Posádka Big Shock Racing má za sebou den volna v bolívijské metropoli La Paz. Závodní speciál „Franta“ prošel kompletní revizí a pilot Martin Macík se s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou připravoval na nadcházející tzv. maratónskou etapu. Pondělní měřená část bude ještě kvůli počasí zkrácena, nicméně přejezdy zůstávají. V cíli tentokrát závodníky nebude čekat asistence, ale musejí se spolehnout pouze sami na sebe.
Závodní speciál liaz, se kterým jede Big Shock Racing, je po dni v La Paz jako nový. „Mechanici pečlivě zkontrolovali vše, co se v první polovině rallye pokazilo, a preventivně vyměnili díly, které se nejvíce opotřebovávají,“ říká palubní mechanik Michal Mrkva. „Vezeme s sebou vlastně rozložené celé jedno auto. Nyní jsme na tom kvalitativně stejně jako před startem rallye,“ optimisticky dodává Mrkva.
Jeho nadšení již tolik nesdílí pilot Martin Macík, který správně tuší, že jsou před nimi jedny z nejtěžších zkoušek. „Auto je sice jako nové, ale čeká nás také tzv. maratónská etapa, během níž nemůžeme v bivaku využívat doprovod a asistenci našich mechaniků. Všechno je pouze na posádce.“ Tomu chce také Martin Macík přizpůsobit jízdu při pondělní etapě z La Paz do Uyuni. „Budeme konečně trochu klesat, ale zase ne o tolik. Povrch trati se bude opakovat a bude velmi podobný jako v předešlých etapách. Všichni mají opravená auta a závod může začít nanovo. Nicméně do cíle je to ještě dlouhá cesta, takže se rozhodně nepojede na 110 %.“ Big Shock Racing startuje z 16. místa.
Posádka Big Shock Racing musí tentokrát sebou vézt i jídlo, stan, spacáky nebo náhradní oblečení. Prostě vše, co je potřeba pro noc v 3 700 metrech nad mořem. „V kabině budeme jak sardinky. Počasí stále nepřeje a nemůžeme si dovolit cokoliv zanedbat,“ odtuší navigátor Tomášek.
Bolivijci si Rallye Dakar užívají naplno. Neváhají cestovat stovky kilometrů, aby zažili atmosféru nebo se mohli vyfotografovat se závodníky. Big Shock Racing v La Paz bivakoval hned vedle nákupního centra, takže byl ve středu pozornosti po celý „odpočinkový“ den.
Lavorovo dakarské okénko
Lavor je mechanik týmu Big Shock Racing, který letos na Dakar vyrazil úplně poprvé. Jeho atmosféru nasává o to intenzivněji. V noci pracuje na technice a přes den jede závod v asistenčním vozidle a dohlíží na Marťase (Macíka). Bude nám ve svých krátkých komentářích zprostředkovávat detaily všedních dní na Dakaru i zákulisní dění, o kterém se fanoušci slavného závodu jinak jen těžko dozvědí.
Konečně hotovo…
„Auto je hotový a já taky. Zatímco budou kluci dva dni na trati, nás čeká transfer do Salty. Doufám, že trochu rozkvetu. V La Paz to bylo peklo,“ tentokrát velmi krátce Lavor.