Volkswagen si koncem minulého týdne připravil českou prezentaci zcela nového Volkswagenu Touareg. Nejen, že jsme si ho prohlédli, ale také jsme se s ním svezli. A naše první dojmy? Je velmi podařený!
Model Touareq asi není třeba nijak zvlášť představovat. Ostatně, jde o jeden z důležitých modelů značky, kterého se až do dnešního dne vyrobilo více než milion kusů. Vždy šlo o velmi robustní auto a ani třetí generace na tom nic nemění. Ovšem zdání trochu klame. Auto na pohled působí velkým dojmem, ale v praxi má na výšku jen 1717 mm. I tak jde o největší SUV, které má Volkswagen v nabídce. Aktuálně jde navíc o jeho „vlajkovou loď“. Jako taková je ale také naceněna, což kompenzuje velmi zajímavou nabídkou motorizací. Nejdříve se ale podíváme na techniku.
Nové technologie
Nový Touareq je technologiemi nabitý. Prim samozřejmě hraje početná armáda bezpečnostních asistentů, jako například Asistent pro jízdu v dopravní koloně, který je pro VW Touareg novinkou. Jde o systém, nebo spíše částečně autonomní řízení, které je schopno samo „řídit“ v dopravních zácpách a při průjezdu zúženými úseky, a to při rychlostech do 55 km/h. Systém pracuje díky kombinaci kamerového asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a adaptivního tempomatu ACC, pracujícího s radarovým senzorem. Aby měl řidič k dispozici rozšířenou funkci částečně autonomní jízdy, je potřeba, aby byly oba asistenty aktivovány. Auto tak například v dopravní koloně nebo při průjezdu zúženým úsekem kvůli stavebním činnostem následuje vpředu jedoucí vozidla ve svém jízdním pruhu. V závislosti na plynulosti dopravy dokáže přitom zpomalovat až do úplného zastavení a zase se automaticky znovu rozjet.
Ale tím Volkswagen s přílivem nových technologií rozhodně neskončil. Velkou novinkou je také systém aktivního řízení všech kol. Jde o příplatkový systém, který VW nabídne v paketu společně se vzduchovým odpružením včetně automatického udržování stálé světlé výšky, možnosti nastavení světlé výšky a elektronicky řízených tlumičů. Systém pracuje v zásadě ve dvou provozních režimech v závislosti na rychlosti jízdy (méně než 37 km/h a více než 37 km/h).
Při jízdě rychlostí nižší než 37 km/h se zadní kola automaticky natáčejí opačným směrem než ta přední. Pokud se přední kola natočí vlevo, zajistí elektricky ovládaný systém řízení na zadní nápravě natočení zadních kol až o pět stupňů vpravo. Výsledkem je lepší obratnost. Přesáhne-li rychlost jízdy hranici 37 km/h, začnou se zadní kola při řízení natáčet ve stejném směru jako přední.
Třetí novinkou jsou nové příplatkové světlomety LED Matrix. Volkswagen na jejich vývoji pracoval se společností Hella a výsledkem jsou světlomety s názvem IQ.Light. Ty jsou schopny interaktivního řízení rozložení světla, díky němuž je řízení za tmy snadnější a bezpečnější. Světlomety používají soustavu světelných bodů, v nichž lze diody individuálně aktivovat. Funkci tlumených světel zajišťuje plošný spoj s 48 diodami, zatímco plošný spoj pro dálková světla nese 27 diod. Elektroluminiscenční diody v modulu tlumených a dálkových světel jsou uspořádány jako na šachovnici. Kromě 75 diod tlumených a dálkových světel jsou světlomety vybaveny dalšími různými diodami. Každý světlomet má celkem 128 diod, pokud se započtou také diody pro osvětlení bezprostředního okolí vozidla a pro tzv. signalizační funkce (světla pro denní svícení, odbočovací světla, obrysová světla a animované ukazatele směru). To znamená, že Touareg v celkovém součtu využívá výkonu 256 diod v různých segmentech levého a pravého světlometu.
https://www.youtube.com/watch?v=zQhibTkwKrg
Velmi působivý interiér
První usednutí za volant nového Volkswagenu Touareq prozradí, že prim zde hrají moderní technologie a pohodlí. Na první pohled hned zaujme dvojice velkých displejů. Jeden je místo klasického přístrojového štítu a druhý zastupuje skoro všechny ovladače auta. Klasická tlačítka, aby zde jeden pohledal. Většinu důležitých informací si zobrazíte nebo nastavíte přes 15 palců (!) velký centrální displej, který zobrazuje mapy navigace, audio, vyhřívání sedadel, vyhřívání čelního i zadního okna, klimatizaci nebo třeba i parkovací asistent. Displej má skvělé zobrazení, je ale dost orientován na stranu řidiče, takže spolujezdec bude trochu bojovat třeba s nastavením cesty do navigace. Prostě na displej špatně uvidí. Jeho ovládání je přehledné, ale chce cvik a praxi.
Nejsme zastánci úplného zrušení klasických tlačítek, protože minimálně po nějaký čas bude i přepnutí rádio stanice řidiče nepříjemně odvádět od sledování provozu. Nějaká tlačítka v autě ale přeci jen zůstala. Kvitujeme ovládání hlasitosti audia jak na volantu, tak vcelku robustním ovladačem na středové konzole, kde najdete také ovladač režimů osmistupňové automatické převodovky, ovladač nastavení odezvy motoru, převodovky a řízení a například i ovladač nastavení světlé výšky auta.
