Pokud bychom hledali definici pojmu „krize“, pak bychom ji pravděpodobně našli ve stavu evropského automobilového průmyslu. A nejde jen o Volkswagen, o jehož problémech s odbory a uzavíráním továren se neustále mluví. Potíže musí řešit i další značky a koncerny, třeba Stellantis. Místo toho, aby se alespoň trochu blýskalo na lepší časy, vše jde o deseti k pěti. Elektromobily, brzy nejspíš jediná v Evropě dostupná auta, se neprodávají, a spalovací auta naopak neustále zdražují.
Nutno říct, že prodeje aut klesají obecně. U spalovacích aut jde o meziroční pokles prodejů o 6,5 %. U elektromobilů jde asi o 14 %. To, ale i fakt, že rostou prodeje čínských automobilek, vyplývá ze čtvrtletní analýzy poradenské firmy PwC. Přesto všechno je ovšem možné říct, že podíl bateriových aut v celkovém mixu postupně roste. „Celosvětově podíl elektrifikovaných vozů na prodejích zejména díky hybridům dynamicky narůstá. Zesiluje nicméně také vliv čínských automobilek na evropský autoprůmysl. Reakce EU v podobě zavádění dodatečných cel přichází z pohledu evropských automobilek pozdě, navíc čínské firmy jsou připraveny přesunout výrobu do Evropy a vyšším clům se tak vyhnou,“ uvedl partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Jak už řada expertů dlouho upozorňuje, český trh v prodejích elektrických aut neustále zaostává. Důvodů pro to je podle PwC několik, od vyšších cen elektromobilů, přes takřka nulovou podporu státu až po stále ne úplně dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Letos se v ČR v prvním pololetí prodalo téměř pět tisíc čistě elektrických aut. Meziročně to představuje růst o 44 %, ovšem na celkových prodejích elektroauta stále tvoří podíl pod 4 %. I na českém trhu přitom lze sledovat sílící trend rostoucího zájmu o čínské elektromobily. Trend poklesu prodejů elektroaut v Evropě by se podle PwC mohl otočit v novém roce. „Evropské automobilky se více či méně připravují na nová přísnější klimatická opatření EU platná od příštího roku, proto budou v roce 2025 posilovat své prodeje elektroaut, aby více zezelenaly. Ve prospěch růstu elektromobility v příštím roce bude působit technologický pokrok ve výrobě baterií a pokračující tlak na dekarbonizaci firem rozšířením povinností nefinančního reportingu, které budou firmy motivovat k obměně flotil za elektrické vozy,“ dodal Jan Brázda z PwC.
Auta se spalovacím motorem zdražují
O to, aby zákazníci dali přednost spíše elektromobilu než spalovacímu modelu, už se postupně začínají snažit i automobilky. Někde zafunguje výhodná akce na elektrický model, jinde – a nutno říct, že mnohem častěji – sází na zdražování spalovacích modelů. Nejde o to zákazníky tlačit nebo je trestat za to, že nechtějí elektromobily, ale automobilky se tak postupně připravují na vysoké pokuty za flotilové emise, kterým se od příštího roku bohužel nevyhnou.
K tomu musíme připočítat plány výroby, které jsou pro toto období už hezkých pár let nastaveny na elektromobily. Jenže realita, jak všichni víme, je jiná. Agentura Reuters si nechala zpracovat průzkum a zjistila, že jen za posledních pár měsíců zdražily skoro všechny značky, některé i o několik stovek eur na jednom modelu. Hodně viditelné to je u již zmíněných koncernů Stellantis a Volkswagen. Zdražil ale i Renault.
Jakkoliv agentuře Reuters žádná ze značek napřímo nepotvrdila, že vyšší ceny jsou následkem nadcházejících omezení a pokut ze strany EU, agentura spolupracuje se zdrojem z jedné ze značek, který toto otevřeně tvrdí. Podle něj je zdražení spalovacích aut asi nejrychlejší cestou, jak snížit poptávku zákazníků a zároveň případně vydělat na pokuty. Pro automobilky se totiž už v brzké budoucnosti stanou auta se spalovacím motorem velkou finanční přítěž.