Opel se před asi rokem spojil s francouzským koncernem PSA, čímž vznikla druhá největší automobilka v Evropě. Po koncernu Volkswagen samozřejmě. Proto se můžeme do budoucna setkávat s tím, že budou podobné modely vyjíždět pod třemi značkami: Opel, Peugeot a Citroën. Ideálním příkladem je právě představený Opel Combo, jehož francouzskými sourozenci jsou Citroën Berlingo a Peugeot Rifter.
V rámci prvního seznámení jsme se krátce svezli právě s německým Opelem Combo Life. Zmiňujeme to, že jde o „německé auto“, protože oproti svým konkurentům to nezapře hlavně na poli designu. Ten je podobný ostatním modelům Opelu, přičemž my v něm vidíme i na trhu velmi oblíbený model Insignia. Nakonec jde o „nejupjatější“ model z celé trojice, což také sedí hlavně na německá auta. Ale to rozhodně není na škodu!
Novinka, která se na trhu objeví ve dvou verzích Life (osobní) a Van (užitková) měří v kratší verzi na délku 4,4 metru. Ovšem objednat si můžete i prodlouženou verzi, která měří až 4,75 metru a nabídne až 7 sedadel. Nutno říct, že opravdu plnohodnotných sedadel, na nichž si dospělí cestující nebudou připadat jako sardinky.
Prostor pro zavazadla nabídne základní objem 597 litrů, což sice stačí průměrné rodině i na pořádně dlouhou dovolenou. Prodloužená verze však nabídne dokonce 850 litrů, to v případě, že je třetí řada sedadel sklopená. Pokud ale sklopíte ještě i tu druhou, dostanete v krátké verzi Comba 2126 litrů a v delší verzi už 2693 litrů objemu. S takovým prostorem můžete převézt půl firmy a tchýni k tomu.
Jak velí dnešní doba, Combo sází na celou plejádu asistentů. A to nejen u verze Life, ale i u užitkového Comba Van. Novinka jich nabídne až 19, ty usnadňují jízdu, manévrování, přepravu nákladu anebo zvyšují bezpečnost a komfort posádky. Najdete mezi nimi například adaptivní tempomat Automatic Cruise Control, protikolizní výstražný systém Forward Collision Alert s rozpoznáváním chodců a funkcí automatického nouzového brzdění Automatic Emergency Braking, systém rozpoznávání únavy řidiče Driver Drowsiness Alert, monitorování mrtvých úhlů Side Blind Spot Alert a adaptivní systém regulace trakce IntelliGrip s pěti režimy. Plus má Opel i za pomocníka s názvem Flank Guard a Surround Rear Vision Surround Rear Vision. Oba tyto asistenty pracují s tím, že dodávky občas bývají hodně naložené a výhled kolem vozu může být pro řidiče problém. Na přání tak může být vybavené couvací kamerou, zobrazující prostor za vozidlem na obrazovce systému infotainmentu. Kamera jednak po zařazení zpátečky usnadňuje manévrování pomocnými čarami na obrazovce a jednak při jízdě vpřed zobrazuje oblast ve vzdálenosti 4 až 30 metrů za vozidlem. Druhá kamera namontovaná ve vnějším zpětném zrcátku na straně spolujezdce zlepšuje celkový přehled kolem vozidla. Po zapnutí směrových světel na straně spolujezdce se na displeji zobrazí obraz této kamery, což eliminuje mrtvý úhel a tím významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu.
Jak už to u podobných aut bývá, jejich velké plus je v odkládacích prostorech v interiéru. Pokud pomineme ten největší, tedy zavazadlový prostor, nabídne Combo neuvěřitelné množství přihrádek a držáků, do kterých dáte vše od plyšáků až po nářadí. Jestli někde, tak tady se vám opravdu nestane, že byste neměli kam umístit lahev s pitím. Například do dveří se v pohodě vejdou dvě.
Prostředí interiéru je jinak závislé na tom, jakou verzi Comba máte. Může být vcelku spartánský a účelový, to v případě nejnižší výbavy, nebo naopak vcelku luxusní a třeba i s panoramatickým oknem ve výbavách vyšších. Na výběr bude z pěti možných výbav s názvy Selection, Selection XL, Enjoy, Enjoy XL a Innovation.
Co se motorů týče, na výběr máte mezi benzinovým agregátem 1.2 Turbo, který je naladěn na 110 nebo 130 koní. Vsadit můžete ale také na dieselové agregáty. Ty zastupuje motor 1.5 CDTI ve výkonnostních verzích se 102 koňmi nebo 130 koňmi. Volit můžete také mezi šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou.
První krátké jízdní dojmy
Během krátké jízdy po středočeském kraji jsme měli možnost vyzkoušet verzi s dieselovým agregátem 1.5 CDTI, který přes šestistupňovou manuální převodovku přenášel na přední kola výkon 130 koní. Právě tato motorizace bude mezi zákazníky nejspíše nejžádanější. Kdo zvolí manuál, nebude ale zklamán. Řazení je velmi přesné, dráhy jsou sice delší, ale není to nic hrozného a každá rychlost na své místo spadne bez jediného zaváhání. Vzhledem k vyšší stavbě celého auta, je z místa řidiče skvělý rozhled.
Velmi překvapil klid na palubě. Sice poznáte, že vám pod kapotou bije naftové srdce, ale jeho projev je příjemně kultivovaný. Stejně tak je tomu i co se eliminace hluku z venku týče. Jen nesmíte otevřít okno. Všechna jsou totiž velká a ve vteřině je tak za jízdy v autě všechen hluk světa. Motor má příjemný chod a umí pracovat i s nižšími otáčkami. Jen na nezpevněných cestách se nám při rozjíždění několikrát stalo, že si jedno z předních kol trošku hráblo. Na to, že jde prakticky o malou dodávku, v našem případě vybavenou zadními sedačkami, podvozek funguje opravdu dobře. Ani při přejezdu nerovností se od něj neozývají žádné velké rány, zvládá tlumit skoro vše, a navíc je velmi příjemně, spíše pohodlněji naladěný.
Jediné mínus tak vidíme v plochých sedadlech. Nemyslíme si, že při delším sezení budou příjemná, a navíc neposkytují tělu vůbec žádnou oporu. Druhým mínusem, dá-li se to tak v případě malé dodávky nazvat, je zcela nekomunikativní a přeposilované řízení.
Cena
A co ceny? Opel je nenastavil vůbec špatně! Základem ceníku je Combo ve výbavě Selection, motorem 1.2 Turbo o výkonu 110 koní, které dostalo akční cenu 339 900 Kč. Základní výbava nabídne například senzor únavy řidiče, varování před vybočením z jízdního pruhu nebo také rozpoznání dopravních značek. Opačný konec ceníku zastupuje Combo v nejvyšší výbavě Innovation s dieselovým agregátem 1.5 CDTI o výkonu 130 koní. To bylo oceněno na akčních 574 900 Kč. Nejvyšší výbava pak ke všemu důležitému přidává ještě panoramatické okno s elektrickou sluneční clonou a odkládacími prostory, sklopné stolečky v druhé řadě nebo LED denní svícení.
Opelu Combo zaujme svou variabilitou, kdy se mezi zákazníky jistě objeví živnostníci, ale i velké rodiny. Patří navíc mezi několik málo aut, která zvládnou odvézt trojici plnohodnotných dětských sedaček. A to je velké plus!