Když se řekne sedmiválec, možná se podivíte, že jste o takovém motoru nikdy neslyšeli. A není to vůbec divné, protože přestože o něm inženýři uvažovali, praxe ukázala, že jde o slepou uličku. Liché motory v autech nám tak zůstaly jen se třemi a pěti válci.
Každý spalovací motor produkuje vibrace. Vznikají při pohybu pístů, otáčení klikové hřídele a i při činnosti některých dalších pohyblivých součástí. Pokud se tyto vibrace nepodaří vyvážit, motor nepracuje hladce a může docházet k rychlejšímu opotřebení ložisek, ale také k tomu, že bude házet celým autem a tím se tak nebude jezdit komfortně.
Přečtěte si také:
Motory se sudým počtem válců, například čtyřválce či šestiválce, lze vyvážit relativně snadno. U lichého počtu válců je to ale složitější, síly od jednotlivých pístů nejsou symetricky rozloženy. Stačí si vzpomenout na tříválec: je lehký a relativně úsporný, ale má drsný chod. Výrobci ho tak často musí krotit pomocí vyvažovacích hřídelů.
Pět ano, sedm ne
Pětiválcové motory se přesto v osobních autech prosadily. Znalci je znají zejména z modelů koncernu Volkswagen, zejména Audi, ale také z Volva nebo Fiatu. Díky vhodnému zapalovacímu pořadí (1-2-4-5-3) nabízejí plynulejší chod než tříválce a jejich vibrace lze účinně tlumit.
Třetina řidičů nevědomky poškozuje motor svého auta. Neděláte to také?
Sedmiválec má ale zásadní nevýhodu. Kliková hřídel by musela být extrémně dlouhá (vždyť by to byl delší motor než řadový šestiválec) a pevná, aby odolala silám i při vysokých otáčkách. Jeho výroba by byla složitá, nákladná a výsledný motor by byl těžký a velký. V moderních autech, kde je pod kapotou omezený prostor, by to znamenalo rozsáhlé úpravy celé přední části vozu. Navíc by vyšší hmotnost zvýšila spotřebu i emise.
Kde se sedmiválce používají
I přesto ale sedmiválcové motory přece jen existují, jen nejsou v osobních autech. Napříkald třeba společnost AGCO Power vyrábí 9,8litrový dieselový sedmiválec pro traktory a zemědělské stroje. Tyto motory běží při nízkých otáčkách a při stálém zatížení, což znamená, že se problémy s vyvážením dají řešit snáz než v autě, kde se otáčky často mění. Existují i některé sedmiválce pro lodě.
Přečtěte si také:
Podobně fungovaly i hvězdicové motory v historických letadlech. Tam se běžně používaly konfigurace s 5, 7 či 9 válci uspořádanými do kruhu. Díky centrálnímu protizávaží bylo možné motor vyvážit i při lichém počtu válců.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Naftový i benzínový pětiválec od VW běží krásně není velký rozdíl od šestiválce.
Mě by spíš zajímalo co výrobce nutí k použití lichých počtů, když se to bez vyvažovacích hřídelů vyvážit nedá. Nejlepší je šestiválec a přesto se používá minimálně.
Sedmiválcové motory se běžně používají – 2T diesel v lodích. V 2T motorech žádné písty nechodí spolu, tak se nevyvažují souměrně.
Ve 4T motorech, kde 2 písty chodí spolu, je dokonale vyvážený řadový šestiválec, nic dokonalejšího udělat nelze. Pouze kombinace 2 řadových šestiválců do V12.
4T pětiválec je úplně stejně špatně, jako sedmiválec nebo tříválec. Jediný důvod, proč se dělá, je že se objemem a rozměry hodí do některých aut.
Jak že v 2T motorech nechodí písty spolu? Vždyť jsou také mé jedné hřídeli…
Taky nechápu proč by nechodily spolu. Dvoutakt nebo čtyřtakt vůbec nesouvisí s vyvažováním.
Ve volvech se 5ti válece používají více než 30let a patří mezi nejspolehlivější. Jak diesly tak benziny. Takže to rozhodně není šatně. To jsou fakta. A vůbec nejlepší je dvoulitrovy dieslovy 5ti válec. Špičkový chod bez vibrací a skvělý výkon. Takže jen bla bla bla.
Jenže hvězdicové motory musí mít lichý počet válců.
V jedné hvězdici, Pokud je dvouhvězdicový, tak má naopak sudý počet. A taky to platí pouze pro čtyřtakt, u dvoutaktu je libovolný počet válců (minimálně 3…).
Pokud vím, tak hvězdicový dvoutakt byl vyroben jen v jediném kusu, kdy asi před dvěma lety vyrobil jeden chytrý člověk desetiválec do Péráku, jmenuje se to Bistella. Motor je složen ze dvou hvězdicových pětiválců a pěti Rootsových dmychadel. Bez nich je technicky nemožné dvoutaktní hvězdicový motor sestrojit.
slavný šestidobý motor Járy Cimrmana
sání, komprese, výbuch, výfuk, mazání a odpočinek ;o)
šestitaktní má experimentální Porsche -sání ventilem-sání šoupátkem z boku-komprese-výbuch-výfuk šoupátkem do boku-výfuk ventilem
uvidíme!
Jo takový sedmiválcový šestitaktní motor. To by bylo záživné pro motoráře.
Sedmivalce jsou ale nikdy ne 6taktni. Ono jsou buď dvoudobý nebo ctyřdoby cykly jiný zatím nikdo nevymyslel.
Mazda Xedos používala PĚTIDOBÝ cyklus – navíc tam byl výplach pomocí Lysholmova dmychadla na konci expanzního zdvihu.
6 tak má patentovaný Jára Zimmermann……
Nikoliv, podle dochovaných pramenů měl Jára Cimrman paten t na třítaktní motor, sání, komprese a výfuk. A obratný podvodník Nikolaus August Otto pouhým přidáním jednoho taktu mu jeho vynález ukradl
Cimrmanův třítakt měl fáze: výbuch – úklid – oprava!!!