prvni_jizda-2022-elektromobil-bmw_i4_m50d- (13)

Prodeje elektromobilů v EU vzrostly za 4 roky desetinásobně. Do roku 2030 bude každé druhé nové auto v Evropě na elektřinu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Arval - Tisková zpráva - Foto: BMW - 10. 3. 2022


Počet elektromobilů na unijních silnicích stabilně roste. Za poslední čtyři roky vrostl počet prodaných vozů na elektřinu desetinásobně. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců aut (ACEA).

Podle nich jezdí v současnosti každé páté nové auto prodané v Evropské unii na elektřinu. Podle odborníků bude počet elektroaut narůstat, globální studie KPMG Global Automotive Executive Survey 2021 předpovídá, že do osmi let bude polovina nových aut Evropě poháněna elektřinou.

Náklady elektromobilů se vyrovnají s konvenčními auty v roce 2030

Podle průzkumu KPMG se přibližně za osm let vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na vozy se spalovacími motory. Tento názor zastává 77 % z více než 1000 respondentů průzkumu z řad globálních výrobců aut, nákladních vozů, dodavatelů energií pro automobilový průmysl nebo technologických společností.

Přečtěte si také:  Lexus představuje v Goodwoodu Electrified Sport Concept,který z 0 na stovku zrychlí asi za dvě sekundy

„K vyrovnání nákladů na pořízení a provoz elektromobilů s vozy na konvenční pohony by mohlo dojít i dříve. Vliv na to bude mít vývoj cen bateriových článků, které ovlivňují cenu elektromobilů a také zvyšující se cena ropy. S masovým rozšířením elektromobilů se budou zlevňovat použité technologie a tím klesne v relativní hodnotě vůči kupní síle řidičů i jejich cena,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval pro elektromobilitu.

Dobíjení z veřejné sítě? Maximálně půl hodiny

Průzkum KPMG také ukázal, že trpělivost uživatelů elektromobilů k době nabíjení z veřejné sítě je omezená. Více než tři čtvrtiny respondentů odpovědělo, že maximální doba, po kterou jsou ochotni čekat na dobití elektromobilu do 80 % kapacity baterie, je 30 minut.

Izraelský start-up má recept na řešení největšího problému elektromobilů. Připravuje ultra rychlé dobíjení

„Většina řidičů elektromobilů své vozy dobíjí buď z domácí nebo firemní třífázové zásuvky či wallboxu, vysokorychlostní dobíječky využívají buď nouzově v městském provozu, nebo při delších cestách. Rychlost nabíjení přímo ovlivňuje konkurenceschopnost elektromobilů vůči vozům se spalovacími auty. Proto dealeři či leasingové společnosti nabízejí k elektroautům kompletní servis v podobě instalace wallboxů či univerzálních nabíjecích karet,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu, který poskytuje operativní leasing elektromobilů. 

Rozvoji elektromobility v EU nahrávají firmy a leasingové společnosti

Firmy volí zařazování elektrických vozů do svých flotil nejen z důvodu nižších nákladů na servis, ale také kvůli firemní image a plnění interních cílů uhlíkové neutrality. Na zvýšenou poptávku reagují i leasingové společnosti, například Arval hodlá do roku 2025 provozovat 700 tisíc elektrifikovaných vozidel, což by představovalo více než třetinu celkově provozovaných vozů v zemích, kde společnost působí.

Výstavba dobíjecích stanic prodejům elektroaut nestačí

Zvyšujícím se prodejům podle asociace ACEA nestačí výstavba dobíjecích stanic. Zatímco prodeje nových vozů vzrostly od roku 2017 v EU více než desetinásobně, ve stejném období se zvýšil počet dobíječek pro elektromobily jen 2,5 krát.

Přečtěte si také:  Aplikace POWERPASS nabízí řidičům škodovek přístup k více než 310 000 nabíjecích stanic v Evropě

„Výstavba dobíjecích stanic je také značně nerovnoměrná, celých 70 % z celkového počtu jich je pouze ve třech zemích EU – Nizozemsku, Francii a Německu. České dobíječky zabírají jen 0,5 % z celkového počtu, ačkoli jejich množství neustále roste. Do budoucna bude nutné stavbu dobíjecí infrastruktury ještě více iniciovat pobídkami pro soukromé firmy. Finance by měly směřovat především do zemí střední a východní Evropy s prozatím nižší kupní silou,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek