Posádka Aleše Lopraise s Pragou V4S DKR přišla po čtvrté etapě Rally Dakar 2024 o vedení v kategorii kamionů, její odstup však zůstává zanedbatelný. Navíc v následujících dnech organizátoři zavedou účastníky soutěže do terénů, v nichž se jezdec Instaforex Loprais Praga Teamu obyčejně cítí jako ryba ve vodě.
Čtvrtá etapa Dakaru 2024 mezi Salamíjou a Hofufem měřila celkem 698 kilometrů, z nichž se 299 jelo jako rychlostní zkouška. Přestože špičkoví jezdci a posádky všech kategorií na její trati dosahovali vysokých rychlostních průměrů, nechyběla ani tentokrát spousta navigačně složitějších bodů či záludných míst vyžadujících neustálou stoprocentní koncentraci.
„Díky vítězství ve včerejší etapě jsme dnes mezi kamiony startovali jako první a díky tomu jsme si po dlouhé době užívali desetiminutový rozestup mezi kategoriemi, což bylo super. Pak jsme skočili do takové kamenité pasáže, kde bylo strašně moc prachu, takže jsme trochu zvolnili. Tam jsme hledali jeden waypoint a musím vyzdvihnout Jardu Valtra za to, že jsme ho našli, protože to opravdu nebylo jednoduché. Ne všem se to podařilo,“ oceňuje svého navigátora Aleš Loprais.
Pověstnou třešničku na dortu dnes představoval zhruba dvacetikilometrový úsek v měkkém písku a nenáročných dunách v úplném závěru testu. Přestože právě písečné pasáže má Aleš Loprais ze všech dakarských terénů zřejmě nejraději, dnes si toto svezení úplně nevychutnal, neboť patnáct kilometrů před cílem došlo k separaci běhounu, který se oddělil od zbytku pravé zadní pneumatiky (pravděpodobně v důsledku extrémního zatížení ve vysokých rychlostech, jichž vůz po většinu času na úterním testu dosahoval). Posádka Pragy V4S DKR se startovním číslem 602 tudíž musela zastavit a poprvé v průběhu letošního ročníku populárního pouštního maratonu měnila kolo.
„Před koncem přišlo krásné dunové pole. Nadohled jsme měli van Kasterena, který nás v kamenité pasáži přeskočil. Hlídali jsme si ho, ale pak se nám separovala pneumatika. Nebyl to klasický defekt, ale pro jistotu jsme to vyměnili. Tady bych chtěl vyzdvihnout celou posádku včetně Jirky, který funguje skvěle. I po tak náročné etapě jsme všichni tři společně dokázali máknout a kolo jsme vyměnili za čtyři a půl minuty, ačkoliv v dunách je to vždycky těžší. Mám radost ze skvělé atmosféry v posádce i výsledku. Ať je takových dnů víc,“ přeje si Loprais, který dorazil do cíle rychlostní zkoušky jako třetí, osm a půl minuty za dnes nejrychlejším Janusem van Kasterenem.
Výsledky úterní speciálky vrátily obhájce loňského vítězství do čela průběžné klasifikace kamionů. Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem figurují po čtyřech ze dvanácti etap na druhé pozici. Od vedoucího Nizozemce je dělí pět minut a sedmnáct sekund.
Zatímco posádka Instaforex Loprais Praga Teamu si v hofufském bivaku může po maratonské dvojetapě alespoň trochu odpočinout, její mechanici budou mít dnes večer napilno. Kromě celkové důkladné údržby se budou muset zaměřit na pravou zadní část vozu, kterou utržený běhoun pneumatiky poněkud pocuchal. Práce bude sice dost, ale škody nejsou takové, aby si s nimi šikovné ruce členů frenštátského týmu hravě neporadily.
Ve středu 10. ledna pokračuje Rally Dakar 2024 pátou etapou (645 km) z Hofufu do Šubajtá. Závodníky čeká nejprve více než pětisetkilometrový spojovací úsek, po němž bude následovat krátká (118 km), ale o to výživnější speciálka. Závodit se totiž bude výhradně v dunách Pusté končiny!