Loni na podzim představila Kia novou generaci svého bestselleru SUV Sportage. K zákazníkům už se nová auta dostávají přibližně měsíc, my jsme se s autem svezli teprve teď. Na pár desítek kilometrů jsme usedli za volant žluté naftové čtyřkolky.
Revoluce, žádná evoluce
Na trh se v současnosti dostávají první kusy páté generace Kii Sportage. A ty rozhodně mají na co navazovat, vždyť čtvrtá generace tohoto SUV se stala vůbec nejprodávanějším modelem Kia na celém světě.
Že jde o novou generaci je zcela jasné už na první pohled. Z pohledu designu – a to jak vnějšího, tak i vnitřního – jde o zcela nové auto. Z předchozí Sportage si nebere prakticky nic, nový je totiž i znak automobilky. Auto je zároveň celkově o něco větší a o 10 mm povyrostl také rozvor. To se pozitivně projevilo v kabině, pro cestující v přední i zadní řadě sedadel je tu ve všech směrech o několik milimetrů až centimetrů více prostoru.
Zvětšil se také kufr, přičemž každá z motorizací má objem rozdílný. Do hodnot se propisuje přítomnost mild-hybridních baterií, ale také baterií pro full-hybrid nebo dokonce plug-in hybrid. Paradoxně nejmenší má ale kufr naftová verze (526 litrů), protože kromě mild-hybridní baterie je tu i nádržka na AdBlue. Teprve druhý nejmenší kufr má plug-in hybrid (540 litrů), naopak nejvíc toho naložíte do čistě benzinové verze (591 litrů).
Z vnějšího pohledu si lze všimnout – speciálně na žlutém autě, kterým jsme jezdili a vyfotili ho – nových tvarů karoserie, úplně jiných světlometů i doplňků karoserie. Auto z fotek je v nejvyšší výbavě GT line, což lze poznat nejen podle znaku v masce chladiče, ale také podle toho, že má zadní nárazník a spodní část dveří lakované v barvě karoserie.
A barvy karoserie jsou dobrou zprávou pro milovníky neobyčejných odstínů, protože kromě tradičních bílých, černých a šedých jsou dostupné i odstíny červené, zelené, oranžové nebo právě žluté. V GT line se pak dají kombinovat i s černou střechou.
Ještě větší změny jsou v interiéru, jemuž v některých verzích dominuje dvojice digitálních displejů (s úhlopříčkou 12,3″), spojených v jeden celek. Velký panel je prohnutý, vpravo mírně natočený k řidiči. Má velmi pěknou grafiku i jemné rozlišení. Ten středový je dotekový a na doteky reaguje perfektně.
Pod displeji jsou ve středovém panelu další ovladače, ty Kia označuje jako ‚multifunkční dotekový panel infotainmentu a klimatizace‘. Jde o podsvětlenou lištu, na které se dá zároveň ovládat infotainment (rádio, media, navigace a pod) anebo klimatizace. Zobrazení je tu vždy pouze jedno, ale zobrazení se dá přepínat-a to buď krátkodobě, případně si vyberete, co tu chcete defaultně, zda infotainment anebo klimatizaci. Je to sice hezká věc, která přináší do interiéru čistotu, ale zároveň si její ovládání (zejména při jízdě) vyžaduje pozornost.
Nový je také středový tunel. Ten dostal v případě, že je auto vybaveno automatickou převodovkou (7DCT), jako volič otočný ovladač. Před ním se nachází startovací tlačítko a za ním pak volič jízdních režimů, který se opět pro jednotlivé motorizace (čistě spalovací verze, mild-hybridní verze, ale i hybridní a plug-in hybridní) liší.
Naftová čtyřkolka v automatu
Pro první jízdní seznámení padla volba nejen na jedno z nejvýraznějších aut, z nichž jsme mohli vybírat, ale také na mild-hybridní naftovou čtyřkolku s automatickou převodovkou. Bonusem pak byla ještě vrcholná výbava GT line. A to je jedna z těch vůbec nejdražších verzí z ceníku, když její základní cena startuje na 1 049 980 Kč s DPH. Nejnižší cena v ceníku je přitom skoro poloviční (599 980 Kč).
Na pohled i co do výbavy jde o opravdu pěkné auto, jehož žlutý lak karoserie doplňuje černá střecha. V blatnících jsou pak docela velká 19″ kola, které jsou pro GT line ve standardní výbavě, stejně jako ‚elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení‘, tedy adaptivní podvozek. Ten si navíc k žádné jiné výbavě nemůžete objednat.
A právě adaptivní podvozek je tím, co nás na jízdě s novou generací Kii Sportage zaujalo nejvíce. Standardem pro všechny verze je volič jízdních režimů, který právě u GT line upravuje i nastavení tlumičů. Tuhost se ale mezi normální a sportovním režimem příliš nemění. Podvozek je v každém případě překvapivě komfortní, do interiéru se ani na nekvalitní silnici nedostávají žádné rázy, ani rány. A platí to i na silnice, které pokrývá led. A těch jsme si užili dosyta, protože jsme se s autem seznamovali v Krkonoších.
Podvozek se snaží posádku zcela odříznout od dění na silnici, což se mu nakonec i daří. Sportage samozřejmě nejezdí jako na obláčku, ale působí, jako by snad mezi tlumiči a karoserií byla nějaká další guma, která by nárazy absorbovala. A izoluje i posilovač řízení, protože řidič neví, co se pod předními koly děje. Vadí to? Ne, nevadí, protože auto i díky při běžné jízdě působí příjemně nenuceně. Za volantem po vás nic moc nežádá, a naopak chce, abyste co možná nejpohodlněji dojeli do cíle.
Ostatně k žádnému sportování nevybízí ani naftový mild-hybrid. Jeho 1,6litru objemu nabídne 100 kW/136 koní výkonu a 320 Nm točivého momentu. Motor se spoléhá právě zejména na svůj krouťák, takže v nízkých otáčkách má příjemný zátah, ale když se vytáčí do vyšších otáček, není to už nic, co by nějak oslnilo. Jeho projev je poněkud mdlý. Když ale splynete s okolním provozem, je tahle Kia Sportage až překvapivě příjemným společníkem.
Závěr a cena
Nová generace SUV Kia Sportage má těžkou úlohu, protože přichází po čtvrté generaci, která byla už povedeným, ale hlavně velmi úspěšným modelem. Po prvním seznámení jde o auto, které jednoznačně lépe jezdí. Ceník startuje v současnosti pod 600 tisíci korunami, ale podle motorizace a výbavy se můžete dostat klidně na dvojnásobek. I na tohle auto dává automobilka tovární záruku na 7 let nebo 150 000 km, přičemž první tři roky jsou bez omezení kilometrů.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Sportage 1.6 CRDi SCR 4×4 MHEV 7DCT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,100 kW/136 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 2000 – 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.6 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická dvouspojková (7DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 – 5.9
Emise CO2:,143 – 154 g/km
Objem nádrže:,54 litrů
Délka:,4515 mm
Šířka:,1865 mm
Výška:,1650 mm
Rozvor:,2680 mm
Provozní hmotnost:,1601 – 1736 kg
Objem zavazadlového prostoru:,526 / 1715 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]