Ten tam však bude jen v případě, že si připlatíte za vzduchové odpružení auta, což vzhledem k pohodlí na palubě rozhodně doporučujeme. Světlou výšku auta umí změnit až v rozsahu 11 cm. Vzduchové odpružení auta s sebou nese ještě jednu novinku. Tou je systém, který eliminuje náklony karoserie, a to jak v podélném, tak příčném směru. Náklony karoserie jsou eliminovány pomocí aktivních stabilizátorů, které ovládá 48V síť, stejně jako u Audi Q7.
Interiér jinak nabídne velmi dobré zpracování, měkčené materiály, pohodlná a prostorná sedadla i dostatek místa. To tedy hlavně vpředu. Pokud zde bude cestovat někdo více vzrostlý, cestující vzadu mohou pociťovat méně místa na kolena. Na hlavy a do šířky je ho ovšem dostatek.
Konečně zajímavé motorizace
Je moc dobře, že se Volkswagen u nového Touaregu neuchýlil k downsizingu, ačkoliv mu je doba velmi nakloněna. Pod kapotou tak v tuto chvíli pracuje dieselový šestiválec s objemem tří litrů. Ten na všechna kola posílá výkon 210 kW, tedy 286 koní a točivý moment rovných 600 Nm. V budoucnu se ale dočkáme benzinového šestiválce o výkonu 340 koní, ale také dieselová V8 o objemu čtyř litrů. A to už charakteru modelu Touareg bude sedět jako ulité.
Po nahlédnutí do ceníku lze také zjistit, že novinka jde do prodeje ve třech výbavových stupních, a to Elegance a Atmosphere a R-Line. Dvě nižší verze stojí v základu 1 742 900 Kč. Nejvyšší výbava R-Line pak 1 823 900 Kč.
První svezení
Prvních několik kilometrů za volantem nového Volkswagenu Touareq jsme strávili v okolí nádrže Želivka. Nikdy bychom bývali nečekali, že právě zde je tolik pěkných silnic. Díky jejich vcelku slušnému povrchu a množství zatáček jsme vyzkoušeli jak regulaci náklonu karoserie, tak natáčení zadní nápravu. Oboje funguje na výbornou, jen je potřeba si na oba systémy chvilku zvykat. Přeci jen čekáte, že se auto v zatáčce nakloní, a když se tak prakticky nestane, je to zajímavý pocit. Ne, že by to auto pocitově zmenšovalo, pořád víte, že sedíte ve velkém SUV, ale jeho ovládání díky tomu působí velmi lehce a absolutně jistě.
V rámci první jízdy jsme zkoušeli třílitrový šestiválec TDI, tedy zatím jedinou možnou verzi. Po usazení do velmi příjemných sedadel jsme se museli pousmát nad tím, jak příjemně motor po nastartování zněl. Šestiválec má prostě něco do sebe. :) Na palubě je ale jinak příjemný klid, jen se nám bohužel po pár ujetých kilometrech rozvrzala jakási těsnění v zadní části auta. Šlo o nepříjemný zvuk, který umí otrávit, ale myslíme si, že to bylo tím, že šlo o jeden z prvních vyrobených kusů. Nicméně u auta za takřka 2 miliony korun to prostě nechcete. Z pozice řidiče je skvělý výhled ven, nepřekáží ani vcelku velká zpětná zrcátka. Motor na povel plynového pedálu reaguje velmi pružně a s osmistupňovou automatickou převodovkou si dobře rozumí.
Jistě víte, že Touareg si vybudoval velmi dobrou pověst i na poli jízdy mimo silnice. A tak je jasné, že i během krátké testovací jízdy jsme museli asfalt nechat za zády. Za honbou za fotkou jsme si vyhlédli jakousi farmu, ke které vedla velmi blátivá a hrbolatá cesta, navíc celý den pršelo. Brodili jsme se mazlavou vrstvou bláta, kde byly limitem silniční pneumatiky. Byla z něj cítit absolutní jistota a i ten, který v terénu není moc kovaný, se díky autu dokáže dostat i z opravdu prekérních situací. Ostatně na jízdu v terénu je Touareg dobře připravený. Nabídne hned pětici terénních jízdních režimů, kterými jsou Sand, Off-road Auto, Snow, Gravel a Off-road Expert. Celý Off Road paket je za příplatek, a kromě dodatečných jízdních režimů zahrnuje například dvě tažná oka, větší palivovou nádrž o objemu 90 místo 75 litrů, soubor ochranných prvků pro spodní část karoserie včetně ochranného panelu pod chladičem, vyztužení ochranných panelů spodní části, ochranné prvky pro 12V akumulátor a také ochranný panel pod palivovou nádrží a ochrany proti odletujícím kamenům.
Touareg v nás zanechal velmi příjemné dojmy, a i když jsou jeho ceny z těch vyšších, jsou opodstatněné. Kvalita zpracování, použité technologie i motory mohou konkurovat i prémiovým značkám. Ostatně, samo VW má přesně toto v plánu. Chce přetáhnout zákazníky značkám jako BMW, Audi nebo Mercedes-Benz. Jestli se mu to ale povede, to ukáže až čas.
foto: autor + Patrik Svatoš, fdrive.cz