Volkswagen modernizoval svůj první elektromobil, který přijel na speciální podvozkové platformě MEB určené výhradně pro elektromobily. U modernizovaného ID.3 se zaměřil nejen na osvěžení vnějšího i vnitřního designu, ale také na vylepšení výbavy. My jsme si auto prohlédli a krátce se v něm svezli.
Designové změny
Když nemáte původní Volkswagen ID.3 a ten nový vedle sebe, změn si na první pohled všimnout nemusíte, protože jsou decentní. Důraz byl kladen zejména na zlepšení aerodynamiky, což se pozitivně projeví zejména na dojezdu.
Vpředu jde například o nový nárazník s upravenými vstupy vzduchu. Upravená je i kapota, z níž zmizela lišta před čelním sklem a působí tak vizuálně delší. Zároveň není tak hladká a po stranách přibyly prolisy. Zadní světlomety svítí i na víku kufru a dostala novou grafiku. Brzdovky svítí do tvaru písmene X. Paletu laků karoserie rozšířily nové barvy, například tmavě zelená Dark Olivine Green.
Uvnitř měnil Volkswagen hlavně materiály a jejich kvalitu. Například na sedadla používá tkaninu z mikrovlákna Artvelours Eco, která je ze 71 % tvořena recyklátem. Tzv. sekundární surovina se získává recyklací plastových odpadů, které byly dříve již minimálně jednou zpracovány jako odpad. Artvelours Eco má přitom z hlediska vizuálních a hmatových vjemů i odolnosti stejné vlastnosti jako běžné nové materiály. Vnitřní výbava se navíc kompletně obejde bez materiálů pocházejících ze zvířat.
Zákazníci si také dříve stěžovali na to, že plasty nejsou úplně kvalitní a příjemné na dotek, takže na výplně dveří i na některé části palubní desky automobilka přidala měkčené plasty. Co se ale nezměnilo, to je ovládání elektrických oken, protože na všechna čtyři okna jsou tu stále pouze dva ovladače a mezi předními a zadními okny se přepíná na dotekové plošce před nimi. To je řešení, které by pro příště rozhodně vylepšit sneslo.
Je chytřejší
Modernizace přinesla do nejmenšího elektromobilu Volkswagen nejnovější generaci softwaru, díky níž auto dokáže přijímat bezdrátové aktualizace OTA (Over the Air). Multimediální systém dostal větší displej s úhlopříčkou 12 palců. Volkswagen také říká, že „početná přání zákazníků byla zohledněna také ve struktuře menu, která je nyní přehlednější“.
Novinkou, kterou jistě ocení všichni řidiči ID.3, je funkce Plug & Charge. Díky té se totiž vůz po připojení nabíjecího kabelu k nabíjecímu stojanu automaticky autorizuje a následně dojde k samočinnému spuštění nabíjecího procesu. Není třeba ke stojanu přibližovat žádný chip nebo kartu nebo aktivovat nabíjení přes aplikaci v telefonu.
Auto dostalo i chytrý „e-plánovač tras“. Volkswagen o něm říká, že na delších trasách vypočítává ideální zastávky pro nabíjení tak, aby vůz dojel do cíle co nejdříve. Systém přitom zohledňuje kromě stavu nabití sady akumulátorů také aktuální dopravní situaci a její předpověď. Vyhodnocování zastávek pro nabíjení probíhá v reálném čase a řídí se výkonem nabíjecích stojanů. Ve výsledku může být navržen plán trasy se dvěma krátkými nabíjecími procesy s vysokým výkonem místo jednoho dlouhého nabíjení s nízkým výkonem. Systém navíc rozpoznává obsazené nabíjecí stojany a do trasy je nezahrnuje.
Pohonné ústrojí
O pohon modernizovaného Volkswagenu ID.3 se stará elektromotor o výkonu 150 kW/204 koní. Na výběr je ze dvou akumulátorů o využitelné kapacitě 58 kWh v případě varianty Pro nebo 77 kWh ve verzi Pro S. Díky upravenému designu a vylepšené aerodynamice nyní ID.3 dojede dál. U verze Pro je to 427 kilometrů, u verze Pro S je to podle metodiky WLTP dokonce až 556 km. Volkswagen také zrychlil nabíjení. U verze Pro s menší baterií je to až 120 kW, u verze Pro S je to dokonce až 170 kW.
První kilometry za volantem
Na pár kilometrů a pár desítek minut jsme se posadili za volant v pražské dopravní špičce. Dobrou zprávou je, že se nic zásadního nezměnilo. Posed za volantem je dobrý, interiér působí vzdušně a z pozice řidiče je dobrý výhled do všech směrů.
Těch pár kilometrů prozradilo, že co se automobilce opravdu povedlo, to je odhlučnění kabiny. Jeli jsme sice maximálně městskou rychlostí, ale po silnicích, které nebyly prosty propadlých kanálů nebo záplat a do kabiny se od podvozku nedostalo prakticky nic. Podvozek je navíc příjemně komfortní, což dokázal i na tradičních kočičích hlavách, kterých je v centru Prahy spousta. ID.3 může mít adaptivní tlumiče DCC, které jízdu ještě vylepší.
Cena
To, co bylo pro Volkswagen v rámci modernizace hodně důležité, byla cena. Tu srazil na 999 900 korun včetně DPH v základní výbavě. Jde o verzi ve výbavě Life Pro s menší 58kWh baterií. Auto s větší baterií startuje na 1 139 900 korun s DPH. České zastoupení Volkswagenu nabízí ID.3 také na operativní leasing, který vyjde na 13 416 Kč bez DPH měsíčně s nájezdem 15 tisíc kilometrů za rok.