nick.medhurst2/videos/4858941634131904/?t=25

Co je aquaplaning?

Jde o jev, kdy je na silnici až příliš vody, kterou pneumatika není schopna odvádět pryč. Před kolem se pak vytvoří takzvaný vodní klín, který se dostane pod pneumatiku a auto fakticky zvedne ze silnice. V tu chvíli se říká, že „plave“ a stává se zcela neovladatelné.

Podle odborníků vzniká tento jev v rychlosti kolem 80 km/h u nových pneumatik a u těch starších a ojetých dokonce v rychlostech kolem 55 km/h.

Jak zabránit aquaplaningu: co dělat při jízdě a co před cestou

Jak reagovat?

Hlavní je zachovat klid. Zmatkováním se dostanete do ještě větších problémů. V každém případě držte pevně volant a nikam nezatáčejte. V autě s manuálem sundejte nohu z plynového pedálu a vyšlápněte spojku. Jakmile na volantu cítíte, že se kola opět chytla, můžete pustit spojku a pokračovat v jízdě. V autě s automatickou převodovkou jen pusťte plynový pedál, držte volant a o zbytek se postará elektronika. Znovu platí, že na plyn můžete šlápnout až ve chvíli, kdy se dostanete mimo vodu.

Další informace najdete například v tomto článku: Aquaplaning: jak řídit bezpečně v silném dešti?


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru