Obyčejně se první jízdní dojmy odehrávají v řádech maximálně několika desítek kilometrů, jsou organizované přímo automobilkami a doprovází je spousta informací. Tahle jízda byla ale zcela jiná, dobrodružnější. V rámci první jízdy se SEATem Ateca jsme totiž ujeli více než 1900 kilometrů. Naše cesta vedla ze Španělska z továrny v Martorellu do České republiky. Společnost nám dělal SEAT Ateca 2.0 TDI 110 kW 4DRIVE s manuální převodovkou.

SEAT Ateca vypadá v běžném světě ještě lépe než na fotkách nebo výstavních molech světového autosalonu, autu sluší i bílá barva, která však schová některé záhyby a designové fajnovosti, ty nakonec prozradí hra světla a stínu z fotek. Design není nepodobný Leonu (aby také ne, když stojí na stejné platformě MQB), Ateca má však dostatek osobnosti a na ulici si ji s jiným SEATem nespletete.

prvni-jizda-seat-ateca-20-tdi-4drive-p1

V podobném duchu to pokračuje také v interiéru, palubní deska je dobří známá, dostala ale několik nových prvků. Nový je ovladač jízdních režimů SEAT Drive profile, protože tlačítko na palubní desce vystřídalo otočné kolečko za řadící pákou. Přibylo také několik nových režimů, kromě obvyklých nabízí Ateca ještě režim Snow nebo Offroad. Překvapí také grafika po přepnutí jízdních režimů na displeji multimedií. Pouhou tabulku doplňuje pěkný obrázek. Novinkami je ale také startovací tlačítko nebo elektrické otevírání i zavírání zavazadlového prostoru (v obou případech klíčem, tlačítkem nebo nohou pod zadním nárazníkem).

Interiér nabízí dostatek prostoru ve všech směrech, místa je tu o poznání více než v Leonu. Na pohodlných předních sedadlech se budete moci bez problémů usadit i pokud bude vaše postava nadprůměrně vzrostlá, stejné je to i vzadu. Posez je vyšší, nikoliv však výrazně a z auta je velmi dobrý výhled. Pokud byste přeci jen viděli špatně a nebo byste si při parkování nebyli jistí, k dispozici je panoramatický kamerový systém, který auto ukáže z ptačí perspektivy. Parkovací asistenty vpředu i vzadu jsou samozřejmostí.

prvni-jizda-seat-ateca-20-tdi-4drive-p2

Ateca nabízí spoustu motorizací, základním motorem bude například nový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI s 85 kW výkonu. Ten dostala už Škoda Octavia, ale dostanou ho i další modely. Spojen může být výhradně s pohonem předních kol, čtyřkolku dostanou až modely se silnějšími motory. Třeba s testovaným naftovým dvoulitrem TDI se 110 kW. Studený motor jsme prakticky neslyšeli, zahřátý motor má ale až překvapivě klidný a tichý chod. Ochota zrychlovat je v běžném jízdním režimu dobrá, stejně jako samotný zátah motoru.

A přitom umí být úsporný. Více než 1 900 kilometrová cesta ze Španělska do Česka (více si o ní můžete přečíst zde), která zahrnovala cca 70 % dálnic a zbytek okresní silnice po pobřeží a trochu města (hlavně Monako), znamenala celkovou spotřebu (podle palubního počítače) 6,4 l/100 km. Dálnice jsme jezdili na tempomat od cca 100 do 140 km/h na tachometru podle aktuální omezené rychlosti, německé dálnice znamenaly cca 160 km/h. Na cestu nám stačily tři nádrže, v té poslední ještě třetina paliva zbývala.

Největším překvapením byl podvozek. Adaptivní tlumiče DCC fungují skvěle. Na komfortním režim jsou nastavené spíše pohodlněji, ale přesto se Ateca v zatáčkách nenaklání. Ještě lepší je to ve sportovním režimu, kdy bychom mohli chování auta přirovnat k Leonu. Navíc to, jak umí Ateca pohlcovat nerovnosti, je neskutečná. K posádce se dostane jen velmi málo nerovností. A to jsme jeli na největších 19″ kolech.

prvni-jizda-seat-ateca-20-tdi-4drive-p3

Také Ateca dostala fullLED přední světlomety. Ledky obstarávají vše – denní svícení, ukazatele směru i hlavní světlomety. Bohužel nejsou adaptivní, ale i tak svítí mnohem lépe než v Leonu. Světelný kužel je jednotnější, světla svítí výš a více do šířky. Denní svícení zajišťuje ledková trubice, která při zapnutí blinkru zhasne a místo ní blikají oranžové diody, narozdíl od Leona tak blinkr uvidíte bez problémů i při rozsvícených světlech.

Na Atece mi ale také několik věcí vadilo. Tou nejzásadnější byl fakt, že při otevřeném předním okně vytvářela aerodynamika nepříjemné rázy – jako byste měli otevřená zadní okna. Dokázal bych si také představit o něco delší sedák předních sedadel a větší vnitřní zpětné zrcátko. Jsou to ale opravdové drobnosti a dobrý pocit z celého auta nedokáží pokazit.

SEAT Ateca už zná i české ceny, ceník je zatím poměrně útlý, ale jeho rozšíření se čeká brzy. Zatím v ceníku naleznete dvojici výbav: Style a Xcellence. Chystají se ale další, levnější jako Reference nebo Basis, ale i sportovnější FR, která dostane také lehce pozměněný design. A hovoří se i o verzi Cupra. Aktuální ceník slibuje nejnižší cenu 523 900 Kč za výbavu Style s motorem 1.0 TSI 85 kW, pohonem předních kol a s šestistupňovou manuální převodovkou.