Letos je to 40 let od chvíle, kdy posádka kamionu LIAZ se startovním číslem 627 poprvé dovedla československé barvy do cíle Rallye Paříž–Dakar. A ten příběh se teď vrací ve velmi hmatatelné podobě. Výročí totiž teď připomíná limitovaná edice hodinek PRIM Dakar LIAZ 1985, která vznikla v počtu pouhých 40 kusů.
Základem je lehké a pevné pouzdro z uhlíkového vlákna. Každý kus navíc vytváří díky struktuře karbonu vlastní kresbu. Do sportovního ladění zapadá vodotěsnost 10 ATM a šroubovací korunka. Uvnitř pracuje švýcarský quartzový chronograf Ronda 5020.B. Rozměry hodinek jsou 46 × 13 mm, což znamená, že to nejsou úplně decentní hodinky. Sklo je rovné safírové, tedy odolné proti poškrábání, luneta keramická s tachymetrickou stupnicí v bílé barvě a na vnitřní straně pouzdra je jemná rytina „Dakar Liaz“.
Přečtěte si také:
Barvy, symboly, fakta. Z Dakaru na číselník
Design vychází z barev legendární závodní Liazky. Bílá, žlutá a tóny modré se potkávají na matném číselníku a pokračují i na řemínku s odpovídajícím prošitím. Barevné prvky zvýrazňuje technologie olejové výplně.
Zkosené indexy jsou ručně broušené a opatřené luminiscencí pro čitelnost i ve tmě, minutový věnec je modrý se zvýrazněnými žlutými číslicemi. Chronografové subčíselníky mají jemnou strukturu, která je orámována žlutou a modrou barvou. Na pozici 12. hodiny je originální index ve tvaru kefíji, na pozici 6. hodiny najdeme datum. Ručičky mají broušený povrch a luminiscenční výplň, ručka stopek nese šachovnicový motiv.
Funkční detail zaujme na 9. hodině. Subčíselník ukazuje dvě měřítka najednou. Větší ručička měří do 30 minut, menší sleduje dlouhý úsek až 12 hodin. Zadní víko z oceli přidává mapu trasy Dakaru 1985, startovní číslo, motiv historické kefíji (tradiční arabská mužská pokrývka hlavy) s označením T.S.O. a jména členů posádky. Kefíja není módní výkřik. V logu Dakaru i na číselníku funguje jako zkratka pro ochranu a odolnost, bez nichž by pouštní závod nedával smysl. Zakrytá tvář neukazuje na konkrétního člověka, ale na archetyp soutěžícího, který se pere s vedrem, větrem a pískem. Je to i jednoduchá pocta kultuře, z níž Dakar vyšel. Symbol používal až do své smrti také Thierry Sabine, zakladatel soutěže.
Řemínek kombinuje odolnost a pohodlí. Svrchní vrstva je z kůže, spodní z příjemného FKM silikonu. V balení je záruční list, servisní karta a také tematická stavebnice LIAZ 1985 podepsaná jezdci.
Mimochodem, číslo každých hodinek z limitované série je vyraženo na boku pouzdra, nikoliv na dýnku.
Psal se rok 1985…
Závodní kamiony LIAZ nebyly na dálkových rallye výjimečné, jezdily je velmi dlouho. První kroky k účasti proběhly už v roce 1983, kdy tým ve složení Jiří Moskal, Zdeněk Kovář a Radek Fencl začal připravovat projekt. Na jaře 1984 dostal zelenou a se zkušeným Francouzem Alainem Gallandem vznikly speciály, které se postavily na start sedmého ročníku tohoto dálkového závodu. Do Afriky vyjely vozy se startovními čísly 626 a 627. Dvě desítky dnů v poušti pak lidi i techniku důkladně prověřily.
Přečtěte si také:
Závodní vůz s číslem nakonec 626 nedojel, posádka druhého závoďáku 627 ve složení Moskal, Joklík a Fencl však nováčkovskou premiéru s výsledkem zvládla. Bylo z toho celkově 13. místo, první československý dojezd v kategorii kamionů a kus motoristické historie navíc.
Za slavnými jmény jsou i další zajímavosti. Jiří Moskal startoval na Dakaru čtyřikrát, v roce 1987 dojel třetí a v roce 1988 dokonce druhý. Radek Fencl byl inženýr a zkušební technik LIAZu, který se na projektu zásadně podílel. Zemřel tragicky v roce 2001. Jaroslav Joklík doplnil posádku v roce 1985 a jejich společný dojezd potvrdil, že LIAZ obstojí i mimo domovské silnice.
Specifikace hodinek PRIM Dakar LIAZ 1985 v kostce:
- Kalibr: Ronda 5020.B
- Voděodolnost: 10 ATM
- Rozměry: 46 × 13 mm
- Sklo: safírové, rovné
- Pouzdro: karbon, keramická luneta tachymetru
- Řemínek: FKM se svrchní kůží, spodní FKM silikon
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned



















