Rallye Dakar 2014: De Rooy ztratil vedení, motory GYRTECH táhnou dál

Autor: Pavel Srp - 17. 1. 2014


Martin Kolomý letošní Rallye Dakar ukončil předčasně, ale v závodě stále jedou posádky, které též pohání motor Gyrtech. Agregát z technologického centra roudnického truckracingového týmu Buggyra se navíc řadí ke špičce a tomu nejlepšímu, co Dakar nabízí.

Závodní motor, který hnal spolu s Kolomého posádku ještě další čtyři, nese přesné označení Gyrtech Rally Power MK14-3EC. Ve svých speciálech ho z posádek, které stále pokračují, vezou Tomáš Vrátný a Artur Ardavičus. „Loni byl motor nasazen poprvé u třech posádek a maximálně se osvědčil. Letos už byl v pěti autech. Žádné potíže jsme s ním neměli, ale stále na něm pracujeme a ladíme ho k dokonalosti. Třeba nadmořská výška se nedá nasimulovat a vše souvisí se sběrem dat. Osobně jsem odhadoval, že jeho dokonalé vyladění bude trvat zhruba tři roky. Dnes už jsme ve druhém,“ podotkl technický ředitel Buggyry Robin Dolejš.

Gyrtech je třináctilitr šestiválec, což je oproti kamazům podstatný rozdíl. Ruské stroje totiž pohání osmiválce Liebherr šestnáctilitr nebo devatenáctilitr Jamz. „Ještě před dvěma lety se říkalo, že cílovou kategorií a maximem budou šestiválce o třinácti litrech objemu, ale nějak to neplatí, čemuž nerozumím. Zítra ale vše může být jinak a Gyrtech byl v tatrovkách rozhodně krok dopředu. Třeba z pohledu hmotnosti pomohl hodně,“ řekl Radomír Smolka, ředitel technického vývoje automobilky Tatra Trucks.

Zmíněný motor z produkce Buggyra má nesčetně výhod – je lehčí, výkonnější, elektronicky řízený, úspornější a jeho charakteristiku lze nastavit přesně na míru závodnímu nasazení. „V roce 2011 jsem měl na Dakaru nehodu, při které mi prasknul obratel. Kdyby tehdy v tatře byl tenhle nový motor, bylo by lepší rozložení váhy a jízda bezpečnější. Třeba by k tomu ani nedošlo,“ vzpomněl si při srovnání charakteristik motorů pilot Martin Kolomý.

Posádky si tedy nový agregát pro jeho vlastnosti chválí. K podobnému typu se letos uchýlil třeba i Aleš Loprais. Co se ale se srdcem vozu děje v případě nehody? Jaký dopad na něj má třeba převrácení, které letos potkalo i Jaroslava Valtra z KM Racingu? „Když auto lehne na bok, v zásadě to pro motor problém není. Jediné, co může nastat, že z něj vyteče nějaký olej, a proto je třeba ho vypnout, aby se netočil naprázdno bez mazání. Druhá věc je ta, že pokud motor jede v maximálním zatížení a najednou je vypnutý, tak se olej může napéct na rozžhavené součástky. Motor jako takový to ale přežije,“ popsal krizové momenty Robin Dolejš.

Svůj krizový moment si ale během 11. etapy vybral spíš holandský jezdec De Rooy, do té doby lídr průběžné klasifikace. Ve třetí nejdelší etapě letošního Dakaru z Antofagasty do El Salvadoru dojel po šesti stech měřených kilometrech jako třetí a posunul se ze zlaté na celkovou stříbrnou příčku. Po svém čtvrtém vítězství se už Rus Karginov dostal do čela závodu. „Na De Rooye byl vyvíjen velký tlak, který nakonec nedokázal ustát. Kamazy hodně tlačí, jedou rychle, bezhlavě a prostě mají od vedení příkaz jet, co to dá a jet vabank. Nedivím se, že to neustál. Loni stejným způsobem Kamazy zatočily s námi. Začaly nás dojíždět, prášit nám, jeden nás přibrzďoval. Mají tu výhodu obrovského zázemí, takže si v klidu přes noc postaví i nové auto,“ vylíčil situaci na Dakaru Martin Kolomý.

Z českých posádek dojel Loprais čtvrtý a Artur Ardavičus s Gyrtechem čtrnáctý. Loprais je bramborový i v celkovém hodnocení. Všichni jezdci s podporou Gyrtech jsou seřazeni ve druhé desítce.

Zatím se zdá, že centralizovaný tým Kamaz si mezi kamiony jde opět za vítězstvím. Na Dakaru je na programu předposlední etapa z El Salvadoru do La Sereny s rovnými sedmi sty kilometry, z nichž je tři sta padesát měřených.

Výsledky – 11. etapa (605 km): 1. Karginov (RUS) Kamaz 6:22:32, 2. Nikolaev (RUS) Kamaz +14:18, 3. De Rooy (NED) Iveco +15:51, 4. Loprais (CZE) Tatra +22:36, 5. Shibalova (RUS) Kamaz +28:35, 14. Ardavičus (KAZ) Tatra +1:44:31, 17. Vildman (CZE) Liaz +2:10:29, 19. Tománek (CZE) Tatra +2:18:20, 21. Vrátný (CZE) Tatra +2:48:27.

Celkově: 1. Karginov (RUS) Kamaz 48:25:17, 2. De Rooy (NED) Iveco +7:56, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +1:35:51, 4. Loprais (CZE) Tatra +2:17:56, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +3:10:19, 13. Vildman (CZE) Liaz +11:52:10, 14. Tománek (CZE) Tatra +13:40:59, 16. Ardavičus (KAZ) Tatra +14:47:40, 17. Vrátný (CZE) Tatra +15:35:48.

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru