To, co dnes jezdí po silnicích, vypadá už všechno prakticky stejně. Dnes dopoledne jsme ale vyrazili na první jízdní seznámení s něčím, co v běžném silničním provozu vaši pozornost upoutá i když vás auta vůbec nezajímají. Tím „něčím“ je tříkolka Polaris Slingshot.
Není to auto v pravém slova smyslu, ale řídí se to pedály a volantem. Jenže síla motoru se přenáší na jedno zadní kolo. Výkon více než 170 koní a hmotnost ani ne 800 kg v tu ránu slibují velmi zajímavý jízdní prožitek. Přidejte k tomu výfuk vyvedený před řidičem přímo od motoru k zemi, pevný trubkový rám a otevřenou karoserii a jde o dopravní prostředek, který je svým pojetím někde mezi autem a motorkou.
Polaris Slingshot je homologovaný v kategorii L5e jako motorová tříkolka, tedy vozidlo se třemi symetricky uspořádanými koly vybavené motorem se zdvihovým objemem větším než 50 cm3, jedná-li se o spalovací motor, nebo s nejvyšší konstrukční rychlosti vyšší než 45 km/h. A to Slingshot splňuje beze zbytku. Maximální rychlost je až 220 km/h.
Karoserie je velmi nízká, kryjí ji polymerové panely, nemá dveře, ani boční okna, ba ani střechu. Interiér nabídne dvojici omyvatelných sedadel, která by však mohla mít zejména v oblasti ramen o něco lepší a výraznější boční vedení, rádio s 6 reproduktory a poměrně velkým displejem, bluetooth handsfree a další prvky (ne)zbytné výbavy. Ovšem například topení chybí. Slingshot je tak vhodný zejména do opravdu hezkého počasí.
Už se nemůžeme dočkat toho, až zjistíme, jak se s touhle agresivně vyhlížející tříkolkou jezdí. V přední části, která se vyklápí dopředu, se ukrývá atmosféricky plněný čtyřválcový motor GM s objemem 2,4 litru. Jeho výkon je 173 koní v 6 400 ot./min a točivý moment 227 Nm ve 4 700 ot./min. Pohyb (vpřed i vzad) zajišťuje centrálně umístěné 20″ zadní kolo (přední kola mají průměr 18″) prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. A nutno uznat, že zadní kolo toho má často k přenášení o poznání více, než snese. „Ustřelený zadek“ je tu otázkou mžiku. Polaris Slingshot ale není kousavý nebo jedovatý, o ztrátě přilnavosti vás informuje.
A informace sděluje nejen o ztrátě přilnavosti na zadním kole, ale také prakticky o čemkoliv dalším. Je to i díky supernízkému posezu, kdy je zadek posádky jen pár centimetrů nad asfaltem, a také tím, že ačkoliv „auto“ nabízí ABS, ESP i kontrolu trakce, je naladěno tak, aby řidiči do řízení příliš „nekecalo“. Samozřejmostí je možnost ESP zcela deaktivovat jedním jediným krátkým stiskem tlačítka umístěného přímo před řadící pákou. Pak bude ale potřeba zacházet s plynovým pedálem opravdu citlivě, protože Slingshot se klouže rád…
Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou bleskové, motor okamžitě reaguje. Nezarazí vás do sedaček, nevytvoří přetížení v řádu několika G, ale táhne příjemně. Nenuceně, leč výrazně. Díky atmosférickému plnění navíc výkon graduje a nabízí příjemnou výkonovou špičku. Ani jednu z těchto věcí už prakticky žádné dnešní auto zprostředkovat neumí. Čtyřválec má i poměrně pěkný a příjemný zvuk.
Díky zcela otevřené karoserii si jízdu užijete opravdu intenzivně. Homologace nevyžaduje helmu, přesto si ji raději vezměte. Věřte mi, že zážitek z jízdy to bude i tak neméně intenzivní. Široká (cca 2 metry) přední část má v obou rozích kola, kterými řidič otáčí s pomocí posilovače řízení. Ten je nastaven poměrně citlivě a nabízí od kol i slušnou odezvu. Poznámku mám jen k převodu řízení, který je poměrně pomalý, a to i přesto, že se Polaris chlubí tím, jak je sportovní“. V Americe jsou prostě zvyklí na něco jiného…
Chování téhle tříkolky na silnici je jiné než v autě, to se dá čekat už při pouhém pohledu. Přesto mě to za jízdy překvapilo. Ze Slingshotu je cítit jistá „analogovost“, takže si rychlou jízdu musíte zasloužit. Nejde jen tak sešlápnout plyn a otáčet volantem. S řízením je potřeba se trochu prát, naše první projížďka byla ale moc krátká na to, abychom si na sebe s autem zvykli, přesto k zábavě stačí rychlosti na hranici povoleného limitu mimo obec. S tím, jak s autem budete jezdit, budete se seznamovat, rychlosti i vaše odvaha jistě porostou.
Potěšilo mě řazení, protože převodovka je vcelku přesná, nabízí jistý odpor, ačkoliv mi přišlo, že při zařazení rychlosti tam není takové to „cvaknutí“. Líbí se mi nicméně to, že jednotlivé rychlosti na svá místa zapadají lehce, není potřeba se s řadící pákou prát. A není problém ani s opravdu rychlým přeřazením.
Je jasné, že jde primárně o auto pro zábavu, přesto se s ním bude dát jezdit i poměrně běžně. Již jsem zmínil, že nabízí rádio, ale také palubní počítač nebo trojici uzamykatelných odkládacích přihrádek. Skvělé je také naladění odpružení. To je nastaveno tak, že při klidnější jízdě není Slingshot prkenný a při té ostřejší naopak není zbytečně měkký. Na nerovnostech si ale sem tam poskočí a je potřeba ho vést pevnou rukou. Spotřeba paliva je sice v tomto případě údajem nedůležitým, přesto je podle dovozce v reálu kolem 8-9 l/100 km při svižné jízdě.
Zajímavá byla poznámka na prezentaci před testovacími jízdami. Polaris Slingshot si totiž nebudou kupovat jen majetní extroverti, ale také řidiči, kterým partnerka zakáže jízdu na motorce. Strach ze zranění partnera na motorce je pro ně velký a tříkolka přece jen nabízí o něco lepší bezpečnost. Jízda s touhle věcí je ale opravdu zábavná.
A co cena? Polaris Slingshot není pro každého. V celé EU ho pořídíte za jednotnou cenu 29 990 €, což je v přepočtu podle aktuálního kurzu 810 000 Kč. Pokud si tuhle tříkolku chcete pořídit, počítejte s tím, že budete neustále středem pozornosti, nikde se neschováte. Jo, a budou vás zdravit motorkáři! :)
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Polaris
Typ:,Slingshot
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 384 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,zadního kola
Výkon:,129 kW/173 koní v 6 400 ot./min
Točivý moment:,227 Nm v 4 700 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Délka:,3 800 mm
Šířka:,1 971 mm
Výška:,1 318 mm
Pohotovostní hmotnost:,764 kg
[/table]