Dnešní sportovní auta mají vyšší stovky koní a jsou velká a těžká. Alpine A110 ale takový není. Jde naopak o malé a lehké autíčko s pohonem zadních kol a třemi stovkami koní. A my jsme se krátce posadili za jeho volant.
Nově také v ČR
Znovuzrození automobilky Alpine proběhlo už před několika lety, když byl v prosinci roku 2017 představen model A110. Od té doby už v řekách uplynulo hodně vody, prodala se spousta aut, ale nikoliv oficiálně v České republice. To se ale tento týden změnilo, protože v pondělí byl u Prahy otevřen první oficiální showroom Alpine. Svůj nový sporťák si tak mohou oficiálně koupit i čeští zákazníci.
V nabídce jsou tři verze Alpine A110, které se liší nejen výkonem, ale také výbavou i naladěním. Základním modelem je Alpine A110, který má sice vzadu uprostřed stejný motor jako obě zbylé verze, ale jeho výkon je nižší. Na zadní kola přes automatickou (resp. dvouspojkovou) převodovkou posílá „jen“ 185 kW/252 koní a 320 Nm. Zbylé dvě verze A110 GT a A110 S mají stejný motor, ale naladěn je na 221 kW/300 koní a 340 Nm.
Alpine A110 je takovou vstupní branou do světa Alpine, ale i tak dokáže zrychlit z 0 na stovku za 4,4 sekundy a jede až 250 km/h. V základu má 17″ kola, pod nimiž se ukrývají menší brzdy (kotouče 296 mm vpředu i vzadu) s černými třmeny Brembo.
A110 GT i A110 S mají v základu 18″ disky kol s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 (za příplatek pro A110 S také Michelin Pilot Sport Cup2) a pod nimi větší brzdy s kotouči o průměru 320 mm vpředu i vzadu. Zatímco A110 GT má modré třmeny, A110 S má třmeny oranžové. I takto velké brzdy navíc ušetří až 6 kg na neodpružené hmotnosti ve srovnání s běžnými ocelovými brzdiči. Díky vyššímu výkonu motoru navíc dokáží A110 GT i A110S zrychlit z místa na stovku za 4,2 sekundy.
Základem úspěchu u sportovního auta je hmotnost, na kterou v Alpine velmi dbali. Všechny verze se pohybují podle dodatečné výbavy od 1102 do 1140 kg, přičemž rozložení hmotnosti mezi nápravy je takřka ideálních 44 % : 56 %. Je možné objednat i karbonovou střechu, která ještě o fous sníží už tak příjemně nízké těžiště.
České ceny byly stanoveny poměrně příznivě, když standardní A110 startuje na částce 1 490 000 Kč, A110 GT vyjde v základu na 1 740 000 Kč a A110 S začíná na 1 815 000 Kč.
První jízda: Alpine A110 S
Pro (bohužel) velmi krátké první seznámení jsme se posadili do Alpine A110 S, tedy toho nejostřejšího modelu v nabídce. Už v základu má eSko sportovní sedadla Sabelt Sport, ale v autě, kterým jsme se vezli, byla příplatková sedadla Sabelt Racing. V obou případech platí, že konstrukce sedadel je opravdu tenká a jejich boční vedení naopak velmi výrazné. Specifikem obou sportovních sedadel je také fakt, že sklon i výška se provádí mechanicky povolením čtyř šroubků, fyzickým přesunutím sedadla do jiné polohy a opětovným utažením šroubků.
Pro Alpine A110 S je v nabídce také speciální aero kit, který vyjde na něco přes 80 tisíc korun. Ten obsahuje karbonový spoiler pod přední nárazník a křídlo na víko kufru. Ani jedno z aut, které na prvních jízdách byla k dispozici, jej nemělo. Podle slov zástupců automobilky Alpine jej ani nelze dodatečně na auto namontovat. „Pokud klient vozidlo paketem neosadí při zadání do výroby, nemůže kit domontovat, týká se to všech vozidel, jak nových vozidel modelového roku 2022, tak vozidel starších. Je to dáno náklady, víko kufru s křídlem je jiné – má výztuhy a jejich montáž není možná mimo továrnu,“ vysvětluje tisková mluvčí Renault Group pro Českou republiku Jitka Skaličková.
