Současná moderní auta většinou kouř z výfuku skoro neznají. Proto, když už k tomu dojde, je jasné, že je problém. Než začnete panikařit a volat do servisu, podívejte se, jakou barvu kouř vycházející z výfuku má. Právě ta napoví, o jakou závadu se jedná.
V prvé řadě je dobré si uvědomit, že kouř vycházející z výfuků ve chvíli, kdy je motor studený, je v pořádku. Stává se tak hlavně během studených dnů, kdy je navíc ve vzduchu hodně vlhkosti. Problém ale nastává ve chvíli, kdy je kouře hodně, neustává, a hlavně má nějakou specifickou barvu. Tu po vás budou chtít vědět právě při telefonátu do servisu.
Bílý kouř
Je to právě bílý kouř, respektive pára, která za studena vychází z výfuku. Jenomže po chvilce musí přestat. Pokud se tak nestalo, a navíc je venku sucho a teplo, je to problém. Může jít o důsledek toho, že motor takzvaně žere vodu, tedy že se chladicí kapalina dostala do válců a následně do výfuku. To může mít řadu příčin, nejčastěji jde o prasklé těsnění pod hlavou, ale v některých případech i o prasklý blok motoru. Pokud si závady všimnete včas, máte napůl vyhráno. Návštěvě servisu se nevyhnete, ale pořád to bude finančně celkem únosné. Problém nastává ve chvíli, kdy se závada neprojeví nejprve kouřem, a tedy i malým únikem. Jde o situaci, kdy se vody dostane do motoru moc. Ten je pak totiž na vyhození.
Průzkum ukazuje, jaká auta jsou na servis nejlevnější po 5 a 10 letech. Vítězové nepřekvapí
Černý kouř
Ne, teď nebudeme mluvit o milovnících tuningu, kteří za sebou takzvaně hází brikety z výfuku. Černý kouř z výfuku je vlastně ten asi nejmenší problém, s jakým se můžete potkat. Jde o situaci, kdy motor nedostatečně spaluje a pracuje s příliš bohatou směsí. Snadno to poznáte i po čichu. A co takový černý kouř znamená? Je toho hodně od zaneseného vzduchového filtru, přes třeba vadnou váhu vzduchu. Ani v tomto případě se nevyhnete návštěvě servisu, kde přesnou příčinu odhalí. Ani jedna by ale neměla znamenat výměnu motoru.
Větší problém může ale být problém s regulací turba nebo lambda sondou nebo zanesenými vstřikovači. To už jsou bohužel dražší opravy.
Modrý kouř
I v případě, kdy vám z výfuku vychází modrý kouř, už po čichu poznáte, kde je problém. Modrý kouř je vždy způsoben tím, že motor spaluje olej a platí, že čím více modrého kouře, tím více oleje v motoru. Spolu s tím si můžete všimnout i většího úbytku oleje.
Důvodů pro to může být víc. Může jít o netěsnost ventilů nebo třeba pístních kroužků, tedy o běžné opotřebení způsobené nájezdem a věkem. Často to přichází postupně. Pokud ale auto začne modře kouřit hodně, a navíc z ničeho nic, může to být třeba i prasklý válec. V takovém případě minimálně část motoru čeká generální, a tedy i drahá oprava.