Ze všech stran už nějakou tu dobu posloucháme, že v elektromobilitě leží nejbližší, ekologicky příznivá budoucnost automobilismu. Hádat se nebudeme, ale stále si tak nějak myslímě, že vše není tak zelené, jak to na první pohled vypadá.
Abyste nám rozuměli. Elektromobily nás v redakci baví a mezi auta, která bychom si do garáže klidně postavili rozhodně patří jak třeba Tesla Model S, tak například BMW i3. Ale ani ne tak proto, že jde o „čistý“ způsob dopravy, ale spíše pro vlastnosti zrovna těchto dvou aut. Na takřka nulový ekologický dopad elektromobilů, který je v souvislosti s nimi tolik skloňován, nevěříme. A nejsme jediní.
Vědci z amerického Massachusettského technologického institutu se soustředili právě elektromobily a jejich dopad na životní prostředí, a třeba právě Tesla Model S z toho nevyšla úplně dobře. Z výsledků měření vyplývá, že eSko má stejný emisní dopad jako malé auto s benzinovým agregátem pod kapotou. Vědci totiž vzali v potaz to, o čem se moc nemluví. Tedy nejen dopad provozu auta, ale i jeho výrobu nebo emise, které vzniknou v elektrárnách při výrobě elektrického proudu. Ještě dodáme, že Tesla nebyla jediným zástupcem těchto počtů. Na paškál si vědci vzali i BMW 750i xDrive nebo Mitsubishi Mirage.
Že se na prvním, ale v tomto případě nejhorším místě objevilo BMW s emisemi CO2 385 g/km, to asi nikoho nepřekvapí. Že ale benzinové Mitsubishi s hodnotou 192 g/km CO2 pokoří Teslu s 226 g/km, CO2 to už překvapením je. Nejde ani tak o provoz, jako spíše o velmi ekonomicky a hlavně ekologicky náročné získávání u nás v posledních týdnech tolik skloňovaného lithia, které je potřeba do baterií.
Vědci ale přiznávají, že výsledná data vychází z propočtů a čísel, kterým se říká energetický mix a která jsou aktuální pro americký středozápad. Je tedy možné, že v místech, kde je energetický mix jiný, budou i jiné výsledky. I tak ale takové americké měření ukazuje, že není vše tak úplně křišťálově čisté, jak se nám někteří snaží namluvit…