Jak vypadá Alpine A110 S s aero paketem se můžete podívat v této galerii:
Verze s přívlastkem S je nejsportovnější z nabídky, čemuž odpovídá i nastavení a naladění podvozku, který má přepracovanou geometrii, jinak naladěné tlumiče i pružiny a je o 4 mm nižší. Ani tak ale překvapivě není auto při jízdě nijak výrazně tvrdé, podvozek je poddajný a skvěle filtruje nekvalitu silnic, přitom lehké kupé v zatáčce drží skvěle i na rozbité silnici.
Z auta je lehkost cítit od prvních metrů. Řidič drží v ruce skvěle padnoucí volant, přičemž páčky pro manuální řazení převodovky jsou pevně ukotveny na sloupku řízení a neotáčejí se s volantem. Řidič tak vždy ví, že pro řazení vyššího rychlostního stupně vždy použije páčku vpravo. Jsou navíc dostatečně velké. Převodovka mění rychlosti velmi rychle a ochotně a po opětovném stisknutí tlačítka „D“ na středovém tunelu přepíná do „manuálního“ režimu, v němž nepřeřadí.
Vzhledem k tomu, že je motor umístěn za předními sedadly, doprovází jízdu i velmi zajímavá zvuková kulisa. Motor samotný zní vcelku hlasitě, k tomu se přidává zvuk sání, jehož nádechy jsou na boku za bočním sklem, tedy kousek za řidičovou hlavou. K tomu je tu i výfukové potrubí s aktivní klapkou (otevírá se v režimu Sport), jehož projev sice není tak živočišný jako u Renaultu Mégane R.S., který sdílí stejný motor, ale i tak si umí příjemně zaprskat.
Díky tomu, že motor je v autě umístěn vzadu uprostřed, je vyvážení auta skvělé, stejně jako jeho reakce na pohyby volantem. Milimetrový pohyb volantem okamžitě znamená reakci lehkého předku a ochotné zatočení.
V rámci krátkého seznámení jsme si vyzkoušeli běžné okresní silnice, ale i kratičkou uzavřenou pasáž s vracáky, kde jsme si mohli vyzkoušet také to, že tohle auto je hodně hravé od zadní nápravy. Stačí jen vypnout stabilizační systém (slouží k tomu dlouhé podržení fyzického tlačítka na středovém tunelu) a pak si jen pravou nohou výrazněji přidat plyn. Zadní část auta se odstaví auto překvapivě plynule přejde do smyku, žádné kousavé utrhnutí kvůli motoru umístěnému uprostřed nepřijde.
V lese, kde se tato kratičká rychlostní zkouška jela, byl ovšem povrch kluzký, takže se auto do smyku dostávalo ještě ochotněji, naopak bylo potřeba dávat pozor na klouzající přední nápravu. Na běžných silnicích při předchozí i pozdější testovací jízdě s tím problém nebyl.
https://www.instagram.com/p/CfLohpljVwL/
Závěr
První, leč bohužel velmi krátké seznámení s Alpine A110, konkrétně v nejostřejší verzi A110 S nás příjemně namlsalo. Jde o sportovní auto podle receptu, který se už dnes příliš „nevaří“. Základ tu totiž hraje nízká hmotnost i kompaktní rozměry. A ty jsou cítit i za volantem.
Nejde ale o surové sportovní auto, pro dnešní dobu je přeci jen trochu zjemněné, díky čemuž sice stále nabídne vcelku intenzivní zážitek z řízení, ale zároveň se s ním dá bez problémů jezdit i přes týden za pracovními povinnostmi či schůzkami. Klimatizace, multimediální systém ani navigace nechybí.