Kdo chce prodávat auta v Evropě, musí se přizpůsobit. Přísné flotilové emisní limity nutí automobilky zařazovat do svého portfolia elektrifikovaná auta. Týká se to prémiových automobilek, ale i těch budgetových. I Dacia už nabízí elektromobil, který jsme krátce vyzkoušeli.
Co je zač?
Dacia Spring nevznikla na bílém listu papíru, ale rumunská značka použila už vyvinutý koncept. Její první elektromobil totiž stojí na základech koncernového sourozence Renault Kwid, který ale nebyl elektromobilem. Jde o malé autíčko, které je určeno výhradně pro východní rozvojové trhy. Z něj se později stal už čistě elektrický Renault K-ZE. A z toho se o dalších pár let později nakonec stala právě Dacia Spring.
Že je auto malé vynikne naživo, ale i pokud se podíváte na jeho rozměry. Délka je pouhých 3734 mm, široké je 1579 mm a na výšku naměříte 1516 mm. Pro srovnání třeba Škoda Citigo je dlouhá 3563 mm, široká 1641 mm a na výšku měří 1478 mm.
O pohon se stará elektromotor s poměrně skromným výkonem 33 kW/45 Nm, ale vcelku slušným točivým momentem 125 Nm. Ten přes jednostupňovou převodovku pohání přední kola. Nejde tedy o žádného rychlíka, udávané zrychlení z 0 na stovku je 19,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 125 km/h.
Energii si přitom bere z lithium-iontového akumulátoru ukrytého pod zadními sedadly s využitelnou kapacitou 27,4 kWh. Dacia slibuje, že v kombinovaném provozu ujede Spring až 230 km, ve městě dokonce přes tři sta kilometrů. Reálně se dá podle zkušeností zástupců automobilky počítat s přibližně dvěma stovkami kilometrů.
Nabíjet se dá standardně z běžné 230V domácí zásuvky, v takovém případě je potřeba počítat s tím, že do plna bude auto nabité za 14 hodin. Využít lze ale také zásuvky Green’Up s kabelem Flexicharger (Mode 2) nebo Wallbox s 6,6 kW a se zvláštním kabelem (Mode 3). Pokud si při objednávce auta připlatíte 10 tisíc korun, dostanete až 30 kW DC dobíjení. V takovém případě zabere nabití z 0 na 80 % asi hodinu.
První jízda
K autu dodává výrobce klasický klíč s planžetou, který není ani sklopný. Zasouvá se v interiéru do klasické spínací skříňky a abyste auto aktivovali, musíte s ním otočit jako byste startovali třeba běžný Logan. Pak už je ale všechno jinak. Abyste se rozjeli, musíte otočit „kolečkem“ na středovém tunelu – uprostřed je neutrál, na jedné straně je „D“ pro jízdu dopředu a na druhé straně je „R“ pro couvání.
A pak už se tiše rozjedete. V nejnižších rychlostech doprovází jízdu uměle generovaný zvuk, který musejí produkovat všechny elektromobily, aby je chodci při jízdě slyšeli. Ten se ale od 30 km/h vypne, protože pak už jsou slyšet jen odvalující se pneumatiky. V interiéru je ale docela klid, výrazně větší než u spalovacích motorů, ale zároveň vyšší než u některých jiných, také výrazně dražších elektromobilů.
Úplně prvotní rozjezd je docela rozvážný, výrobce ho tak nastavil, přestože elektromotor disponuje maximem svého točivého momentu od takřka nulových otáček, tedy prakticky okamžitě. Po rozjezdu už auto na pokyny plynového pedálu reaguje rychleji. Zrychlování do přibližně 60-70 km/h není špatné, i se svižnějším provozem bez problémů udrží krok. Potom už je to ale o poznání vlažnější.
Na okresních silnicích je dynamika podprůměrná a na stovku se auto dostává opravdu pomalu. Víc než stovkou jsem s Dacií Spring nejel, nebyl na to zatím prostor, ale prý není problém jet tachometrových 130 km/h. Pak ale padá energie v baterii velmi rychle. A osobně si úplně nemyslím, že je to pro Spring úplně vhodné tempo – i vzhledem k hodně úzkým pneumatikám.
Potěšil komfort jízdy a ticho od podvozku. Přes nerovnou silnici se auto přenáší s lehkostí (vždyť neváží ani jednu tunu…) a tlumiče nerovnosti dobře pohlcují. V zatáčkách jsou ale úzké pneumatiky znát a v ostřejších obloucích ztratí při vyšší rychlosti jednoduše přilnavost. Řízení je navíc téměř bezcitné. Vzhledem k městskému určení auta to ale nevadí, jde navíc příjemně zlehka.
Závěr a cena
Nový elektromobil Dacia Spring je nejlevnějším elektromobilem na trhu (nepočítáme-li Renault Twizy) a s tím je potřeba počítat. Třeba světlomety – denní svícení je LEDkové, ale všechny ostatní funkce využívají klasické žárovky. Také zvuk dveří je hodně „plechový“ a grafika palubních přístrojů i navigace vypadá staře, přesto je funkční a vlastně i přehledná. V kapličce přístrojů má řidič jen ty nejpotřebnější informace – o tom, jak moc využívá elektromotor (výkon a rekuperace), rychlost i stav baterie. Mimochodem intenzita rekuperace se tu nastavit nedá.
Elektromobil Dacia Spring se bude nabízet v několika verzích. Kromě té běžné, se kterou jsme jezdili, to bude také auto připravené pro sdílenou mobilitu, fleetové zákazníky (verze Business) ale i pro rozvoz zboží nebo kurýrní služby (dvoumístné Cargo s užitečným zatížením 300 kg). Do standardní osobní verze naložíte čtyři lidi i nějaká ta zavazadla. Základní objem kufru je 290 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel ho lze zvětšit na 620 litrů.
Zatím si v České republice můžete koupit pouze lepší verzi výbavy Comfort Plus. Ta startuje na částce 496 900 Kč. Později dorazí i nižší výbava Comfort, za níž zaplatíte 454 900 Kč.
Nepíše se to snadno, ale Euro-Eko mainstrem nás do deseti let donutí jezdit na elektro a sami budou užívat tryskáče i na cestu z Bratislavy do Vídně. Škoda, Evropa se nestřílí do nohy ale ledvin.