Audi e-tron Sportback

Elektromobilitu se snažily státy propagovat úlevami a dotacemi, ale lze to i jinak a bude to asi čím dál častější. Lze to i tak, že se naopak budou znevýhodňovat auta na fosilní paliva – třeba i vysokými cenami za paliva. V Nizozemí už stojí litr benzinu více než 2 €, tedy přes 50 Kč.

Přečtěte si také:  Spalovacím motorům zvoní definitivní umíráček. Za pár let si je nekoupíme

Země, kde už má elektromobilita velmi silný hlas a tamější úřady se ji nebojí vymáhat ve velkém, je Nizozemí. Vždyť třeba koncem loňského roku se elektromobilů prodávalo víc než všech ostatních aut. V prosinci bylo totiž 70 % ze všech prodaných aut jen plně elektrických. A to je dokonce ještě více, než kolik elektromobilů se prodává v jejich evropské baště: v Norsku.

Nizozemí je navíc zemí, kde chtějí prodej nových spalovacích aut zakázat už v roce 2030, přičemž v celé EU je to v plánu „až“ o pět let později. A nejde to právě pozitivní podporou, nýbrž zákazy toho, co se spalovacími auty souvisí.

Přečtěte si také:  Odstavené elektromobily ve Francii: Na facebooku se tvrdí, že znečišťují životní prostředí, ale je to naprostá hloupost a hoax

Pokud například v Nizozemí vlastníte velké SUV s hmotností nad 2,5 tuny a provozujete ho v nejhustěji obydlené provincii Jižní Holandsko, nacházející se kolem Haagu a Rotterdamu na pobřeží Severního moře na západě země, budete jako soukromá osoba platit ročně daň ve výši kolem 4100 eur (v přepočtu 105 tisíc korun). Pokud ovšem vlastníte elektromobil (ať už bateriový anebo vodíkový), neplatíte nic.

Benzín je oproti loňskému minimu o 8 korun dražší. Zájem o plošné ceny paliv i proto v prvním pololetí dále výrazně rostl

Tuto daň za své SUV budete platit ale teprve až potom, co si auto zaregistrujete a dostanete registrační značky. A to samozřejmě znamená další velkou daň, která se může pohybovat i v desítkách tisíc eur. Třeba za Mercedes-AMG G 63, který vypouští 370 gramů CO2, si musíte připlatit dalších 24 492 eur (v přepočtu necelých 630 tisíc korun).

Přečtěte si také:  Legendární Audi quattro ožije v podobě elektrického sporťáku se třemi motory

Pokud už jste všechny tyto daně zaplatili, ani to neznamená, že už budete jezdit bez starostí. Tamější politici zdanili také paliva, takže jsou tam aktuálně zdaleka nejdražší napříč celou Evropou.

Takto vypadaly průměrně ceny paliv v 15 vybraných evropských státech k 15. červenci 2021:

Země Benzín (E95) Nafta
Bulharsko 1,07 1,05
Česká republika 1,30 1,23
Finsko 1,70 1,52
Francie 1,57 1,44
Chorvatsko 1,45 1,39
Nizozemí 1,84 1,67
Maďarsko 1,26 1,25
Německo 1,60 1,39
Norsko 1,67 1,48
Polsko 1,23 1,19
Rakousko 1,31 1,25
Slovensko 1,41 1,25
Itálie 1,65 1,51
Turecko 0,73 0,67
Ukrajina 0,94 0,90

Zdroj: ec.europa.eu, tolls.eu, benzin.sk

Přečtěte si také:  Renault končí s naftovými motory. Nechce do jejich vývoje investovat další peníze

Teď už ale cena benzinu vyskočila dokonce na 2 €, o čemž informoval například nizozemský magazín Netherland News Live. Zatím se to pro některé obyvatele vyplatí řešit tankováním v zahraničí, kde mohou být ceny i o 50 centů levnější, ale je jen otázkou času, kdy podobnou politiku zavedou i další evropské státy.

4 komentáře

  1. Hlavně zkuste zrovnat normální stát, ne stát kde je minimální mzda pomalu dvojnásobek a průměrný plat přes 100000. To bych byl ještě šťastnej za benzín, že platím přes 50.

  2. enom by mě zajímalo, kde jste vzali Německo1,39€ za naftu a 1,60€ za benzin. Já v Německu žiju a pracuju a tankuju naftu od 1,22€ do 1,35€. Proč píšete takové fantasmagorie.

Přidat komentář