Bojovali dlouho jako lvi, přemáhali nástrahy enormně těžké trati, technické potíže, značnou únavu. Etapu dokonce dojeli na třech kolech, čímž se zapsali do dějin, ale ani tak velké odhodlání tentokrát nestačilo. Nejtěžší rozhodnutí přišlo dnes ráno. Tým Tatra Buggyra v soutěži pokračovat nebude. Jeden z nejtěžších ročníků extrémně vytrvalostního závodu Rallye Dakar nakonec dostal i tento závodní celek. Cíl letošní soutěže neuvidí více než polovina účastníků a bohužel ke smutku českých fanoušků mezi nimi bude i posádka pilota Martin Kolomého.
„To rozhodnutí bylo strašně těžké, trvalo nám několik hodin a nakonec jsme se na tom v týmu shodli. Všichni jsme dělali maximum. Do poslední chvíle jsme se pokoušeli najít alternativní řešení, ale nakonec se srdcervoucí lítostí musíme oznámit, že naše letošní účinkování na Dakaru končí. Všem děkuji za jejich za jejich nasazení a vůli. Strašně si toho vážím,“ oznámil s těžkým srdcem pilot stáje Tatra Buggyra Racing Martin Kolomý.
Důvodem pro odstoupení je technický problém, který by mohl ohrozit zdraví celé posádky. Tým po důkladné analýze komponentů přední nápravy odhalil četné mikropraskliny. Vysokohorský charakter příštích etap pak představoval značné riziko v případě souvisejícího technického defektu. „Niki Lauda říkal, že žádné vítězství by nemělo být vykoupeno nepřiměřenou mírou rizika. Mám dvě malé děti, David tři. Nestálo by za to se někde vybourat. V tuto chvíli by to byl zbytečný hazard,“ podotkl Kolomý.
Jeho ambiciózní celek, který si přál vylepšit loňské páté místo, do dějiště přijel se zcela novým strojem Tatra 815 Buggyra. „Auto šlapalo na výbornou. Byl jsem velmi spokojený s tím, jak jede. Měli jsme na parádní výsledek, ale někdy vás potkají zcela nepředvídatelné poruchy a souhry okolností, že si připadáte bezradní. Vždycky jsem říkal, že Dakar není jen o pilotech a technice, ale především o štěstí a toho jsme letos tolik neměli,“ řekl zklamaně Kolomý.
První rána přišla už v úvodní etapě, kdy „FatBoye“ zastavila hořící pneumatika, ale ztráta byla jen v rámci minut. V dalších částech se českému speciálu dařilo svoji pozici vylepšovat. V páté etapě už atakoval post nejlepšího českého jezdce a průběžnou šestou příčku, ale službu mu vypověděl vzduchový kompresor a jeho vůz při opravách ztratil osm hodin. O další den později při předjížděcím manévru urazil přední kolo, ale závod odhodlaně dokončil sedmikilometrovou jízdou po třech. Za svoje nasazení sklidila posádka „tlouštíka“ velké uznání a Kolomý si v bivaku vysloužil přezdívku „Tříkolák“. Po opravě nápravy a za pozdní příjezd do bivaku přišla další, více než šesti a půl hodinová penalizace. I přes vědomí, že letošní celkové pódium je ztracené, chtěla posádka dojet do cíle v chilském Valparaísu a pokusit se získat ještě alespoň etapový vavřín. Po dni volna proto stáj nastoupila k nedělní 7. etapě, v níž se po startu z dvaadvacáté pozice dostala až na desátou a to přitom stihla před cílem pomoci Arturu Ardavičusovi s Tatrou, který po nehodě zůstal nehybně ležet na střeše.
Dakar měl v pondělí ukončit argentinskou část a přesunout se do Chile. Do tamních etap už ale Tatra Buggyra Racing nezasáhne. „Myslím, že v těch předchozích jsme prokázali, že jsme schopni jít až na samou hranici možností, nicméně jsem rád, že v našem týmu převážil zdravý rozum nad chvilkovou emocí. Děkuji všem fanouškům za obrovskou podporu, kterou nám v celém průběhu dodávali. Budu se jim teď snažit alespoň ještě zprostředkovávat netradiční pohledy do bivaku letošního Dakaru,“ dodal Martin Kolomý.
Když v roce 2001 truckracingový tým Buggyra vstoupil do evropského šampionátu tahačů, byla to jeho nejhorší sezóna v historii, avšak hned v té následující už Gerd Körber získal pro tým z Roudnice nad Labem první titul mistra Evropy. Čeká stáj stejný osud i na Dakaru?
Tisková zpráva/-PS-