Provozní a pohotovostní hmotnost jsou dva pojmy, které jsou si velmi podobné. A podobné jsou si i jejich hodnoty, vždy se liší o desítky kilogramů. Liší se totiž v tom, co se do nich zahrnuje. Hodit se vám to může hlavně třeba v situacích, kdy potřebujete naložit nebo odvézt nějaký náklad, ale nevíte, zda se vejdete do maximální povolené hmotnosti.
Rozdíl mezi pohotovostní a provozní hmotností
Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma pojmy je „přítomnost“ řidiče a případně dalšího základního vybavení auta. Provozní hmotnost je vždy obvykle o něco vyšší než pohotovostní hmotnost, protože zohledňuje vždy normovaných 75 kg řidiče.
Pohotovostní hmotnost
Pohotovostní hmotnost vozidla je hmotnost prázdného auta, do které se však navíc zahrnují následující položky:
- Plná nádrž paliva (typicky 90 % kapacity nádrže).
- Všechny provozní kapaliny (oleje, chladicí kapalina, kapalina do ostřikovačů, brzdová kapalina).
- Rezervní kolo, pokud je součástí výbavy.
Jde tedy o hmotnost vozidla připraveného k provozu, ale bez řidiče, pasažérů nebo jakéhokoliv nákladu.
2. Provozní hmotnost
Provozní hmotnost zahrnuje vše, co je zahrnuto v pohotovostní hmotnosti, ale navíc obsahuje:
- Hmotnost řidiče (obvykle standardně 75 kg).
- Někdy i hmotnost dalších provozních položek nebo příslušenství (v závislosti na normě, podle které se hmotnost měří).
Pokud se tedy například potřebujete vejít do limitu autopřepravníku nebo s obytným vozem do limitu 3,5 tuny, počítejte vždy pohotovostní hmotnost a pak teprve hmotnost posádky, případně nákladu. Pokud tedy potřebujete například odvézt auto na přívěsném vozíku, ale s provozní hmotností byste o fous překonali maximální možné zatížení, nezoufejte. Zajímá vás totiž právě pohotovostní hmotnost.