skoda-nejvetsi_showroom_na_svete- (1)

Proč jsou nová auta tak drahá? Ceny zvyšují hlavně tyhle důvody

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Auto Express, Cox Automotive - Ilustrační foto: Škoda - 23. 3. 2025


Ceny nových aut neustále rostou. Nejvíc se růst cen projevil v posledních 5 letech, za což mohla jedna krize za druhou. A proč to tak je? Na to se pokusíme podívat.

Například britský magazín Auto Express uvádí, že průměrná ceníková cena benzinového auta vzrostla za posledních 10 let ve Velké Británii z 27 035 liber na 45 218 liber. To je nárůst o 67 %, což je výrazně víc než obecná inflace spotřebitelských cen a růst mezd. V případě hybridů je to podle analytiků společnosti Cox Automotive nárůst z 30 485 liber v roce 2015 na 44 273 liber v roce 2024, což odpovídá nárůstu o 45 %.

Jsou to sice údaje pro Velkou Británii, která před nedávnem vystoupila z EU, což znamená další (i finanční) komplikace, ale ceny vzrostly i v České republice. Když v roce 2015 na trh přicházela třetí generace Škody Superb, její cena startovala přibližně na 600 tisících, ke konci produkce v roce 2023 už ale její cena startovala na přibližně 900 tisících korunách. A podobné to je i u jiných modelů aut všech značek.

Odnesly to malé a levné modely

Nárůst cen aut odnesly hlavně malé a levné modely, protože jejich cena se v průběhu 10 let mnohdy i zdvojnásobila, přestože výdělek automobilky tomu neodpovídal. Automobilky tak raději vyráběly větší, luxusnější a dražší modely, na kterých měly výdělek větší.

Co stojí za růstem cen?

Růst cen se dá očekávat, kvůli inflaci rostou ceny všeho. U aut se ovšem nárůst ceny projevuje opravdu velmi. A co jsou hlavní faktory, které růst cen aut ovlivňují?

  • Regulace
  • Rostoucí náklady na suroviny
  • Problémy v dodavatelském řetězci
  • Měnící se preference spotřebitelů
  • Dopady pandemie Covid-19

COVID-19 jako spouštěč růstu cen

Prakticky tím nejzásadnějším pro razantní zvýšení cen aut byla pandemie koronaviru před 5 lety. Ta totiž způsobila zastavování výroby aut kvůli samotným lockdownům, ale následně také kvůli nedostatku dílů, které nezvládaly firmy automobilkám dodávat. Prodeje se zásadně propadly a ceny naopak narostly.

Covid-19 ovšem změnil tradiční model evropských automobilek, které do té doby vyráběly auta jako Baťa cvičky a zákazníci si je mohli jednoduše koupit. Při pandemii a po ní byl ovšem aut naopak kritický nedostatek, což ceny vyšroubovalo nahoru. Chyběly hlavně chipy.

Další zásadní událostí byl konec února 2022,kdy Rusko vtrhlo na Ukrajinu. I to totiž způsobilo problémy v dodavatelských řetězcích v automobilovém průmyslu, což se na cenách také projevilo.

Výbava a emise

„Jedním z důvodů růstu cen je rostoucí hmotnost automobilů,“ vysvětluje viceprezident společnosti značky Dacia Patrice Lévy-Bencheton. Od roku 2000 se průměrná hmotnost evropských aut zvýšila o 21 % a průměrný výkon motorů vzrostl o 56 %. Důvodem jsou přísnější bezpečnostní i emisní předpisy, ale také změna spotřebitelských preferencí. Noví majitelé aut chtějí větší SUV. To vše dohromady ovšem znamená zároveň problémy a další zdražování. Větší auto znamená ještě vyšší hmotnost, což společně s vyšším výkonem motoru znamená i vyšší spotřebu paliva a tím pádem emise. A to v konečném důsledku znamená vyšší pokuty z EU.

Souvisí to s neustále se zpřísňujícími emisemi v EU. Evropská komise totiž pravidelně stanovuje přísné cíle pro snižování emisí CO₂. Automobilky v roce 2025 nesmějí překročit průměr 93,6 g/km v rámci celé své flotily a konkrétních prodejů všech svých automobilů za celý rok. Tato hodnota se má navíc každý rok snižovat, přičemž v roce 2030 to má být hluboce pod 50 gramů.

„Pokud chtějí výrobci dosáhnout cíle pro rok 2025, musí elektromobily tvořit 22 % celkového prodeje,“ vypočítává Lévy-Bencheton. V roce 2023 přitom byl podíl elektromobilů na prodejích nových aut v Evropě jen 14 %. Od začátku roku tyto pokuty některé automobilky promítly rovnou do prodejních cen.

Bezpečnost

Zvýšení cen má na svědomí i lepší bezpečnostní výbava aut. Vždyť například od července 2022 nařídila Evropská unie, aby všechna nová vozidla byla vybavena moderními bezpečnostními technologiemi, jako jsou:

  • Autonomní nouzové brzdění
  • Varování před překročením rychlosti
  • Asistent udržování v jízdním pruhu
  • Monitorování pozornosti řidiče

Tyto technologie ale samozřejmě potřebují další řídicí jednotky, čidla, kamery, radary a podobně. A to samozřejmě opět výrobu prodražuje. Od poloviny roku 2024 navíc musejí mít všechna nově registrovaná auta systémy GSR2, které upozorňují i na překročení rychlosti, a zlepšena musela být i jejich IT bezpečnost. Některé automobilky tak některé své modely raději přestaly vyrábět, případně je nabízet na trzích EU.

Euro 7: Další zdražování

Další zdražování se dá opět brzy očekávat. Souviset bude s chystanou emisní normou Euro 7. Ta totiž kromě měření emisí ze spalovacích motorů bude měřit i emise z brzd a pneumatik. Evropská asociace ACEA odhaduje, že kvůli tomu vzroste průměrná cena nového auta o dalších asi 50 tisíc korun. Výrobci na základě toho upozorňují na to, že po roce 2026 už na evropském trhu nebude žádné nové auto s cenou pod asi půl milionu korun.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru