Škoda má s modely označovanými jako RS dlouholeté zkušenosti a navíc s nimi slaví úspěchy. Vůbec poprvé tato dvě písmenka použila v motorsportu. Sériové silniční auto jimi osadila až koncem devadesátých let minulého století. A v úspěšné RSové jízdě pokračuje i dnes. Nejnovějším přírůstkem je SUV Kodiaq RS, s nímž jsme se poprvé svezli v okolí španělského Jerezu.
Je to nafta!
Škoda Kodiaq je na trhu už dva roky, za tu dobu bylo vyrobeno již téměř 280 tisíc automobilů, z toho 154 tisíc v České republice. Zákazníci při nákupu více preferují vznětové motory (57 %) a automatické převodovky (87 %). A přesně touto cestou jde právě i nejnovější Kodiaq s označením RS.
Ten totiž pohání (v koncernu Volkswagen již dobře známý) motor 2.0 BiTDI se 177 kW/240 koňmi a točivým momentem 500 Nm. Jde o dosud nejvýkonnější vznětový motor v nabídce značky. Motor sílu přenáší výhradně skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG na všechna čtyři kola. Technické údaje prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s a maximální rychlost 221 km/h pro pětimístné provedení, respektive 7.0 s a 220 km/h pro sedmimístnou verzi.
Pohon všech kol, ale i zbytek auta je ve verzi RS podle značky speciálně naladěn. Testovací kilometry najížděly zkušební prototypy nejen na běžných silnicích, ale obkroužily tisíce kol i na okruhu Nürburgring. I díky tomu má jízdní režim Sport, jenž upravuje chování jednotlivých částí automobilu, specifické naladění přímo pro tuto konkrétní verzi. Kromě toho nabízí vůz také jizdní režimy Eco, Comfort, Normal, Individual a Snow.
Má zvuk! I zvenku
A protože jde o nejsportovnější verzi, nemůže mu chybět zvukový doprovod. Oproti modelům Octavia RS je to však u Kodiaqu vyřešeno jinak. K tomu, aby mělo auto výraznější zvukový projev nejen uvnitř, ale i navenek, slouží tzv. systém Dynamic Sound Boost. Jde o „reproduktor“ nacházející se u výfukového potrubí, nikoliv přímo v něm. Samostatná řídící jednotka sbírá signály ze sběrnice CAN bus a podle otáček motoru, zařazeného rychlostního stupně, rychlosti apod. vydává zvuk. Podobné řešení nabízí třeba i Audi SQ7 TDI. Nabízí se trojice intenzit zvuku, jež jdou ruku v ruce s aktuálně zvoleným jízdním režimem.
Dynamic Sound Boost se samostatně nedá nijak vypnout, jeho intenzitu lze měnit jen v individuálním jízdním režimu. Neaktivní je tento systém jen v ekologickém režimu, v komfortním režimu dopomáhá jen decentně, v normálním režimu a v režimu Snow už poměrně hodně a logicky nejvíce a velmi výrazně v režimu sportovním.
Design: decentní, ale jasně rozpoznatelný
Kodiaq RS se od běžného Kodiaqu liší na první pohled Jde však hlavně o detaily, nenašli bychom tu žádné široké blatníky ani velké spoilery, naopak je vše maximálně decentní, ačkoliv třeba v blatníkách se ukrývají sériově obrovská 20“ kola Xtreme. Pod nimi prosvítají červené brzdové třmeny zakusující se do velkých brzdových kotoučů s průměrem 340 mm vpředu a 310 mm vzadu.
Přepracovány byly oba nárazníky, v tom zadním je červený pruh tvořený odrazkami táhnoucí se celou šíří (to je pro aktuální modely RS typické) i integrované koncovky výfuku (levá je funkční, pravá je falešná). Karoserie dostala také několik lesklých černých doplňků, které běžné verze nemají. Jde zejména o vertikální lamely mřížky chladiče i její vnější rámeček, lišty kolem bočních oken, kryty zpětných zrcátek či podélný střešní nosič vozu.
Modelům RS nemůže chybět ani typické logo, Kodiaq RS samozřejmě není výjimkou. Najít ho lze v masce chladiče i na víku zavazadelníku. Jde o první model, který dostal jeho novou podobu i barvy. Podle značky písmeno „v“ v logu znamená vítězství a červená barva symbolizuje sportovní charakter a sílu.
