Škoda v nedávné minulosti představila vrcholné výkonnější verze s označením RS pro dva své modely. A my jsme škodovky Octavia RS po faceliftu i Kodiaq RS nové generace před pár dny vyzkoušeli. Podívali jsme se s nimi na klikaté chorvatské okresky, ale i na závodní okruh. A byli jsme opravdu překvapení.
Navigace:
- Strana 1: Škoda Octavia RS
- Strana 2: Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS
Na rozdíl od octavie je Kodiaq úplně nový, přesto stojí na stejném základu podvozkové platformy MQB jako ten minulý. Pod kapotou má i ve své druhé generaci (stejně jako v té první po modernizaci) benzinový motor. Jde o tutéž pohonnou jednotku jako u Škody Octavia RS, tedy čtyřválec 2,0 TSI se 195 kW/265 koňmi, ale v tomto případě je točivý moment dokonce 400 Nm. Auto dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 6,3 sekundy a pokračovat ve zrychlování může až k 231 km/h.
Standardem je pohon všech čtyř kol, který zprostředkovává elektrohydraulicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka ve spolupráci s řadou senzorů, které neustále vyhodnocují jízdní situaci. Řídicí jednotka průběžně počítá a zajišťuje optimální rozdělení hnací síly. Systém tedy může na zadní nápravu přesměrovat až 100 % točivého momentu, až 85 % točivého momentu může být přesměrováno na jediné kolo (ve spolupráci s elektronickou uzávěrkou diferenciálu), ale není to řešení Torque Splitteru, který používají některé modely Audi, Volkswagen nebo CUPRA.
Škoda Kodiaq RS se představuje. Pohání ho benzinový dvoulitr s 265 koňmi
Verze RS se od běžného Kodiaqu nijak zásadně neliší. Kromě designových změn zmíněných na začátku článku nedostal žádné jiné hardwarové díly než mají běžné modely. Liší se ale softwarově, svým naladěním. Oproti běžným modelům má Kodiaq RS přeladěné řízení, ale také upravené naladění adaptivního podvozku DCC+, který je tu už ten novější se dvěma ventily v každém tlumiči.
Verze RS ale samozřejmě dostala větší brzdy, přičemž přední i zadní kotouče jsou s vnitřním chlazením a jejich třmeny jsou lakovány červenou barvou. Brzdy se liší podle toho, jestli bude Kodiaq RS pětimístný nebo sedmimístný. V případě verze s pěti sedadly budou na přední nápravě kotouče s rozměry 340 × 30 mm s jednopístkovými brzdovými třmeny, sedmimístná verze má ale vpředu kotouče o rozměru 335 × 30 mm s dvoupístkovými brzdovými třmeny. Zadní náprava je vždy stejná, jsou tu kotouče s rozměry 310 × 22 mm a jednopístkové brzdové třmeny.
Na rozdíl od eReSové octavie má Kodiaq RS sériový výfuk, který mají i ostatní benzinové verze Kodiaqu, ale i tak si můžete užívat sportovního zvuku. Ten tady nevytváří primárně reproduktor v kabině nebo vibrátor jako tomu bylo u předchozí octavie RS, ale reproduktor u výfuku zvenku. Ten vydává zvuk i v normálním jízdním režimu, i když poměrně decentně. Výrazněji je samozřejmě slyšet ve sportovním režimu, naopak vypnutý je v ekologickém jízdním režimu. Jeho intenzitu si pak můžete nastavovat v individuálním jízdním režimu, stejně jako spousta dalších věcí – od motoru, přes podvozek, účinnost klimatizace a tak dále.
Jak se s ním jezdí?
Samotný posed v autě se od běžného Kodiaqu příliš neliší, rozdílem je jen to, že RS má sportovní sedadla s výrazněji tvarovaným bočním vedením a s integrovanou opěrkou hlavy s logem RS. Že nesedíte v běžném Kodiaqu prozradí ještě prošívání červenou nití na čalounění, volantu a některých dalších prvcích.
V komfortním jízdním režimu si – až na výraznější zvuk sound generátoru – rozdílu od běžného Kodiaqu vlastně nemusíte všimnout. I se sériově dodávanými dvacítkami (jiný průměr kol mít nemůžete) je auto příjemně komfortní, na silnici se pohupuje a nebál bych se jej nazvat pohodlným. Ani ve sportovním režimu se z něj ale nestane prkenná věc, která by z vás chtěly vytřást duši. Že je podvozek poměrně měkký i na nejtvrdší naladění, si pak všimnete při ostřejší jízdě. Mimochodem, ve sportovním jízdním režimu stále nejde o nejtvrdší nastavení podvozku, to si můžete nastavit pak v individuálním režimu.
Kodiaq RS není primárně sportovní auto, což dává svým jízdním projevem najevo. Rychlý ale být dokáže, přičemž to platí nejen pro jízdu rovně, ale i pro jízdu v zatáčkách. Jen se musíte připravit na to, že se docela nakloní. Jeho hmotu pak hodně cítíte na brzdách, speciálně pokud pojedete svižněji z kopce a na rozdíl od eReSové octavie mu na přední nápravě nepomáhá VAQ, ale pouze XDS+ s fyzickým přibrzďováním brzdami, které jsou tak mnohem víc namáhány. I tak jsou ale brzdy i na tak velké auto dostatečné a lze se na ně spolehnout.
I když nejde o sportovní auto, testovala jej automobilka i na Nürburgringu. Tentokrát si odtamtud nepřipravila nic jako rekord mezi sedmimístnými SUV jako při uvádění první generace, ale překvapilo nás, co tady auto dokáže. V rámci poměrně dlouhého rozhovoru s vývojářem podvozku jsme se dozvěděli, že s prototypem Kodiaqu RS jel v „liščí noře“ rychlostí 220 km/h. A věřte nám, že z našich vlastních zkušeností na této epické trati je to opravdu obrovské tempo…
Cena
I Škoda Kodiaq RS už se dá objednávat, česká cena byla odtajněna začátkem loňském prosince. Škodovka nacenila Kodiaq RS na základní cenu ve výši 1 470 000 Kč včetně DPH v pětimístném provedení. Příplatek za třetí řadu sedadel činí 22 000 Kč, na přání lze objednat i sklopné tažné zařízení s asistencí pro jízdu s přívěsem za 32 000 Kč, Family paket za 12 000 Kč, nezávislé topení za 32 900 Kč nebo panoramatické střešní okno za 40 000 Kč.