bmw_x5-nehoda-zima
Foto: PxHere

Průměrná cena povinného ručení už druhý měsíc v řadě mírně klesla. V listopadu se cena snížila o 54 korun na 6 390 korun. Jedná se o druhou nejnižší hodnotu za celou historii sledování POVIndexu. V meziměsíčním srovnání zlevnilo povinné ručení v menších městech o poznání výrazněji než v hlavním městě. Vzhledem k výraznému celkovému zdražování však odborníci neočekávají, že současný trend bude pokračovat i v příštím roce.

„Současná hodnota POVIndexu je druhá nejnižší od počátku jeho sledování, první příčku si drží duben letošního roku. Loni v listopadu byla cena povinného ručení vyšší o 291 korun, a ve stejném období roku 2019 dokonce o 1 133 korun. Řidiči by se měli připravit na to, že v průběhu příštího roku povinné ručení zdraží, přestože se nejspíš nebude jednat o dramatické změny,“ upozorňuje Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting.

Přečtěte si také:  Prodej elektrických aut v Evropě poprvé překonal nafťáky. Je velká elektrifikace už tady?

Listopadová hodnota POVIndexu činí 6 390 korun a vychází méně i v porovnání s celkovou průměrnou hodnotou indexu od počátku jeho sledování, která činí 6 765 korun.

Při regionálním pohledu zlevnilo povinné ručení (počítáno s roční platností) mnohem výrazněji řidičům v menších městech (typu Benešova) než majitelům vozidel v Praze. Ti za něj v průměru zaplatili o pouhých 8 korun méně než v říjnu, a sice 7 081 korun. Naproti tomu řidiči v Benešově zaplatili za roční pojistné letos v listopadu 5 700 korun, což je o 98 korun méně než v říjnu. Před rokem byla jeho cena v Praze v průměru 7 312 korun, zatímco v případě menšího města se držela na listopadové částce 6 050 korun.

GRAF-BC-POVIndex-listopad-2021
Zdroj: Broker Consulting
Přečtěte si také:  Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění

Broker Consulting POVIndex byl poprvé spuštěn v srpnu roku 2019. Od svého počátku sleduje vývoj nákladů na povinné ručení pro řidiče bez historie, ať už se jedná o nového řidiče, nebo o řidiče, který donedávna užíval služební vozidlo. POVIndex je počítán odlišnou metodikou, než jako používá ČKP. Pro vizualizaci je zvolena Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. POVIndex zastupuje běžné vozidlo podobné kubatury a výkonu ve vyšších hodnotách plnění, kdy první hodnota udává limit pojistného plnění pro případ škody na zdraví a druhá částka limit pro škody na majetku a ušlém zisku. Index je složen z těchto limitů povinného ručení: 36 % 100mil/100mil, 55 % 150mil/150mil a 9 % 200mil/200mil. V dlouhodobém horizontu lze díky POVIndexu sledovat, zda pojišťovny základní sazby u typického vozu spíše zdražují, nebo zlevňují.

Přidat komentář