Rallye Dakar 2023 se blíží, odstartuje už letos na Silvestra. Své nové auto pro dakarský závod představil už i Martin Prokop a na Shrekovi provedl jeho tým velké změny, které se podepsaly na designu, ale také na rychlosti.
„Bylo potřeba auto zrychlit“
V letošním roce bojovali pilot Martin Prokop a spolujezdec Viktor Chytka na dakaru s tím, že jejich závodní auto nebylo dostatečně rychlé. Na dlouhých přejezdech, kde se držel tzv. plný plyn, se nedokázalo dostat na maximální povolenou rychlost 170 km/h, takže Shrek, jak se závodní vůz jmenuje, na soupeře ztrácel. To bylo potřeba pro letošní rok vyřešit.
Podle Martina Prokopa by to mělo být vyřešeno, byla optimalizována aerodynamika. Shrek byl naskenován ve 3D a putoval do počítače. Větrný tunel simulovaly počítačové programy a podle něho bylo auto upraveno. Velký problém je podle Martina Prokopa velká plocha čelního skla, která dává autu velký odpor a navíc se tu vzduch zastaví a víří se kolem. I proto přibyly na A-sloupek zvláštní deflektory, které by nechtěné turbulence měly rozbít. Větší změny jsou na zádi. O té závodník doslova řekl, že je ošklivá, ale kvůli lepší aerodynamice je potřeba. Podle počítačových simulací totiž za autem v původní verzi vznikala velká turbulence, která jej brzdila.
K tomu, že se auto nemohlo rozjet na svou maximální rychlost, jistě přispěla i loňská změna, kdy tým přešel do kategorie T1+. Ta mimo jiné povolila výrazně větší pneumatiky. A čím jsou pneumatiky větší, tím jsou také těžší a mají větší odpor. Velká kola ale pro letošek zůstala, přesto by auto mělo být rychlejší a maximálně povolených 170 km/h by mělo dosáhnout.
Panely karoserie jsou, aby bylo auto co nejlehčí, z karbonu. „Tovární týmy by se nám smály, kdyby věděly, jak jsme si vyráběli kopyta a jak panely karoserie vznikaly,“ říkal Martin Prokop, když vyprávěl o tom, jak tým pro výrobu panelů karoserie využíval i karton.
„Naše těla už to někdy nezvládala“
Dakarská rallye je závodem, který se jede v terénu, mnohdy i v docela náročném terénu, ale stále co nejrychleji to jde. Posádka závodního Shreka na tiskové konferenci poznamenala, že někdy už to je opravdu tak náročné, že to fyzicky bolí, proto se v letošním roce zaměřili také na úpravu podvozku.
Martin Prokop prozradil, že tlumiče dostaly drobná vylepšení, která jízdu zlepšila. Nové tlumiče by měl dodat jiný dodavatel, ale je otázkou, zda to do letošního Dakaru zvládne. Tlumiče je totiž potřeba nejprve vyrobit, nejde o žádné „skladovky“.
Pořád osmiválec
Co se týká motoru, ten je zatím stále původní. Pod kapotou tak najdeme atmosférický osmiválec ze současné generace Fordu Mustang. Pětilitr Coyote je podle Prokopa léty a desetitisíci až statisíci kilometry prověřený a drží bez problémů. Plány na nový motor přesto tým má.
Pro některé příští ročníky chce Martin Prokop použít vidlicový šestiválec s dvěma turbodmychadly z „placatého“ Fordu GT. Výhodou tohoto motoru je nižší hmotnost, větší točivý moment a samozřejmě pružnější reakce. Je ovšem potřeba jej důkladně otestovat, najít jeho slabé stránky a vědět, kde jsou naopak i jeho silné stránky. A také není úplně jednoduché jej sehnat.
Rallye Dakar 2023
Rallye Dakar 2023 odstartuje 31. 12. 2022. Poslední 14. etapa by měla končit v saúdskoarabském Dammamu 15. 1. 2023. Detaily trati pořadatel oznámí ve čtvrtek 1. prosince 2022.