Na českých silnicích přibývá automobilů, ale jejich stáří dosahuje čím dál vyšších hodnot. K třetímu čtvrtletí roku 2024 činil průměrný věk v ČR registrovaných osobních vozů 16,41 roku. A to je oproti konci roku 2023, kdy přibylo více než 100 tisíc aut, další nárůst. Celkový počet aut v ČR aktuálně dosáhl téměř 6,7 milionu. Tento trend řadí Českou republiku na spodní příčky v rámci evropského srovnání, kde je průměrné stáří automobilů 12,3 roku.
Dovoz starších ojetin stále přispívá k zastarávání českého vozového parku. Až 23 % dovezených osobních vozidel bylo starších než 15 let, přičemž více než polovina všech automobilů v naší zemi spadá do této kategorie. Pouze 5,6 % vozů je mladších pěti let, což poukazuje na zastaralý vozový park, který ovlivňuje nejen bezpečnost na silnicích, ale i znečištění ovzduší.
Zastarávání se nevyhýbá ani jiným kategoriím. Průměrné stáří lehkých užitkových vozů činí podle českého Svazu dovozů automobilů (SDA) 14,81 roku, autobusy mají průměrný věk 15,10 roku a nákladní automobily dokonce 18,64 roku. Ještě kritičtější situace panuje u motocyklů a traktorů, které mají průměrný věk přes 30 let.
Alarmující je ovšem fakt, že máme starší auta než na Slovensku. Tamní průměrné stáří osobních automobilů je „jen“ 14,3 roku. I tak je to ovšem stále nad evropským průměrem.
To mě fakt plíce netrhá. Nebudu likvidovat něco,co spolehlivě funguje ke spokojenosti majitele jenom proto, že banda ekofanatiků vykřikuje nějaká dogmata. Prospěji tím planetě mnohem více,protože kvúli mě nemusí nikdo vyrobit nové auto jehož výrobní proces zanechá uhlíkovou stopu mnohem větší.
Já na tom nic alarmujícího ani špatného nevidím.