Hyundai v posledních letech představuje jeden zajímavý koncept za druhým. Z těch konceptů ale nakonec vznikají sériové modely, které se příliš neliší. Typickými příklady jsou například Ioniq 5 anebo Staria. A právě druhé jmenované nás bude v následujících minutách zajímat.
Vypadá jako koncept, ale je to sériové auto
Hyundai Staria nahrazuje dosavadní model Hyundai H1. Ponechává stejný recept z hlediska auta jako takového, ale přináší zcela nový design, který navazuje na elektromobil Hyundai Ioniq 5.
Designový styl umí hezky popsat samotný Hyundai, který například o masce chladiče říká: „Vyzývavá a široká mřížka chladiče s jedinečným síťovým vzorem je nezaměnitelná. Její kosmický vzhled je po obou stranách vkusně doplněn nízko posazenými světlomety.“ Pokud se masku chladiče podíváte, můžete si všimnout, že je vlastně přes celou přední část prakticky od rohu k rohu a v jejích krajích jsou fullLED přední světlomety ve tvaru oblouku. Nad nimi je pak linka denního svícení.
Z bočního pohledu jde vlastně o docela obyčejnou dodávku a nic extravagantního tu v podstatě není, ale zezadu je to opět jinak. Vzadu dostala karoserie po stranách fullLED světlomety, které tvoří jednotlivé pixely. Zajímavé je, že horní třetina světlometů je nefunkční a jde pouze o designový prvek. Vůbec poprvé se u některého modelu Hyundai objevují dynamické LED ukazatele směru, Staria je má vzadu.
Auto, které si můžete prohlédnout na fotkách, je verze Staria Premium. Tu lze poznat podle toho, že dostala původní chromované prvky karoserie v barvě mosazi. Jde o masku chladiče, logo výrobce vpředu i vzadu, rámečky světlometů, mřížky v předním a zadním nárazníku, kola, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří.
7 nebo 9 míst
V České republice se zatím prodává osobní verze pro převoz pasažérů, užitková verze Van bude teprve následovat (cca za rok). Ta bude nabízet jednu nebo dvě řady sedadel (3 nebo 6 míst) a v zadní části bude plechová bouda na náklad.
Nyní se dá objednat osobní verze s 9, respektive 7 místy pro nejvyšší výbavu Luxury. Uvnitř je to docela běžný Hyundai dnešních dní. Ovládací panely, ale třeba i kapličku přístrojů můžeme znát například z nového Tucsonu, stejně jako ovladače automatické převodovky, které se nacházejí v palubní desce nalevo od volantu. Netradiční je velký displej multimédií, který má rychlou odezvu a pěknou jemnou grafiku zobrazení.
My jsme prozkoumali právě verzi Staria Premium, která má jen 7 míst k sezení. Důvodem je to, že prostřední řada sedadel je jiná. Jde o „relaxační sedadla“, jak je pojmenoval výrobce, jsou elektricky ovládaná a nabízejí vyhřívání i odvětrávání. Jednoduchým stiskem tlačítka je lze nastavit do pohodlné pozice, v níž cestující téměř leží a zase zpět. Z prostředních sedadel je také možné ovládat pravé přední sedadlo. Přední řada sedadel nabízí dvě samostatná sedadla, třetí řada sedadel je pro tři cestující.
Do zadní části interiéru se dá dostat elektricky posuvnými dveřmi. Ty se dají ovládat buď jednoduše tím, že zatáhnete za kliku nebo stisknete tlačítko na dálkovém ovladači na klíči, případě tlačítkem nad vnějším zpětným zrcátkem u předních sedadel. Zevnitř to jde ještě tlačítkem na sloupku. Elektricky ovládané může být i víko zavazadlového prostoru.
Jeden motor, dvě převodovky a pohon předních nebo všech kol
Když se na auto díváte, možná byste čekali nějaký elektrický pohon. Chyba lávky, Hyundai Staria je poháněn výhradně naftovým 2,2litrovým motorem, ačkoliv jistá forma elektrifikace je už na stole. Jaká přesně ale bude, to Hyundai zatím oficiálně neprozradil.
Naftový čtyřválec má vždy 130 kW/177 koní a 430 Nm. Standardně je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, za příplatek je k dispozici osmistupňový automat (nikoliv dvouspojková převodovka, kterou mají zpravidla ostatní modely Hyundai). Standardem je také pohon předních kol, čtyřkolka je ovšem možná za příplatek. A auto, kterým jsme se krátce svezli, mělo jak automat, tak i čtyřkolku.
Ticho, klid a pohoda
Hyundai Staria je obrovské auto. Výrobce jej nabízí výhradně s jednou délkou (5253 mm, rozvor: 3273 mm) i výškou (1990 mm) karoserie. Nakonec pak i kvůli tomu váží bez posádky přes 2,3 tuny, což se projevuje na dynamice. Ta je spíše vlažnější a pro zrychlování z připojovacího pruhu na dálnici se bude muset do plynového pedálu opřít naplno. Technické údaje prozrazují u „našeho auta“ zrychlení z místa na stovku za 13,5 sekundy a maximálku 185 km/h.
Tohle auto je při jízdě v interiéru velmi tiché – až překvapivě, tím spíše po srovnání s nedávno testovaným Volkswagenem Multivan T7. Také při jeho ladění podvozku kladl výrobce důraz hlavně na komfort pohodlí. Přes nerovnosti se auto přenáší ladně, od kol se neozývají žádné nepříjemné rány a na hladké silnici se auto příjemně pohupuje.
Závěr a cena
Hyundai Staria je autem, které na první pohled zaujme designem. Jenže ono pak dokáže zaujmout i tím, co nabízí a jak jezdí. Nepřesvědčí sice dynamikou, ale přesvědčí komfortem a pohodou na palubě. Nechybí samozřejmě moderní prvky výbavy, ale i aktivní jízdní asistenty, což je možné i díky shodné platformě s Hyundai Santa Fe.
Auto už je možné nějakou dobu objednávat. Ceník aktuálně startuje na částce 899 990 korun s DPH za nejlevnější verzi Comfort s manuálem a pohonem předních kol. Auto, kterým jsme jezdili, je naopak tou nejdražší variantou Luxury s pohonem všech kol a automatem. Jeho cena je od 1 449 990 Kč s DPH.