V interiéru dostane sportovní verze ve standardní výbavě také prvky, které jiné modely nemají. Zmínit lze čalounění dveřních výplní a sedadel Alcantarou v kombinaci s červeným prošíváním, karbonový vzhled na dekoru palubní desky či individuálně programovatelný digitální přístrojový štít. Ten nově nabízí i zobrazení Sport. Na volantu, na sedadlech, ale i na hlavici řadící páky se objevují loga RS v novém designu.
Praktičnost neutrpěla
Ani ve sportovní verzi Kodiaqu neutrpěla praktičnost. Auto si lze pořídit jak v pětimístném, tak i v sedmimístném provedení – to stejné, které zajelo rekord na Nürburgringu s obrovským, více než 700litrovým objemem zavazadlového prostoru.
Nechybí samozřejmě ani konektivita, která samozřejmě kopíruje nabídku běžného kodiaqu. Vůz je tedy stále připojen k internetu a může vytvořit Wi-fi hotspot (výbava za příplatek) a umožňuje přístup k mobilním online službám ŠKODA Connect.
První kilometry za volantem
Do auta jsem sedal bez očekávání, ale už první metry překvapily. Je poznat jiné naladění než u běžných verzí. Ve sportovních sedadlech, která jsou podobná jako ve Sportline, se velmi příjemně sedí, ačkoliv je posez o něco vyšší. Volant je bohatě nastavitelný ve dvou osách a ideální pozice k řízení je otázkou chvilky.
Adaptivní podvozek má několik režimů, v tom komfortním je auto pohodlné, přesto nezapře velká 20″ kola. Zejména při klidné jízdě po městě. Od kol jsou slyšet nerovnosti, ale v kabině je není vlastně nijak výrazně cítit. Sportovní režim podvozek (ale i celé auto) přitvrdí a je pocitově přilepené k asfaltu. A potvrdil to i na klikatých španělských okreskách, kde působí nezáludně a velmi stabilně. Pohon všech kol je ale naladěn tak, že dozadu nikdy nepustí víc tak, aby ze zatáčky auto nevyjíždělo po tečně ven, ale příjemně neutrálně anebo dokonce s lehce se smýkající zádí. I tak jde ale v zatáčkách o velmi rychlé a takénjisté auto, které se snaží za všech okolností navíc co nejvíc trakce, aby byl průjezd co nejrychlější.
A příjemně naladěný je i motor. Jeho chování například v Passatu je zcela odlišné. Zatímco v Passatu nepůsobí motor tak dynamicky, v Kodiaqu cítíte jakýkoliv dotek plynového pedálu, ačkoliv s drobným zpožděním, které je zapříčiněno elektronikou. Oproti modelům Audi je však jeho prodleva velmi rychlá. Motor na ekologický režim využívá setrvačnosti, na komfortní režim pak i při 50km/h rychlosti ve městě řadí šestku. Při jízdě mimo město také hodně využívá vysoký točivý moment motoru a zbytečně nepodřazuje. Jde jednoznačně o nejlepší motor v nabídce.
Co se týká Dynamic Sound Boostu, v praxi nezní vůbec špatně. Na rozdíl od modelu Octavia RS jde zvuk zvenku a jen zezadu, neslyšíte ho zpředu a z celého auta. Zvenku nepůsobí vlastně nijak falešně, má docela reálný projev. Pokud ale auto (ve sportovním) uslyšíte projíždět, budete čekat něco prestižnějšího, s víceválcovým benzinovým motorem. Nejvíce zvuk připomíná pětiválce od Audi.
Jakkoliv Kodiaq RS není sportovní auto ani trochu, je na něm jasně poznat, že je nastaven úplně jinak než všechny ostatní verze. Působí „dospělejším“ dojmem a jde jednoznačně o nejlepší verzi v celé nabídce. Jakkoliv to zní jako klišé, „RS“ by se v tomto případě opravdu dalo použít pro označení „Rychlý stěhovák“.
Start prodeje a cena
Auto je již možné u autorizovaných prodejců objednávat, základní cena byla stanovena na částce 1 189 900 Kč včetně DPH pro pětimístnou verzi vozu. Za třetí řadu sedadel se připlácí 15 tisíc korun. Škoda už Kodiaqy RS vyrábí od 38. týdne letošního roku, k prvním zákazníkům se začnou dostávat ve třetím týdnu roku 2019.